وزیر راه و شهرسازی خطاب به جامعه مهندسی کشور اعلام کرد: از این پس پمپاژ حجم گسترده پول از سوی دولت برای اجرای پروژه‌های عمرانی، اساسا امکان‌پذیر نیست.

عباس آخوندی افزود: از این رو مهندسان باید این فرض مهم و درست را مدنظر قرار دهند که نقش دولت در تزریق پول در جامعه کاهش می‌یابد. با این فرض، بسیار مهم است که مهندسان اندیشه کنند که چگونه می‌خواهند مساله توسعه ایران و اشتغال خود را حل کنند. وی با تاکید بر اینکه حل مسائل ایران با خلاقیت، کارآمدی و راه‌حل‌های متکی بر دانش مهندسی امکان پذیر است،گفت: هنوز عده‌ای امید دارند تا دولت پرپولی بیاید و کار گسترده عمرانی با بودجه دولتی آغاز شود، از جنبه مثبت و با توجه به شرایط کنونی اقتصاد و معادلاتی که در علم اقتصاد وجود دارد اساسا چنین دولتی امکان ظهور و بروز نخواهد داشت. زیرا وقتی چنین دولتی وجود نداشته باشد آن زمان است که مهندسان به دنبال خلاقیت، کارآفرینی و راه‌حل‌هایی که کارآمدی و کارآیی را به شدت افزایش بدهد، می‌روند. وزیر راه و شهرسازی افزود: بودجه دولت در سال ۹۶، ۳۲۰ هزار میلیاردتومان است و کل رقمی که در بودجه برای فعالیت‌های عمرانی پیش‌بینی شده، ۶۰ هزار میلیارد تومان است که عموما ۵۰درصد آن نیز تخصیص داده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: باید بپذیریم که این رقم‌ها برای توسعه ایران رقم‌های اندکی است بنابراین اولین تغییر رخ داده یعنی کاهش نقش دولت در تزریق پول در جامعه را باید بپذیریم. آخوندی مساله عمده شهرهای‌کنونی کشور را بدمسکنی و کیفیت نازل زندگی در شهرها برشمرد و افزود: در کشور جمعیتی در حدود ۱۹ تا ۲۰ میلیون نفر در وضعیت بد مسکنی زندگی می‌کنند. به‌عنوان نمونه در حاشیه شهر تهران بیش از ۵ میلیون نفر زندگی می‌کنند. در مشهد ۴۰ درصد جمعیت حاشیه‌نشین و در بندرعباس بیش از ۵۰درصد از جمعیت شهرنشین، حاشیه‌نشین هستند و در بسیاری از شهرها حاشیه‌نشینی‌های بسیار گسترد‌ه‌ای داریم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در سال‌های ۸۵ تا ۹۰ تعداد خانه‌های خالی از ۶۳۰ هزار خانه خالی به یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحد خانه خالی افزایش پیدا کرد. آیا حاصل فعالیت و عمر فعالیت حرفه‌ای ما مهندسان ساختمان باید این باشد که خانه‌هایی بسازیم که سرانجام خالی باشند؟

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از این پس، رویکردهای ساخت‌وساز باید به سمتی حرکت کند که تولید انبوه و با کیفیت نازل ساخت و ساز در کشور صورت نگیرد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کمتر مهندسی در کشور وجود دارد که با بدمسکن‌ها زندگی کرده و سعی کند تا مساله آنها را حل کند، افزود: معمولا همه علاقه‌مند هستند که دولت یکسری پروژه‌های بزرگ تعریف کند و در آن پروژه‌های بزرگ نیز مهندسان به کار گرفته شوند که با توجه به شرایط اقتصادی دنیا و ایران چنین اتفاقی در آینده ایران اساسا رخ نخواهد داد.