دنیای اقتصاد: چهارمین نشست سوری آستانه در پایتخت قزاقستان در حالی بدون حضور هیات نمایندگی گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه پایان یافت که برخلاف خودداری اولیه از حضور در این مذاکرات، اعلام کرده بودند در اجلاس روز پنج‌شنبه شرکت می‌کنند. به گزارش «ایرنا» دور چهارم مذاکرات آستانه در هتل ریکسوس پایتخت قزاقستان بعد ازظهر روز پنج‌شنبه پایان یافت.

در این مذاکرات، هیات‌های ایران، روسیه و ترکیه به‌عنوان کشورهای بانی مذاکرات آستانه و هیاتی از دولت سوریه به سرپرستی بشار جعفری، نماینده دائمی این کشور در سازمان ملل شرکت داشتند. مذاکرات به‌دلیل شرکت نکردن گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه به صورت اجلاسیه عمومی برگزار نشد و هیات‌های شرکت‌کننده در چارچوب دو و سه‌جانبه دیدار و گفت‌وگو کردند. خبرگزاری «روسیا سگودنیا» در این رابطه نوشت: «گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه طرف مذاکرات آستانه فرصت دارند در روزهای آینده در مورد موضوعات نظامی دستور کار با بخشی از هیات‌های سه کشور (ایران، روسیه و ترکیه) مذاکره کنند.» به گزارش این رسانه، دستور کار مذاکرات آستانه به قدری فشرده بود که غیبت نمایندگان گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه نیز بر روند و فضای گفت‌وگوها تاثیر چندانی نداشت. این اقدام در حالی صورت گرفت که روز چهارشنبه اعلام شده بود، هیات نمایندگی گروه‌های مسلح ضددولتی سوریه پذیرنده پیمان آتش‌بس بر خلاف تصمیم اولیه به پایتخت قزاقستان سفر می‌‌کند و در نشست‌ها حضور می‌یابد. ایران، روسیه و ترکیه سه کشور بانی نشست سوری آستانه بر گسترش محورهای مذاکرات تاکید کردند و مین‌زدایی مناطق تاریخی سوریه را نیز در دستور رایزنی‌ها قرار دادند. هیات‌های سه کشور در بیانیه‌ای مذاکرات در چارچوب همکاری‌های سه جانبه و اجرای رژیم آتش‌بس را بررسی و از الحاق رسمی ایران به‌عنوان کشور ضامن اجرای این پیمان استقبال کردند. همچنین در این بیانیه آمده است: «براساس توافق انجام شده، دور بعدی مذاکرات دو روزه کارشناسی ۲۹ فروردین سال آینده در تهران آغاز خواهد شد و نشست سطح عالی نیز ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت در آستانه برگزار می‌شود.»

بررسی اوضاع سوریه ازسوی هیات‌های پارلمانی ایران و روسیه

از سوی دیگر هیات‌های پارلمانی ایران و روسیه دو کشور متحد سوریه، اوضاع این کشور را بررسی کردند و مذاکرات سوری آستانه را که به ابتکار تهران، مسکو و آنکارا برگزار می‌شود، مهم خواندند. به گزارش «ایرنا» در نشست ویدئو کنفرانسی هیات‌های پارلمانی دو کشور که روز پنج‌شنبه برگزار شد، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی، مرتضی صفری نطنزی و رمضانعلی سبحانی‌فر نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرکت داشتند.کنستانتین کاساچیف رئیس کمیسیون بین‌المللی شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) و ایگور موروزوف رئیس گروه دوستی پارلمانی این کشور و ایران و همچنین ولادیمیر جباروف دیگر نمایندگان مجلس روسیه بودند. در این نشست، ابعاد مختلف همکاری‌های ایران و روسیه با سوریه در مبارزه با تروریسم و تلاش برای حل سیاسی بحران این کشور در قالب گفت‌وگوهای سوری در آستانه پایتخت قزاقستان و همچنین ژنو مورد بررسی قرار گرفت. کاساچیف درباره اهمیت این نشست به خبرنگاران گفت: «نشست هیات‌های پارلمانی بسیار مهم و سازنده است، زیرا نشان می‌دهد پارلمان‌های ایران و روسیه مانند دولت‌های دو کشور درباره اوضاع سوریه یک باور را دارند.» او ادامه داد: «پشتیبانی‌های ایران از همکاری‌های ضد تروریستی روسیه با سوریه و همگرایی مواضع در نشست سوری آستانه بسیار ارزشمند است و مسکو اهمیت این همکاری‌ها را می‌داند و قدردان آن است.» بروجردی نیز در جریان این نشست راه دور با اشاره به حمایت‌های خارجی از گروه‌های تروریستی ضدسوری گفت که مواضع مشترکی درباره بحران سوریه و کمک به دولت این کشور داریم که درست است. او تاکید کرد که اوضاع سوریه نتیجه بحران تحمیلی آمریکا و متحدان غربی و منطقه‌ای این کشور است. موروزوف نیز گفت: «اگر غربی‌ها در پی حل بحران سوریه و پایان درگیری چند ساله این کشور بودند تروریست‌ها را تسلیح و تجهیز نمی‌کردند.» نشست سوری آستانه که با ابتکار ایران، روسیه و ترکیه برگزار می‌شود سبب شد برای نخستین بار نمایندگان گروه‌های مسلح ضددولتی پذیرنده توافق آتش‌بس با هیات نمایندگی دولت سوریه مستقیم در پایتخت قزاقستان مذاکره کنند.

