گروه بورس همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز با خروج فروشندگان از بازار شاهد افزایش شاخص کل بورس بود. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد پایان زمان قانونی دریافت وجه فروش بودند که این مساله منجر به کاهش عرضه در بازار و رشد شاخص کل شد. دیروز شاخص کل ۳۰۷واحد معادل ۴/ ۰ درصد رشد کرد و به رقم ۷۶هزار و ۶۳۹واحد رسید. دیروز در تحولات کلان بحث در مورد عرضه اولیه به پرداخت ملت مطرح بود که در این مورد احتمال عرضه این شرکت در سال جاری کمرنگ شده است. دیروز در این زمینه اسماعیل درگاهی مدیر پذیرش بورس تهران در واکنش به اخبار موجود در فضای مجازی در‌باره عرضه سهام شرکت «به پرداخت ملت» در روز‌های آتی، گفت: تاکنون هیچ تصمیم قطعی درخصوص عرضه «به پرداخت ملت» گرفته نشده و سایت بورس تهران تنها مرجع رسمی اعلام عرضه اولیه است.

وی ادامه داد: بدیهی است همانند سایر عرضه‌های قبلی، تصمیم‌گیری درخصوص عرضه سهام به پرداخت با لحاظ شرایط بازار، ملاحظات مقام ناظر و نیز تکمیل گزارشگری شرکت در سامانه کدال، انجام خواهد شد. وی تاکید کرد: مرجع اطلاع‌رسانی، روز و شرایط عرضه هم مثل همیشه، تارنمای بورس اوراق بهادار تهران خواهد بود. بنابراین، سرمایه‌گذاران به شایعات از منابع غیررسمی توجه نکنند و منتظر اطلاعیه رسمی معاونت بازار بورس درخصوص عرضه اولیه سهام «به پرداخت ملت» باشند.

درگاهی اضافه کرد: از سرمایه‌گذاران درخواست می‌‌شود، در صورت انتشار اطلاعیه رسمی عرضه در سایت بورس با تحلیل وضعیت شرکت و مطالعه مستندات مرتبط از جمله صورت‌ها و گزارش‌های مالی چند سال گذشته و امیدنامه شرکت نسبت به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت «به پرداخت ملت» اقدام کنند و تحت تاثیر فضای هیجانی روز عرضه اولیه قرار نگیرند. در بازار دیروز گروه پالایشگاهی با رشد قیمت برخی نمادها از جمله پالایشگاه‌های تبریز و تهران در صدر بازار قرار گرفت. دیروز در معاملات کلان دو بلوک محور ایران‌خودرو و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو در بازار عرضه شدند. در گروه پتروشیمی نیز صندوق بازنشستگی بلوکی از پتروشیمی جم را در بازار فروخت.شرکت پتروشیمی جم پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۶ را با سرمایه یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریالی به‌صورت حسابرسی شده اعلام کرده است.

شرکت پتروشیمی جم نخستین پیش‌بینی سود هر سهم برای سال مالی ۹۶ را مبلغ یک هزار و ۵۷۰ ریال اعلام کرده است که نسبت به EPS سال جاری معادل ۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. پیش‌بینی درآمد این شرکت در سال مالی ۹۶ در مقایسه با سال مالی جاری شامل افزایش ۹ درصدی فروش خالص و ارائه خدمات، کاهش یک درصدی سود ناخالص، کاهش ۴ درصدی سود عملیاتی و همچنین کاهش ۶ درصدی سود خالص است. «جم» سود خالص در سال مالی منتهی به ۲۹اسفند ۹۶ را مبلغ ۱۵ هزار و ۷۶ میلیارد و ۴۵۸ میلیون ریال برآورد کرده است. یادآوری می‌شود سود خالص این شرکت در سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵، مبلغ ۱۶ هزار و ۳۸میلیارد و ۸۳۵ میلیون ریال و سود به ازای هر سهم یک هزار و ۶۷۱ ریال اعلام شده است. در گروه حمل و نقل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این شرکت برنامه‌ای برای عرضه سهام در بورس لندن ندارد. به گزارش روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، با تکذیب خبر رویترز اعلام کرد: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هیچگونه تلاش و درخواستی نه در گذشته و نه حال حاضر برای عرضه سهام خود در بورس لندن نداشته و ندارد.

رویترز در خبری اعلام کرده بود: خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نشست‌هایی را در لندن به‌منظور بحث در مورد امکان عرضه سهام این شرکت در بورس لندن برگزار کرده‌اند، اما به‌دلیل تحریم‌های همچنان پابرجای دولت آمریکا که مانع همکاری بانک‌های غربی با ایران می‌شود، این نشست‌ها تاکنون نتیجه‌ای دربرنداشته است. خطوط کشتیرانی جمهوری‌اسلامی ایران سال گذشته از لیست سیاه تحریم‌های بین‌المللی خارج شد و اکنون پس از سال‌ها قصد دارد برای نوسازی ناوگان حمل و نقل خود، سرمایه بیشتری جذب کند. این شرکت قبلا کشتی‌های جدیدی به‌ارزش ۶۲۶ میلیون دلار سفارش داده بود. در گروه انفورماتیکی مدیرعامل کارت اعتباری ایران‌کیش که در پروژه صندوق‌های فروشگاهی حضور دارد و پیگیر افزایش سرمایه ۵۳ درصدی است از ارائه خدمتی جدید به نام «سولارپات» برای اولین بار خبر داد.