پانزدهمین جلسه مجمع عمومی سالانه و سی‌امین جلسه شورای‌عالی هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB) روز ششم آوریل ۲۰۱۷ مصادف با هفدهم فروردین‌ماه ۱۳۹۶ در کوالالامپور مالزی به ریاست قائم‌مقام بانک مرکزی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در حاشیه این اجلاس، نشست‌ها و سخنرانی‌های جانبی در روزهای چهارم و پنجم آوریل مقارن با پانزدهم و شانزدهم فروردین‌ماه نیز برنامه‌ریزی شده است. اکبرکمیجانی قائم‌مقام بانک مرکزی به‌عنوان یکی از سخنرانان کلیدی درباره نقش و جایگاه IFSB در ارتقای ثبات نظام مالی کشورهای اسلامی در این اجلاس سخنرانی خواهد کرد. در اجلاس سال‌جاری، با توجه به خاتمه دوره مسوولیت دبیرکل فعلی این هیات، دبیرکل جدید که بالاترین مقام اجرایی آن محسوب می‌شود، برگزیده خواهد شد و به این لحاظ این دوره از اهمیت افزون‌تری برخوردار است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رئیس دوره‌ای هیات خدمات مالی اسلامی متولی برگزاری پانزدهمین جلسه مجمع عمومی سالانه و سی‌امین جلسه شورای‌عالی این سازمان است. پیش از این نیز در سال ۲۰۰۵ میلادی جلسات مجمع عمومی سالانه و شورای‌عالی هیات خدمات مالی اسلامی به ریاست بانک مرکزی ایران برگزار شد.

هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB) در سال ۲۰۰۲ میلادی تاسیس شده و دبیرخانه آن در مالزی واقع است. این سازمان با ۱۸۸ عضو متشکل از ۷۰ مقام مقررات‌گذار و نظارت مالی، ۸ سازمان بین‌المللی و ۱۱۰ نهاد مالی فعال در ۵۷ کشور دنیا، در حال حاضر از اعتبار و جایگاه مهمی در میان سازمان‌ها و موسسات بین‌المللی استانداردگذار برخوردار است و در واقع، کارکرد و نقشی مشابه با کمیته نظارت بانکی بال، سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار و انجمن‌ بین‌المللی ناظران بیمه‌ای در حوزه‌های بانکداری، بازار سرمایه و بیمه اسلامی ایفا می‌کند. هدف و ماموریت اصلی هیات خدمات مالی اسلامی، ارتقای ثبات و سلامت صنعت مالی اسلامی مشتمل بر بانکداری، بازار سرمایه و بیمه از طریق تدوین‌ استانداردها و رهنمودهای نظارتی ماست. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از ایده‌پردازان و بنیان‌گذاران سازمان یادشده به شمار می‌رود.