دنیای اقتصاد: رژیم صهیونیستی به کشورهای به ادعای او «میانه‌رو» عربی پیشنهاد کرد یک ائتلاف دفاعی نظیر «ناتو» علیه ایران تشکیل دهند. وزیر دفاع اسرائیل افزود: «کشورهای عربی دریافته‌اند که خطر اصلی از جانب ایران متوجه آنها است.» پیش از این خبرها و شایعاتی درباره همکاری احتمالی اسرائیل و برخی کشورهای عربی منطقه، از جمله عربستان سعودی برای مقابله با آنچه خطر جمهوری اسلامی می‌خوانند، منتشر شده‌بود.روزنامه آلمانی «دی‌ولت»، صبح دیروز به نقل از آویگدور لیبرمن، ایران را دشمن مشترک اسرائیل و کشورهای عربی «میانه‌رو» منطقه معرفی کرد و خواستار ایجاد ائتلافی دفاعی مطابق الگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد. وزیر دفاع رژیم اشغالگر قدس همچنین مدعی شد اکنون زمان آن فرارسیده که همه کشورهای «میانه‌رو» خاورمیانه به شکل علنی یک «ائتلاف ضد ترور» تشکیل دهند.

لیبرمن در بخش دیگری از اظهاراتش ادعا کرد که کشورهای سنی‌مذهب «میانه‌رو» به این واقعیت پی برده‌اند که «خطر بزرگ» برای آنها، نه اسرائیل، بلکه جمهوری اسلامی ایران است! او همچنین مدعی شده‌است: «به باور من کشورهای میانه‌روی عربی برای بقا به اسرائیل بیشتر نیاز دارند تا اسرائیل به آنها!» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی با بیان اینکه وجود یک «اتحاد نانوشته» کافی نیست، تصریح کرد، وقتی یک «ائتلاف واقعی» شکل بگیرد، همه طرف‌ها تعهدات واقعی خواهند داشت. پیمان آتلانتیک شمالی بر پایه این اصل شکل گرفته که هر کشور عضو در برابر خطرهای احتمالی از دیگر اعضا حفاظت می‌کند و از سوی آنها محافظت می‌شود. به ادعای لیبرمن، اسرائیل، رژیمی قدرتمند و قادر به حفاظت از خود است و این توانایی می‌تواند برای کشورهای عربی یک امتیاز باشد، زیرا آنها از ظرفیت و تجربه نظامی قابل قیاسی در مبارزه با تروریسم برخوردار نیستند.

انتقاد از کشورهای اروپایی

وزیر دفاع اسرائیل ابتدای بهمن ماه امسال نیز در دیدار با دیوید پترائوس، رئیس سابق سیا، پیشنهاد شکل‌گیری یک «ائتلاف ضدترور» با کشورهای «میانه‌رو» عربی را مطرح کرد و آن را راهی برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی برای حل مناقشه میان اسرائیل و فلسطین دانست. به گزارش روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل، لیبرمن در این دیدار تنها راه پایان دادن به اختلاف میان اسرائیل و فلسطین را یک توافق منطقه‌ای و شکل‌گیری «ائتلاف ضدترور» عنوان کرد. این روزنامه می‌افزاید:«سخنان لیبرمن در شرایطی مطرح می‌شود که ایران پیش از این بارها کشورهای عربی، به‌ویژه عربستان سعودی را متهم به همکاری با اسرائیل کرده است.» این نخستین بار نیست که لیبرمن چنین ادعا‌ها و ایده‌هایی را مطرح می‌کند. او که به جناح راستگرای افراطی اسرائیل تعلق دارد در نشست امنیتی مونیخ که اوایل هفته پیش برگزار شد، سخنانی مشابه را مطرح کرده‌بود. وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در این نشست خواهان گفت‌وگو با کشورهای عربی برای مقابله با تندروها در منطقه شده‌بود. لیبرمن مدعی شده‌بود که اختلاف اصلی بین یهودیان و مسلمانان نیست، بلکه میان آنچه او میانه‌روها و تندروها توصیف می‌کند، است. او همچنین در اظهاراتی بی‌پایه و اساس گفته‌بود که قصد نهایی ایران، تضعیف خاورمیانه و ریاض است. همزمان با او عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان هم ادعا‌های تند و گاه مضحکی علیه ایران مطرح کرد. الجبیر با اشاره به حمایت‌های ایران از دولت سوریه، حوثی‌ها در یمن و گروه‌های انتحاری در منطقه اشاره کرد و گفت که جامعه جهانی باید خط قرمزی برای بازداشتن ایران از چنین اقداماتی در نظر بگیرد. او در بخشی از حرف‌هایش که بسیار مضحک به نظر می‌رسید پرسید: «چرا ایران تنها کشوری است که هنوز مورد حمله داعش یا القاعده نبوده است؟!»

این در شرایطی است که ایران، پیش از هر کشوری در منطقه با گروه‌های افراط‌گرا و تکفیری مبارزه کرده‌است. ایران زمانی که گروه تکفیری تروریستی طالبان در افغانستان حکومت را در دست گرفت دشمن شماره یک این گروه به‌شمار می‌رفت در شرایطی که عربستان به همراه پاکستان و امارات سه کشوری بودند که حکومت طالبان را به رسمیت شناختند. همچنین ۱۵ نفر از ۱۹ هواپیما ربای حادثه ۱۱ سپتامبر تبعه سعودی بودند و گزارش‌هایی از ارتباط این تروریست‌ها با مقامات سعودی منتشر شده‌است. اخیرا نیز اسناد متعددی حکایت از آن دارد که حکومت سعودی چه از بعد فکری و چه مالی و تجهیزاتی در شکل‌گیری و قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش نقش داشته‌است. الجبیر در بخش دیگری از ادعاهای بی‌اساسش علیه ایران گفت: «چگونه می‌‌شود با کشوری که هدفش نابودی ما است، ارتباط داشته باشیم. تا زمانی که رفتار ایران تغییر نکند، ارتباط داشتن با آن بسیار مشکل است.» الجبیر البته اشاره‌ای به حمایت‌های ریاض از طالبان، القاعده، جبهه‌النصره و داعش نکرد و همچنین سخنی از مبارزه همه‌جانبه ایران با گروه‌های تکفیری-تروریستی در عراق و سوریه به میان نیاورد. پیش از سخنان عادل الجبیر، محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ به کشورهای منطقه پیشنهاد داد برای برقراری هماهنگی‌های منطقه‌ای «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای» تشکیل دهند.