دنیای اقتصاد: آگاهی از وضعیت شرکت‌های مختلف فعال در بورس تهران همواره مورد توجه سهامداران بوده است. بر همین اساس است که برخی صنایع با عنوان صنایع جذاب، غیر‌جذاب، کم ریسک یا پرریسک معرفی می‌شوند. این عناوین طبیعتا تحت تاثیر ریسک‌ها و فرصت‌های پیرامونی به گروه‌های مختلف گفته می‌شود.

تحولات بازارهای جهانی، اصلاح نظام بانکی، بحران هزینه‌های مالی و مطالبات شرکت‌ها از دولت از جمله مهم‌ترین‌ عواملی است که بیشترین تاثیر را بر عملکرد صنایع فعال در بورس تهران به جا می‌گذارند. تحولات آتی بازارهای جهانی از جمله عواملی است که طبیعتا بخش مهمی از بازارسهام کالا محور کشور را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند فرصت‌های مناسبی پیش‌روی شرکت‌های مرتبط قرار دهد. از طرف دیگر می‌توان به بحث تحولات مربوط به اصلاح نظام بانکی اشاره کرد. به طور مثال ریشه‌یابی معضلات نظام بانکی و یافتن راه‌حل مناسب در این خصوص به این جهت مهم است که فعالیت بهینه و کارآی بانک‌ها تاثیر قابل‌توجهی بر رشد و توسعه اقتصادی و کاهش هزینه تامین مالی شرکت‌ها خواهد داشت. بر این اساس، اصلاح نظام بانکی ریسک‌ها و فرصت‌هایی را پیش روی بانکی‌های بازار سهام قرار می‌دهد. در این میان نمی‌توان از اثرگذاری بحران هزینه‌های مالی در برخی صنایع بورسی همچون خودرویی‌ها و دارویی‌ها غافل شد. بحث مطالبات از دولت نیز از دیگر موارد اثرگذار بر میزان ریسک صنایع بورسی به ویژه شرکت‌های حاضر در گروه عرضه برق است که می‌تواند زمینه افزایش هزینه‌های مالی این شرکت‌ها را نیز فراهم آورد. در مجموع با توجه به شرایط و ریسک‌ها و فرصت‌های موجود باید دید کدام صنایع در سال آتی از جذابیت بیشتری برخوردارند.

بر این اساس، تیم تحلیلی «دنیای‌بورس» درصدد است در همایشی تحت عنوان «چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۶» به عیارسنجی وضعیت صنایع پرپتانسیل بازار سهام از جمله بانک‌ها، خودرویی‌ها، کالایی‌ها، کالاهای مصرفی نظیر غذایی‌ها و قندی‌ها، شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و تازه‌واردهای پرنوسان بازار سهام بپردازد. در بخش بورس این همایش همچنین آینده بازارهای جهانی و تاثیر این بازارها بر میزان سودآوری شرکت‌های کالایی با توجه به بودجه پیش‌بینی ‌شده آنها برای سال آتی بررسی می‌شود. معرفی جذاب‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای کم‌ریسک با محوریت سپرده‌های بانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اوراق بدهی و ارائه نسخه‌ای متفاوت برای سرمایه‌های کم‌ریسک از دیگر مسائل مورد بررسی در این همایش خواهد بود.

«دنیای اقتصاد» برای بررسی آینده بازارهای ارز، سکه، مسکن و بورس و تشریح چشم‌اندازهای قابل تصور برای نرخ بازدهی بازارها در سال ۹۶، در نظر دارد همایشی تحت‌عنوان «چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۶» در تاریخ ۱۸ اسفند برگزار کند. در این همایش، کارشناسان خبره و صاحب‌نظر در بازارهای مختلف، به تشریح متغیرهای اثرگذار بر بازارها خواهند پرداخت. سخنرانان این همایش، همچنین به ابهامات و سوالات سرمایه‌گذاران، مصرف‌کننده‌ها و طیف‌های مختلف فعال در بازارهای اقتصادی ایران درباره موضوعات مرتبط با آینده قیمت‌ها پاسخ می‌دهند. متقاضیان شرکت در این همایش می‌توانند برای ثبت‌نام با شماره تلفن ۴۲۷۱۰۱۵۱ تماس بگیرند یا به سایت www.ieoc۱۳۹۶.ir مراجعه کنند.