جنگل‌کاری 1000 هکتاری توسط بنیاد برکت

بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) یک‌هزار هکتار جنگل‌کاری در مناطق حاشیه تهران را همزمان با هفته درختکاری رونمایی کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، پروژه‌ جنگل‌کاری برکت در ۹۰ هکتار از زمین‌های منطقه‌ مسعودیه‌ تهران، ۷۶۰ هکتار در منطقه‌ ملارد شهریار (اخترآباد) و ۱۵۰ هکتار در منطقه‌ ده‌سید واقع در لواسان به‌اجرا درآمده است. در این مناطق ۲۹۵ هزار اصله نهال و بوته شامل انواع آتریپلکس، تاغ، کاج، سرو، توت، داغداغان، زیتون، زرشک، سنجد، بادامک و پسته‌وحشی کاشته شده است. محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام‌(ره) در مراسم افتتاح ۱۰۰۰ هکتار طرح جنگل‌کاری از سوی بنیاد برکت با اشاره به فعالیت‌های این ستاد در زمینه‌ محیط زیست، گفت: امروز بیش از ۱۰۰۰ هکتار جنگل‌کاری در مناطق حاشیه‌ای تهران در مسعودیه، ده‌سید در لواسان و ملارد (اخترآباد) در شهریار افتتاح شد و همزمان عملیات ۲۰۰۰ هکتار جنگل‌کاری در کانون‌های ریزگرد در استان‌های خوزستان و ایلام و چند استان مرزی کشور آغاز می‌شود. وی افزود: پیش از این نیز ۵۰ هکتار جنگل‌کاری در شهرک دارویی برکت صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تاکید داریم که از ظرفیت‌های داخلی کشور به‌طور کامل استفاده شود، خاطرنشان کرد: کشور ما از نظر امکانات بالقوه بسیار غنی است. در کشور ما ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر به دریا دسترسی وجود دارد اما از آن در جهتِ اشتغال‌زایی استفاده نمی‌شود. مخبر افزود: ۹۵ درصد تولید زعفران دنیا در ایران انجام می‌شود و ۷۵ درصد آن در دو استان تولید می‌شود؛ این تولید معادل ۸ میلیارد دلار بازار زعفران دنیا است و با این ظرفیت، تنها ۴۰۰ میلیون دلار آن نصیب کشور می‌شود. وی گفت: ما می‌توانیم سه استان بزرگ کشور را با این زعفران اداره کنیم ولی به محوریت این محصول و بومی‌سازی بهینه‌ آن دقت نشده است. وی با تاکید بر اینکه کشور ما ظرفیت‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف دارد، تصریح کرد: کشوری نیستیم که زیر بار بیکاری ۵ میلیون نفر گرفتار شود. رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) استعدادهای نسل جوان برای اشتغال‌زایی را یادآور شد و تصریح کرد: امروز می‌شود کارهای بزرگی بدون توجه به محدودیت‌های بین‌المللی که وجود دارد انجام داد؛ امروز جوانان باانگیزه و فعالی در کشور وجود دارند که باید از ظرفیت‌ آنها استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه ظرف چهار سال گذشته بیش از ۳۶۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کرده‌ایم، گفت: برای چهار سال آینده نیز ایجاد بیش از یک میلیون شغل هدف‌گذاری شده است. مخبر خاطرنشان کرد: پس از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری، به هیچ فعالیتی که در خارج از چارچوب این سیاست‌ها باشد، نزدیک نشده‌ایم. وی افزود: فعالیت‌های اقتصادی ما در مناطق محروم و نگاه‌مان در ستاد اجرایی این بوده که در پروژه ماندگار نباشیم و پس از ایجاد، از آن خارج شویم. وی با تاکید بر اینکه کل اعتبار و منابع ستاد در مناطق محروم هزینه می‌شود، به مشاغل ایجادشده در سطح کشور اشاره کرد و گفت: این مشاغل در مناطق محروم شکل گرفته و به جامعه‌ تحصیلکرده اختصاص داشته است.

