بهبود حجم معاملات در بازار محصولات پلیمری و شیمیایی را می‌توان مهم‌ترین خبر هفته‌های اخیر در بازار پتروشیمی به شمار آورد که البته در روزهای پایانی سال محقق شده است.به گزارش «نیپنا» بازار محصولات پتروشیمی در هفته‌های اخیر فراز و فرود‌های مختلفی را تجربه کرد و در این میان عقب‌نشینی قیمت‌های جهانی را می‌توان یک نکته مثبت برای بازار داخلی به شمار آورد زیرا با کاهش قیمت‌های جهانی می‌توان فضایی را ترسیم کرد که شرایط برای خرید در بازار آزاد بهبود یابد، این در حالی است که افت محسوس قیمت نفت خام در بازارهای جهانی شرایط این صنعت را در روزهای ابتدایی سال آینده با تردیدهایی رو‌به‌رو ساخته است. افزایش حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در اولین هفته اسفند در بورس کالا موجب شد این حجم به ۳۹ هزار و ۷۲۰ تن برسد که بالاترین حد در سال جاری محسوب شود را می‌توان یکی از تاثیرگذارترین واقعیت‌ها در این بازار برشمرد هرچند که با افزایش ۲۷۵ درصدی حجم تقاضای محصولات شیمیایی متعاقب رشد حجم عرضه‌ها و ثبت تقاضای ۳۶ هزار و ۵۸۸ تن رو‌به‌رو بودیم. بر پایه این گزارش، جهش ۱۹۴ درصدی رشد معامله ترکیبات شیمیایی و ثبت رکورد ۲۸ هزار و ۶۷۰ تن که بیشترین حد در سال جاری است را باید چهره غالب این بازار به شمار آورد.

هرچند که حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته نزدیک به ۷/ ۱در صد افزایش یافت و متعاقب آن، حجم تقاضا نیز۵/ ۴۴ درصد تقلیل پیدا کرد ولی در نهایت حجم معامله پلیمرها در این بازه زمانی با ۳۱ درصد کاهش رو‌به‌رو شده و حجم معاملات به ۳۱ هزار تن کاهش یافت. این نکته را باید بسیار جدی گرفت زیرا نشان‌دهنده عقب‌نشینی واسطه‌گری و سفته‌بازی در این بازار بوده همچنین وضعیت بهتری را پیش روی تامین مواد اولیه ترسیم کرده است.

دلیل اصلی را باید در آزادشدن خرید در مچینگ برای کدهای معاف از مالیات به شمار آورد که تقاضای موجود در بازار را به‌صورت بهتری تغذیه کرده است. در بازار آزاد هرچند که روند کاهشی قیمت‌ها در هفته گذشته نیز ادامه داشت ولی در پایان هفته شاهد بهبود نسبی قیمت‌ها بودیم که نشان‌دهنده وجود تقاضا در این بازار است. این در حالی است که حتی برخی از گریدهای خاص رشد نرخ را هم تجربه کردند. هرچند هر سال روزهای پایانی اسفند زمان اوج تقاضای فصلی در نظرگرفته می‌شد ولی امسال به دلایل مختلفی که بسیاری از آنها هنوز هم مبهم است، حجم معامله در بورس کالا و بازار آزاد به شدت کاهش یافت تا جایی که یکی از سخت‌ترین اسفندماه‌ها را در چند سال اخیر تجربه کردیم.

به نظر می‌رسد دورنمای این بازار پتانسیل بهبود داشته ولی رشد قیمت‌ها در ماه‌های اخیر موجب شده نرخ‌های داخلی و حتی قیمت پایه در بورس کالا به حدی بالا روند که بسیاری از اهالی بازار و فعالان صنایع پایین‌دستی از خرید آن منصرف شده یا توان خرید مواد اولیه مورد نیاز خود را نداشته باشند. با توجه به این موارد شاید عقب‌نشینی قیمت‌های جهانی را بتوان یک نکته مثبت برای بازار داخلی به شمار آورد زیرا با کاهش قیمت‌های جهانی می‌توان فضایی را ترسیم کنیم که شرایط برای خرید در بازار آزاد بهبود یابد.

کاهش قیمت‌های جهانی نفت خام را باید جدی گرفت زیرا از یکسو کف قیمتی ۵۰ دلار برای نفت خام آمریکا شکسته شده و از سوی دیگر، انتظار کاهش بهای محصولات پتروشیمی و پالایشی جدی است تا جایی که نگرانی‌های جدیدی را ایجاد کرده است. این در حالی است که کاهش بهای نفت خام بدبینی به دورنمای قیمت‌ها را ایجاد خواهد کرد بنابراین به اعتقاد فعالان بازار، خریداران محصولات پتروشیمی به سمت خرید، بی‌میلی بیشتری نشان خواهند داد بنابراین امکان کاهش قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

در این میان به نظر می‌رسد جریان کاهشی جدید در بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی آغاز شده که استارت آن را باید در نوسان بهای نفتا به‌عنوان مهم‌ترین‌ خوراک مایع در صنعت پتروشیمی جست‌وجو کرد که از هم اکنون وارد یک فاز کاهشی جدی شده است. بر‌اساس این گزارش، موارد فوق را باید در شرایطی در نظر گرفت که احتمال عقب‌نشینی شیل‌های نفتی در آمریکا وجود دارد بنابراین در میان مدت شاهد بهبود مجدد بهای نفت خام خواهیم بود و می‌توان گفت که عقب‌نشینی قیمت فعلی مقطعی است. در هر حال هفته‌های گذشته شاهد کاهش نزدیک به ۸درصدی بهای جهانی نفت خام بودیم که می‌تواند تاثیرات بزرگی را در بازارهای داخلی و جهانی محصولات پتروشیمی برجای بگذارد. به نظر نمی‌رسد که بهای نفت خام سقوط قیمت‌های جدید و بزرگی را تجربه کند.