دنیای اقتصاد: پس از آنکه «سامح شکری» وزیر خارجه مصر در نشستی با اعضای کمیته روابط خارجه پارلمان این کشور، وجود و برقراری برخی تماس‌ها بین قاهره و تهران را تایید کرد، همتای ایرانی او با بیان اینکه در حوزه همکاری‌های بین‌المللی و در مورد سوریه همواره با مصر گفت‌وگو داشته‌ایم،گفت؛ گفت‌وگوی جدیدی بین ایران و مصر صورت نگرفته است. روابط تهران و قاهره از زمانی که تنش‌ها بین تهران و ریاض و همچنین قاهره و ریاض بالا گرفته، در حال گرم‌تر شدن است، اگرچه به‌زعم ناظران بی‌طرف، تا عادی شدن روابط ایران و مصر همچنان راه طولانی‌ای در پیش است. در همین ارتباط، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درخصوص اظهارات «سامح شکری» وزیر خارجه مصر که تماس‌های قاهره با تهران را تایید کرده بود، گفت: «در حوزه همکاری‌های بین‌المللی در حوزه سوریه همواره با مصر گفت‌وگو داشته‌ایم و گفت‌وگوی جدیدی صورت نگرفته است.» او اضافه کرد: «گفت‌وگوی جدیدی نبوده و همان گفت‌وگوهایی بوده است که من در حاشیه سازمان ملل و سایر جلسات با ایشان داشته‌ام.» رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: «حتما هم در آینده از گفت‌وگو با قاهره استقبال می‌کنیم.»

او درخصوص اینکه آیا می‌توان به بهبود روابط تهران و قاهره در آینده امیدوار بود نیز تاکید کرد: باید در مورد معضلات مشترک منطقه‌ای قدم به قدم پیش برویم. پیشتر «سامح شکری» وزیر خارجه مصر در نشستی با اعضای کمیته روابط خارجه پارلمان این کشور، وجود و برقراری برخی تماس‌ها بین قاهره و تهران را تایید کرده بود. شکری روز پنج‌شنبه ضمن تایید وجود تماس‌هایی بین قاهره و تهران، تاکید کرد که ایران عضوی از سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان همکاری اسلامی است. وزیر خارجه مصر البته توضیح بیشتری درباره این «تماس‌ها» نداد. شبکه المیادین با اعلام این خبر افزود که شکری در عین حال تاکید کرد که ایران «باید از اندیشه نفوذ در کشورهای عربی دست بردارد.» وزیر خارجه مصر همچنین بر احترام کامل مصر به ملت اصیل و صاحب تاریخ ایران تاکید کرد و مشکل اصلی با ایران را آنچه «تلاش‌های ایران برای نفوذ در کشورهای عربی و ایجاد موج تنش» خواند، دانست.

پیش‌تر و در اوایل مهر ماه سال جاری، محمدجواد ظریف با «سامح شکری» همتای مصری خود در حاشیه هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرده بودند. سخنگوی وزارت خارجه مصر در این ارتباط گفت که دو طرف در این دیدار در مورد فعالیت‌های مربوط به جنبش عدم تعهد و مواضع اعضای این جنبش در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مختلف گفت‌وگو کردند. وزارت خارجه مصر اعلام کرد که وزیران خارجه مصر و ایران به بررسی چندین پرونده منطقه‌ای و بحران‌های موجود در خاورمیانه از جمله اوضاع سوریه در چارچوب عضویت هر دو کشور در گروه دوستان سوریه پرداختند و هر دو طرف بر توقف فوری درگیری‌ها در سوریه و پایبندی طرفین درگیر به توافق آتش‌بس تاکید کردند. به‌دنبال این دیدار و همچنین دیگر موضوعاتی که پیش از این بین مصر و عربستان همچون دعوت نکردن از شیوخ وهابی در نشست اهل سنت در چچن و اختلاف‌نظر قاهره و ریاض بر سر سوریه به‌وجود آمده بود، خشم عربستان از این رفتارهای مصر را به‌دنبال داشت، تا آنجا که ملک سلمان تهدید به قطع کمک‌های مالی خود به دولت عبدالفتاح السیسی کرد. همچنین به‌دنبال اختلافاتی که بین مصر و عربستان بر سر جزایر تیران و صنافیر روی داد، زمینه‌ها برای دوری ریاض و قاهره و نزدیکتر شدن مصر و ایران فراهم آمد. اگرچه باید گفت که نگاه مصر و عربستان سعودی به موضوع ایران و آنچه خطر نفوذ تهران در جهان عرب خوانده می‌شود، همواره اتحاد ریاض و قاهره را به دنبال داشته است. در این میان اما، جایگاه و وزن سیاسی مصر باعث شده تا راه خود را از عربستان در نگاه به ایران جدا کند.