سنا: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفتن نام استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در تابلوی دارایی‌های فکری بورس را باعث ارزش‌گذاری دقیق دستاوردهای این شرکت‌ها دانست. شاپور محمدی گفت: طی سالیان گذشته شرکت‌های کوچک و متوسط در بورس و اوراق بهادار کمتر مورد توجه قرار گرفته بودند؛ اما وضعیت آنها در فرابورس متفاوت بود، به‌طوری که در جهت توانمندسازی شرکت‌های کوچک و متوسط اهم از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامات قابل توجهی در دستور کار قرار گرفت. همچنین باید اعلام کرد که در سال جاری شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های کوچک و متوسط، معاملات خود را آغاز کردند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: شرکت‌های کوچک و متوسط معاملات خود در بازار سرمایه را آغاز کردند که این مهم موجب کسب سود برای سرمایه‌گذاران و توسعه این قبیل شرکت‌ها خواهد شد. وی درباره مزیت این شرکت‌ها تصریح کرد: شرکت‌های کوچک و متوسط از مزیت‌ها و قابلیت‌های بالایی برخوردار هستند و از جمله مزیت‌های این شرکت‌ها می‌توان به کسب سودآوری بالا برای سرمایه‌گذاران اشاره کرد. بنا به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، بازار شرکت‌های کوچک و متوسط برای اشخاصی که در حوزه دانش و فناوری فعالیت می‌کنند یک فرصت قابل توجه برای تامین مالی محسوب می‌شود. محمدی تصریح کرد: با باز شدن تابلوی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط در فرابورس شرکت‌هایی که به‌طور استارت‌آپ و هایتک فعالیت می‌کنند، می‌توانند از مزایای این بازار به نحو مطلوب بهرمند شوند. همچنین با قرار گرفتن صندوق‌های جسورانه تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های با تکنولوژی و فناوری بالا امکان‌پذیر خواهد شد.

وی گفت: همگان باید توجه داشته باشند که این پروژه بالغ بر ۲ سال مورد پیگیری مداوم قرار گرفته و پیش‌تر نیز ایده آن در بورس مورد توجه قرار داشت؛ با این همه تمامی نقاط مثبت و منفی آن به دقت بررسی شده است. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه به‌طور مشخص در حال حاضر این معاملات در فرابورس ایران انجام می‌شود، افزود: پیش‌تر شرکت‌های کوچک و متوسط برای تامین منابع مالی خود با مشکلاتی مواجه بودند به‌طوری‌که بانک‌ها به دلیل نبود اعتبار لازم در حساب و شناخته نبودن این شرکت‌ها به آنان وام اعطا نمی‌کردند اما با قرار گرفتن نام آنان در تابلوی فرابورس علاوه بر دریافت وام هم شناخته شده محسوب می‌شوند و هم برندسازی و تمامی فعالیت‌هایشان شامل صادرات راحت‌تر در دستور کار قرار خواهد گرفت.