دنیای اقتصاد: روز گذشته فرابورس ایران با جهش ۵/ ۱ درصدی شاخص خود، افت سنگین دو روز ابتدای هفته جاری را جبران کرد و در پایان معاملات در سطح ۴/ ۸۶۶ واحدی قرار گرفت. به این ترتیب بازدهی این بازار از ابتدای سال یک بار دیگر از مرز ۵/ ۷ درصدی گذشت.

دیروز معاملات مثبت در نمادهای «زاگرس»، «میدکو»، «شاوان» و «شراز» بیشترین نقش در رشد نماگر این بازار را در اختیار داشتند. در نماد «زاگرس» هرچند شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان به‌عنوان یکی از سهامداران عمده آن همچنان در سمت عرضه سهام فعال بود، با این همه حضور سهامداران در سمت خرید این سهم در نهایت منجر به رشد ۵ درصدی قیمت این سهم شد. در پایان معاملات «زاگرس» در صدر نمادها با بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه آیفکس قرار گرفت.به نظر می‌رسد صف خرید تشکیل شده برای این سهم به دلیل فاصله نرخ کنونی متانول با نرخ ۲۹۰ دلاری این کالا در گزارش بودجه این شرکت ایجاد شده است هر چند برخی تردید‌ها نسبت به پایداری رشد این کالا وجود دارد.

دو نماد پالایشی فرابورس ایران نیز دیروز در رشد شاخص این بازار اثر گذار بودند. به نظر می‌رسد فضای مثبتی که به دنبال تعدیل‌های مثبت انجام شده در برخی از شرکت‌های پالایشی، در کل پالایشی‌های بازار سهام به وجود آمده بود، پس از تجربه فشار فروش روزهای اخیر، دوباره به معاملات این نمادها بازگشته است.با این حال کارشناسان همچنان نسبت به تحقق پیش بینی بودجه این شرکت‌ها نیز تردید‌هایی دارند. پنجمین نماد اثر‌گذار بر رشد آیفکس در جریان معاملات دیروز، نماد «دماوند» بود.تحرک معامله‌گران در سمت خرید سهام این شرکت دیروز منجر به رشد قیمت این نماد شد. بعد از ریزش‌های اخیر قیمت این نماد، P/ E «دماوند» به زیر ۵ مرتبه رسیده است.بر همین اساس به نظر می‌رسد یکی از دلایل اقبال معامله‌گران در جریان معاملات دیروز، رسیدن نسبت قیمت بر درآمد این سهم به محدوده زیر ۵ واحد بوده است. دیگر نماد اثرگذار بر رشد آیفکس در جریان معاملات دیروز، «هرمز» بود.نرخ فروش فولاد در گزارش پیش بینی این شرکت کمتر از نرخ‌های کنونی بوده است.به نظر می‌رسد این موضوع امید به بهبود سودآوری شرکت را افزایش داده و اقبال معامله‌گران را به این نماد به وجود آورده است.

فرابورس از دریچه آمار

دیروز در فرابورس ایران با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت حدود ۲۵۳ میلیون سهم به ارزش ۴۷۵ میلیارد تومان در بیش از ۲۴ هزار و ۸۰۰ دفعه معامله شد.در بازار خرد فرابورس (شامل بازار اول، بازار دوم و بازار پایه) دیروز حدود ۲۴۰ میلیون سهم به ارزش ۹۷ میلیارد تومان حدود ۲۱ هزار دفعه داد‌و‌ستد شد. بیشترین حجم معاملات این بازار به نمادهای معاملاتی شرکت ریل پرداز سیر، بانک شهر و عمران و توسعه شاهد اختصاص داشت. سه نماد معاملاتی پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی مارون و ریل‌پرداز سیر نیز در صدر جدول نمادها با بیشترین ارزش معاملات قرار داشتند. در معاملات بازار اول و دوم فرابورس دیروز، نماد معاملاتی شرکت آتیه داده پرداز، پتروشیمی زاگرس و سیمان لار سبزوار بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع بهداشتی ساینا، ریل کوثر و دارویی البرز بالک در انتهای جدول بازدهی نمادهای فرابورسی قرار گرفتند. «ساینا» همچنین پربیننده ترین نماد فرابورسی روز گذشته بود.