مخبر با تاکید بر توجه ویژه‌ ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به همه‌ ابعاد توسعه‌ پایدار، گفت: اگر ستاد نیروگاه ساخته، آن را در شهر خواف ساخته است. کارخانه‌ فولاد را در خرمشهر ساخته که هم نزدیک آب است و هم ظرفیت اشتغال‌زایی فوق‌العاده‌ای برای این شهر محروم دارد. کارخانه‌ کاغذ را در شادگان ساخته تا علاوه بر ظرفیت اشتغال‌زایی آن، از خروج ارز، آلایندگی و از بین رفتن جنگل‌ها جلوگیری شود. مخبر در ادامه افزود: پس از تاکید مقام معظم رهبری به توسعه‌ سواحل مکران، در جاسک پالایشگاه ساختیم؛ پالایشگاهی که سوخت آن نفت سنگین و نیمه‌سنگین است که مشتری کمی دارد و به سختی صادر می‌شود.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با تاکید بر ضرورت توجه به ظرفیت‌های بومی هر منطقه در طراحی و احداث طرح‌های توانمندسازی اقتصادی افزود: در مقیاس کلان در کشور، گاهی در طراحی پروژه به ظرفیت‌های بومی مناطق توجه نمی‌شود. به‌عنوان مثال، به جای شهرهای ساحلی، در قلب کویر مجتمع فولاد می‌سازند که به دلیل نیاز فراوان به آب، باعث کم‌آبی و مشکلات فراوان می‌شود. یا مثلا به جای سرمایه‌گذاری روی زعفران در استان‌های خراسان، پروژه‌های دیگری اجرایی می‌شود، اما در ستاد به این موضوعات توجه ویژه‌ می‌شود.

وی به فعالیت‌های ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در زمینه‌ اشتغال‌زایی اشاره کرد و گفت: چهار هزار روستا را در کشور هدف‌گذاری کردیم که ۲ هزار روستای کشور را بی‌نیاز کرده‌ایم و نیاز ۲ هزار روستای دیگر را بین ۵۰ تا ۷۵ درصد برطرف کرده‌ایم. مخبر با تاکید بر عزم ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای توسعه‌ مشاغل مختلف با محوریت مناطق محروم تصریح کرد: نزدیک به یک‌هزار و ۵۰ مدرسه در کشور در حال ساخت داشتیم که حدود ۸۰۰ مورد را افتتاح کرده و تحویل آموزش و پرورش داده‌ایم.

وی با بیان اینکه به حدود ۵۰ هزار نفر از مردم نیازمند کشور وام قرض‌الحسنه پرداخت شده است، گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر در روستاها و مناطق محروم در کشور تحت‌پوشش بیمه‌ تکمیلی قرار گرفته‌اند، ۱۱ بیمارستان نیمه‌کاره را در مناطق محروم در حال تکمیل داریم که چهار مورد آن اتمام یافته و به بهره‌برداری رسیده و ۲۱ هزار خانه در مناطق محروم کشور ساخته یا در دست ساخت داریم.رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به ساخت پیشرفته‌ترین بیمارستان کشور در تهران توسط بنیاد برکت اشاره کرد و گفت: نوع طراحی و ساخت این بیمارستان به‌گونه‌ای است که در مواقع اضطراری نظیر زلزله، هیچ آسیبی نبیند. این بیمارستان سه هزار پارکینگ دارد که در صورت ضرورت در عرض کمتر از نیم ساعت می‌تواند به تخت‌های بیمارستانی بیشتر مجهز شود تا بیمارستان در مجموع توان پذیرش چهارهزار بیمار را داشته باشد.

وی با تاکید بر پرداخت هزینه‌ درمان بیش از ۴۵ هزار بیمار سرطانی از سوی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اظهار کرد: با اقداماتی که در بخش داروسازی از سوی ستاد دنبال شده، بخش قابل‌توجهی از داروهای وارداتی مهم را تولید بومی کرده‌ایم و در سه سال گذشته، فقط بیماران سرطانی، از قِبَل داروهای بومی شده‌، ۱۳۵ میلیارد تومان کمتر پول دارو پرداخت کرده‌اند. وی با اشاره به اینکه در مجموعه‌ ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تلاش زیادی برای اشتغال‌زایی از مسیر مشارکت با بنگاه‌های کوچک و متوسط کرده‌ایم، اظهار کرد: طی این سال‌ها بیش از ۳۰۰ کارخانه و بنگاه کوچک و متوسط بر محور ظرفیت‌های بومی از سوی ستاد ایجاد شده است.