ناکامی آمریکا در سوریه

همزمان با این تحولات پس از شکست راهبرد ضدسوری واشنگتن به‌دلیل همگرایی‌های مسکو و تهران برای حل سیاسی بحران سوریه، چهار سناتور آمریکایی یک طرح ضدروسی-ایرانی را به مجلس سنا ارائه کردند. به گزارش «ایرنا» سناتور جان مک‌کین جمهوری‌خواه و رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در بیانیه‌ای به ارائه قطعنامه‌ای علیه اقدام‌های ایران و روسیه در سوریه اشاره کرده است. خبرگزاری روسی اسپوتنیک روز پنج‌شنبه گزارش داد: «چهار سناتور آمریکایی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به سنا ارائه کرده‌اند که در آن اقدام‌های ایران و روسیه در سوریه محکوم شده است.» افزون بر جان مک کین، تیم کین، مارکو روبیو و کریس مورفی در تنظیم پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران و روسیه شرکت داشته‌اند. براساس این سند، حمایت‌های سیاسی-دفاعی ایران و روسیه از دولت سوریه محکوم شده و دفاع و محافظت از غیرنظامیان و کارکنان سازمان‌های امدادرسانی درخواست شده است. در پیش‌نویس قطعنامه سنا گفته شده است که ایران و روسیه باید هرچه زودتر اقدامات خود را در سوریه متوقف کرده و اجازه ارسال کمک‌های انسانی به مناطق آسیب‌دیده از جنگ به‌ویژه در مناطق تحت کنترل تروریست‌ها و جنگجویان ضدسوری را بدهند. چهار سناتور آمریکایی همچنین از ترامپ خواسته‌اند، راهبرد موثری را برای پایان دادن به مناقشه سوریه اتخاذ کند. سناتورهای آمریکایی در حالی این رویکرد را علیه ایران و روسیه پیشنهاد کرده‌اند که واشنگتن همراه گروه متحد غربی-عربی خود ۶ سال پیش با جذب تروریست‌های افراطی، تسلیح و تجهیز آنان از کشورهای مختلف جهان حتی غرب، اعتراض‌های خیابانی و مسالمت‌آمیز مردم سوریه برای اجرای اصلاحات را به درگیری و جنگ شهرها کشاند.حمایت گسترده غربی-عربی از جنگجویان بین‌المللی علیه دولت سوریه تاکنون سبب مرگ بیش از ۳۰۰ هزار نفر به‌ویژه غیرنظامیان، صدها هزار مجروح، میلیون‌ها آواره و ویرانی گسترده شده است، ولی راهبرد سرنگونی دولت این کشور شکست خورد.روسیه با استقرار یگان هوافضای خود و ایران هم با کمک مستشاری نظامی و همزمان ادامه راهبرد حل سیاسی بحران سوریه، سبب ناکامی آمریکا و گروه کشورهای غربی-عربی ضدسوری برای سرنگونی بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه شده‌اند.