گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل بانک ملت اعلام کرد:گشایش‌های بین‌المللی هیچ تعارضی با روح اقتصاد مقاومتی ندارد. به گزارش روابط عمومی بانک ملت، دکتر‌هادی اخلاقی‌فیض‌آثار در نشست تخصصی کنفرانس ملی برجام و اقتصاد مقاومتی افزود: شفافیت، تاب‌آوری و استقامت برای حمایت از اقتصاد و هدایت منابع به سمت بخش‌های تولیدی مزیت‌دار، از مبانی بانکداری مقاومتی است. وی با بیان این نکته که با شکل‌گیری برجام، گشایش‌های متعددی در عرصه‌های اقتصادی صورت گرفت، ادامه داد: ما در حوزه بین‌المللی قبل از تحریم‌ها با ٦٠٠ بانک ارتباط داشته‌ایم که این تعداد پس از بروز تحریم‌ها به ٣٠ بانک کاهش یافت، ولی با اجرایی شدن برجام، تاکنون با ٢٤٠ بانک ارتباط کارگزاری برقرار شده که نسبت به قبل از برجام، به‌طور محسوسی افزایش یافته است.

اخلاقی ادامه داد: صرف‌نظر از بهانه‌های بانک‌های بزرگ دنیا برای ارتباط با بانک‌های ایرانی، باید انرژی خود را روی دو حوزه متمرکز کنیم که حوزه اول شفافیت است، چون انطباق با استانداردهای بین‌المللی جزو درخواست‌های بانک‌های خارجی برای ارتباط با بانک‌های داخلی است. به گفته وی، با توجه به اینکه به‌دلیل شرایط تحریم از بانکداری بین‌المللی فاصله گرفته‌ایم باید از فرصت ایجاد شده برای تطبیق خود با استانداردهای بین‌المللی به نحو بهینه استفاده کنیم. مدیرعامل بانک ملت تاکید کرد: موضوع دوم تاب‌آوری است که روی دیگر مقوله شفافیت محسوب می‌شود و در این باره باید از ابزارهایی چون افزایش سرمایه بهره ببریم تا بتوانیم از دستاوردهای برجام بیشترین استفاده را ببریم.

اخلاقی از رشد بیش از ٣٠٠ درصدی عملکرد ارزی بانک ملت در سال‌جاری خبر داد و گفت: این بانک، بانک اصلی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی است که سال گذشته به‌دلیل تحریم‌ها عملکرد ارزی آن تنها ۶/ ۲ میلیارد دلار بوده که کمتر از ٢٥٠ میلیون دلار آن مربوط به گشایش اعتبارات اسنادی بوده است. وی تاکید کرد: حجم عملیات ارزی بانک ملت در سال‌جاری به ١١ میلیارد دلار افزایش یافته و از این رقم حدود سه میلیارد دلار آن مربوط به گشایش اعتبارات اسنادی است که نشان‌دهنده رشدی ١٠ برابری در بخش گشایش‌ها است.