ایرنا: معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرد که در شرایط فعلی ۷۰ درصد از واحدهای تولیدی و صنعتی این استان در حال فعالیت هستند.

به گفته افشار فتح‌اللهی در استان تهران ۱۷ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی- تولیدی وجود دارد که از ابتدای امسال برای رونق تولید و احیای واحدها، ستادی به‌نام «رونق تولید» تشکیل شد و تاکنون به یک هزار و ۳۴۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط نیز تسهیلاتی که عمدتا سرمایه در گردش بود، پرداخت شده است.

فتح‌اللهی حجم تسهیلات پرداختی از سوی ستاد رونق تولید را یک هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بخشی از این تسهیلات را بانک‌های عامل و بخشی دیگر نیز توسط سامانه بهین یاب پرداخت شد. وی همچنین از ایجاد کمیته‌های نظارت بر عملکرد کارگروه رونق تولید با هدف راستی‌آزمایی و پیگیری نتایج حاصله از پرداخت تسهیلات خبر داد و گفت: این کمیته از ابتدای امسال تاکنون ۲۱۲ واحد را که تسهیلات دریافت کرده‌اند مورد بررسی‌های میدانی و بازرسی قرار داد که بر اساس نتایج به‌دست آمده، ۹۵۵ شغل جدید معادل ۲۴ درصد افزایش اشتغال را نسبت به زمان پیش از پرداخت تسهیلات نشان می‌دهد؛ به عبارتی پیش از این، مجموع اشتغال در واحدهای تولیدی که تسهیلات دریافت کردند معادل سه هزار و ۸۹۸ نفر بود که با دریافت تسهیلات و افزایش ظرفیت تولید به رقم چهار هزار و ۸۵۳ نفر رسید. به گفته فتح‌اللهی ظرفیت واحدهای تولیدی استان تهران با دریافت تسهیلات ستاد رونق تولید نیز به میزان ۴۵ درصد افزایش یافته است. معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به واحدهای تولیدی و صنعتی دارای مشکل توصیه کرد که به‌جای معطوف شدن به دریافت تسهیلات از بانک‌ها، به بازارهای سرمایه‌ای روی آورند و سرمایه در گردش مورد نیاز خود را از این طریق تامین کنند.

فتح‌اللهی اظهار کرد: در دنیای کنونی، رویکرد به بازارهای سرمایه‌ای به‌عنوان یک رویه معمول و غالب پذیرفته شده و روال کار هم به این صورت است که واحدهای تولیدی و صنعتی بخش خصوصی در قبال ارائه ۱۰ تا ۱۵ درصد از سهام خود به کارگزاری‌های بورس و فرابورس، می‌توانند از نقدینگی حاصل شده برای تامین نیازهای خود استفاده کنند و حسن این روش نسبت به تسهیلات بانکی نیز این است که بانک‌ها فقط در سود واحدها شریک می‌شوند و به ضرر دهی آنها کاری ندارند اما در بازار سرمایه، کارگزاری‌های بورس و فرابورس در سود و زیان این واحدها سهیم می‌شوند. وی اظهار کرد که اکنون در کشور ما برای ارتباط گرفتن واحدهای تولیدی کوچک و متعلق به بخش خصوصی با بازارهای سرمایه‌ای اقدام چندانی نشده و می‌توان گفت که هنوز در نقطه صفر قرار داریم.