نویسنده: کارل استایب

مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی

alavitarjomeh@gmail.com

قسمت بیست‌وهفتم

تمام اطلاعاتی که در مغز ما جای می‌گیرند، نیازمند پالایش و ویرایش هستند و در غیر این‌صورت کارآیی خود را از دست می‌دهند. اگر آنقدر بروید و بروید تا از پا بیفتید کار درستی نکرده‌اید، چرا که اصل برخورداری از وقت استراحت و تجدید قوا را از یاد برده‌اید. استراحت همیشه برای سلامتی مفید است. اما بسیاری از ما آن را به چند دقیقه استراحت کوتاه در صبح و عصر محدود می‌کنیم، درحالی‌که این به هیچ عنوان کافی نیست و علاوه‌بر این در همین وقت‌های استراحت محدود هم، ذهن ما آنقدر نگران مسائل مختلف است که احساس یک‌وقت استراحت آرامش‌بخش در محل کار را در ما به وجود نمی‌آورد. اگر می‌خواهید وقت استراحت باعث احیای احساسات شما در محل کارتان شود باید چندین وقت استراحت کوتاه‌مدت در فواصل انجام کارهایتان داشته باشید. مثلا پس از پایان نوشتن یک ایمیل ۳۰ ثانیه به خود استراحت دهید و سپس کار بعدی‌تان را شروع کنید.

چهار گام برای انگیزه بیشتر و استرس کمتر در کار

گام اول: هنگامی که یک کار کوچک را به اتمام رساندید زمان آن فرا می‌رسد که برای یک لحظه به خود استراحت داده و یک نفس عمیق بکشید و با نفسی که بیرون می‌دهید، خود را مهیای شروعی تازه کنید. در این لحظه می‌دانید چه می‌خواهید انجام دهید و با همین آگاهی به سراغ انجام آن کار می‌روید. هنگام بیرون دادن نفس به آرامی به خود بگویید: «با این نفسی که بیرون می‌دهم، استرس‌های درونم هم خارج می‌شود» و با نفسی که فرو می‌دهید به خود بگویید: «با این نفس به آرامش می‌رسم.»

گام دوم: فرض کنیم که باید یک گزارش سه صفحه‌ای را ویرایش کنید. اول باید به صندلی‌تان تکیه کنید، سپس برخیزید و چند حرکت کششی انجام دهید تا افکارتان متمرکز شود. به چشمانتان نیز برای ۳۰ ثانیه استراحت دهید و پس از کسب آرامش لازم و به یاد آوردن اطلاعات لازم برای انجام کار ‌ویرایش آن گزارش را آغاز کنید و مطمئن باشید که قادر خواهید بود آن کار را به نحو احسن انجام دهید.

گام سوم: قبل از خیز برداشتن برای انجام کار بعدی، به مدت ۱۰ثانیه با خود سخن بگویید؛ اینکه چه می‌خواهید انجام دهید و آن کار چقدر طول می‌کشد. این به شما کمک می‌کند تا با آمادگی ذهنی کافی به سراغ کار جدید بروید.

گام چهارم: دقیقا قبل از شروع کار جدید ببینید که چه احساسی دارید. این گام آخر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا؟ چون به‌عنوان مرحله نهایی و نتیجه‌گیری شما از مراحل پیشین به حساب می‌آید. تنها راه برای تغییر یک عادت بد و جایگزین کردن آن با یک عادت خوب عبارت است از: نشان دادن این موضوع که عادت جدید ارزشمند و مفید است و باید آن را انجام داد. اگر این چهار گام را هر یک ساعت یک بار انجام دهید، در هر روز کاری حدود هشت دقیقه به خود استراحت داده‌اید؛ هشت دقیقه‌ای که تاثیر مثبت و شگفت‌انگیزی در پی خواهد داشت و استرس‌ها را از ما دور کرده و بر بهره‌وری ما خواهد افزود.

نتایج: اختصاص دادن وقت برای استراحت کردن بین کارهای مختلف به افزایش انگیزه و بهبود عملکرد مغزتان کمک می‌کند. این جایزه‌های کوچک که شما به خودتان می‌دهید آرامش قابل‌توجهی به شما می‌دهد و موجب می‌شود پس از بازگشت به خانه احساس خستگی نکنید.

منبع: کتاب Work Happy Now