دنیای اقتصاد: اونس طلا در هفته پیش‌بینی‌های افزایشی روزهای خوبی را سپری نکرد تا یکی از بدترین هفته‌های خود در حدود سه ماه گذشته را تجربه کند. پیش از آغاز هفته گذشته، اکثر کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد انتظار داشتند که فلز زرد باز هم شاهد افزایش ارزش خود باشد، با این همه، اونس در ۵ روز کاری گذشته تحت‌فشار بود. اونس طلا که دو هفته پیش روی بهای ۱۲۵۷ دلار ایستاده بود، هفته را با افت ۵ دلاری آغاز کرد تا قیمت نهایی دوشنبه ۱۲۵۲ دلار باشد. سه‌شنبه نیز ۵ دلار افت دیگر ثبت شد تا قیمت اونس به ۱۲۴۷ دلار برسد. سه‌شنبه آخرین روز ماه فوریه بود تا با وجود افت این روز، رشد بهای اونس در ماه فوریه برابر ۳ درصد شود. اونس در ماه ژانویه نیز ۵ درصد رشد کرده بود.

با وجود این، ماه مارس شروع خوبی را برای اونس رقم نزد. اونس روز چهارشنبه با ۲ دلار رشد به بهای ۱۲۴۹ دلار رسید؛ اما پنج‌شنبه که دومین روز ماه سوم میلادی بود، روز سقوط تا بهای ۱۲۳۴ دلار شد. اونس روز جمعه را هم با قیمت ۱۲۳۴ دلار آغاز کرد و ساعات صبح را با افت بیشتر گذراند. البته بخشی از معامله‌گران در قیمت‌های پایین‌تر «شناسایی سود» می‌کردند. بهایی که تا ساعت ۸ عصر جمعه به وقت تهران برای اونس ثبت شد، ۱۲۲۴ دلار بود؛ گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته گذشته که میان فوریه و مارس تقسیم شده بود، رقم خورده باشد؛ به‌ویژه از آن رو که رئیس فدرال‌رزرو آمریکا شب گذشته به ایراد سخنرانی پرداخت.

آنچه روز پنج‌شنبه باعث سقوط بهای طلا شد، عمدتا افزایش احتمال رشد نرخ‌های بهره در نشست ماه مارس کمیته بازار آزاد فدرال رزرو و در نتیجه رشد شاخص دلار تا عدد ۲/ ۱۰۲ واحد بود. همین طور سودگیری معامله‌گران از اوج تقریبا ۵/ ۳ ماهه هفته پیش از آن ادامه داشت. صبح جمعه شاخص دلار اندکی تضعیف و فروش‌ها نیز تعدیل شد؛ اما ضعف فنی اونس در آستانه سخنرانی جنت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا معامله‌گران را تحت‌تاثیر قرارداد. پوشش جزئیات سخنرانی یلن و واکنش بازارها به گفته‌های او در این گزارش ممکن نبود؛ اما در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» تمام این داده‌ها در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

صبح جمعه، در حالی که بازارها نوسان‌های به نسبت محدودتری داشتند، موسسه سرمایه‌گذاری «اف سی استون» پیش‌بینی کرد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت تحت‌فشار بیشتری قرار خواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، موسسه اف سی استون اعلام کرد: قیمت طلا در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر افزایش ارزش دلار و گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، با فشار بیشتری روبه‌رو خواهد شد و احتمالا کاهش خواهد یافت. این موسسه پیش‌بینی کرده است که هر گونه افزایش قیمت طلا در شرایط کنونی موقتی خواهد بود. تحلیلگران اف سی استون صبح جمعه گفتند که با توجه به سخنرانی اخیر دونالد ترامپ در کنگره آمریکا و در پیش بودن سخنرانی جنت یلن، رئیس فدرال رزرو پیش‌بینی می‌شود قیمت طلا با نوسان روبه‌رو شود. این موسسه سرمایه‌گذاری پیش‌بینی می‌کند که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو در نشست مارس به بیش از ۷۰ درصد رسیده است. اظهارات جنت یلن می‌تواند تاثیر زیادی بر گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو طی نشست مارس داشته باشد و از این رو با جزئیات کامل در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در حالی که اونس در ماه‌های ژانویه و فوریه دوران بسیار خوبی را پشت‌سر گذاشته، ماه مارس را با ضعف آغاز کرده است. با این وجود؛«کامرز بانک» آلمان در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده است که قیمت جهانی طلا تا پایان امسال به ۱۳۰۰ دلار در هر اونس خواهد رسید. کامرز بانک آلمان پیش‌بینی کرده که سرمایه‌گذاران بین‌المللی طی ماه‌های آینده نیز به خرید طلا ادامه خواهند داد و نگرانی‌ها و نااطمینانی‌های سیاسی و اقتصادی موجب افزایش تقاضا برای طلا خواهد شد.