دنیای اقتصاد: بانک مرکزی اسامی پنج تعاونی اعتباری منحله را که فرآیند انتقال دارایی‌هایشان به موسسه کاسپین به اتمام رسید، منتشر کرد. بنابر اعلام معاونت نظارتی بانک مرکزی، دارایی‌های تعاونی‌های اعتبار منحله الزهرا، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات و امیدجلین به موسسه اعتباری کاسپین تحویل داده شده است. بنابر گزارش بانک مرکزی، تلاش‌های بی‌وقفه و تمهیدات لازم با هدف تعیین تکلیف و نقل و انتقال دارایی‌های سه تعاونی اعتبار منحله فرشتگان، پیوند و بدرتوس نیز ادامه دارد و نتایج در این باره از طریق وب سایت بانک مرکزی اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین معاونت حقوقی این نهاد نیز در پاسخ به نامه یک نماینده مجلس به رئیس‌جمهوری در رابطه با موضوع کاسپین، توضیحاتی از روند ایجاد این موسسه اعتباری و خطاهای انجام شده از سمت ارگان‌های دیگر ارائه داد.

روند شکل‌گیری کاسپین

در اطلاعیه معاونت نظارتی بانک مرکزی، ادله کارشناسی نهاد سیاست‌گذار پولی برای دادن مجوز به موسسه کاسپین مورد تاکید قرار گرفت. موضوعی که در نامه معاون حقوقی این نهاد نیز مشهود بود. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این نهاد با هدف ساماندهی تعاونی‌های اعتبار فرشتگان، الزهرا، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات، پیوند، بدرتوس و امیدجلین مشروط به انحلال آنها، با مجوز موسسه اعتباری کاسپین موافقت کرد. بعد از انحلال تعاونی‌های یاد شده، مجوز فعالیت موسسه اعتباری کاسپین با سرمایه ۳۰۰۰ میلیارد ریال در مورخ ۲۷/ ۱۲/ ۹۴ و با هدف ساماندهی تعاونی‌های منحله مذکور صادر شد. همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، معاون حقوقی بانک مرکزی نیز در نامه خود به نماینده زاهدان نوشت: «بانک مرکزی برای ساماندهی فعالیت موسسات غیرمجاز فعال در بازار پول از روش‌هایی مانند ادغام یا انحلال آنها استفاده می‌کند که در مورد موسسه کاسپین با روش ادغام پیش رفت. بنابراین صدور مجوز برای این موسسه، فرآیندی کارشناسی و حساب شده بوده است.» حسین نقره‌کار شیرازی این نامه را در پاسخ به نامه‌نگاری علیم یار محمدی، نماینده زاهدان با رئیس‌جمهوری نوشت.

طبق گفته شیرازی اولین اقدام پس از صدور مجوز این بود که تک‌تک تعاونی‌های منحل شده، فهرستی از دارایی‌های خود را به موسسه کاسپین ارائه دهند و بعد از ارزیابی دارایی‌ها و انتقال آنها، نسبت به انتقال سپرده‌هایی که از مردم جمع کرده بودند، اقدام کنند. اما از نظر معاون حقوقی بانک مرکزی این نقطه، آغاز مشکل شد چرا که پیش از انتقال دارایی‌ها، دو دستور قضایی در مشهد صادر شد که براساس دستورات قضایی مذکور، تعاونی‌ها مکلف شدند تمام تابلوهای خود را با تابلوهای موسسه کاسپین جایگزین کنند. او در ادامه نوشت: «سپس حکم دیگری صادر شد که براساس آن، دفترچه‌های سپرده‌گذاران تعاونی‌هایی که باید منحل می‌شدند با دفترچه‌های موسسه کاسپین جایگزین شود؛ این موارد، تعهدات را بدون هماهنگی با بانک مرکزی برای موسسه اعتباری کاسپین ایجاد کرد.»شیرازی تاکید کرد اعتراض‌های اخیر، مربوط به سپرده‌گذاران تعاونی‌های اعتبار منحله است نه سپرده‌گذارانی که پس از تاسیس موسسه اعتباری کاسپین، اقدام به سپرده‌گذاری کرده‌اند.