دنیای اقتصاد: رتبه‌بندی شرکت‌های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار تهران براساس امتیاز کسب‌شده از نظر کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی مناسب برای دوره یکساله منتهی به پایان اسفند ماه ۹۵ منتشر شد. اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار با درج اطلاعیه‌ای در سامانه کدال، معیار و امتیاز رتبه‌بندی کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار را براساس وضعیت اطلاع‌رسانی آنها از نظر قابلیت اتکا و به ‌موقع بودن ارسال اطلاعات محاسبه کرده است.

بر این اساس معیار به ‌موقع بودن بر اساس زمان ارسال اطلاعات از سوی شرکت در مقاطع تعیین‌شده در دستورالعمل افشای اطلاعات و با لحاظ کردن میزان تاخیر در ارسال اطلاعات در این گزارش مورد محاسبه قرار گرفته است. در این خصوص اداره نظارت بر ناشران بورس توضیح داد: معیار به‌موقع بودن بر اساس زمان ارسال اطلاعات از سوی شرکت‌ها از جمله گزارش‌هایی مبنی بر پیش‌بینی‌های درآمد هر سهم، صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای حسابرسی‌نشده، صورت وضعیت پرتفو، اظهارنظرهای حسابرس نسبت به پیش‌بینی درآمد هر سهم اولیه و شش‌ماهه و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای شش ماهه، صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده و شده پایان دوره مالی و برنامه ‌زمانبندی پرداخت سود سهامداران در مقاطع تعیین‌شده در دستورالعمل افشای اطلاعات مورد محاسبه قرار گرفته است. همچنین میزان تاخیر در ارسال اطلاعات نیز به‌عنوان امتیازی منفی برای شرکت‌ها لحاظ شده است.همچنین میزان نوسانات و تغییرات در پیش‌بینی‌های ارسالی و همچنین تفاوت‌ مبالغ پیش‌بینی شده و عملکرد واقعی حسابرسی شده، معیار قابلیت اتکا در این محاسبات مد‌نظر قرار گرفته و اعمال شده است. افزون بر این از آنجا که شرکت‌های سرمایه‌گذاری براساس دستورالعمل‌های جدید، ملزم به ارائه پیش‌بینی درآمد هر سهم نیستند، بنابراین امتیاز مربوط به این شرکت‌ها به‌طور جداگانه مورد محاسبه قرار گرفته است.

برترین شرکت‌ها کدامند؟

براساس این گزارش، از میان ۳۰۱ شرکت مورد بررسی رتبه‌های اول تا سوم از لحاظ به موقع بودن و قابلیت اتکای اطلاعات ارسالی به نماد معاملاتی شرکت‌های بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین‌کو، داروسازی زهراوی و نیرو ترانس اختصاص یافته است. شرکت‌های پتروشیمی مبین، خدمات انفورماتیک، تولید مواد اولیه داروپخش، ایران‌دارو، داروسازی امین، شهد ایران و تجارت الکترونیک پارسیان نیز رتبه‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که شرکت‌های کاشی نیلو، سیمان کارون، بانک پاسارگاد، تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی، کاشی حافظ، بانک ملت، بانک پارسیان، پالایش نفت تبریز، پلی‌اکریل ایران، کنتورسازی ایران، بانک صادرات و آلومراد در فهرست ضعیف‌ترین شرکت‌ها قرار گرفتند و به این ترتیب رتبه‌های انتهایی جدول مزبور را به خود اختصاص دادند. بررسی شرکت‌های هلدینگ نیز در این رتبه‌بندی نشان از برتری گروه سرمایه‌گذاری صنعت نفت میان ۲۹هلدینگ دیگر دارد.

همچنین گروه دارویی سبحان، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، سرمایه‌گذاری البرز و سرمایه‌گذاری آتیه دماوند نیز رتبه‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که نمادهای «وپترو»، «وملی»، «تاپیکو»، «کروی» و «ثمسکن» پایین‌ترین رتبه را میان هلدینگ‌ها کسب کردند. بررسی رتبه‌بندی شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز نشان از برتری ۵شرکت به‌طور همزمان دارد. به‌طوری‌که سرمایه‌گذاری بهمن، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، سرمایه‌گذاری سپه، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی بهشهر و سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران با کسب امتیاز ۱۰۰ رتبه نخست را از آن خود کردند. در این میان کمترین امتیاز به شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی تعلق گرفت. بر این اساس «وخارزم» با کسب امتیاز ۱۱/ ۸۳ رتبه نهم را به خود اختصاص داد.

مقایسه عملکرد شرکت‌ها با دوره قبل

بررسی رتبه‌های اعلام شده در این گزارش در مقایسه با گزارش قبل (عملکرد دوره ۳ماهه منتهی به پایان آذرماه ۹۵) نشان از افزایش در اطلاع‌رسانی برخی نمادها و جهش رتبه‌های آنها دارد و در مقابل بعضی از دیگر نمادها با عملکرد نامطلوب خود به رتبه‌های پایین‌تر سقوط کرده‌اند.بر این اساس شهد خوی که در رتبه‌بندی دوره ۳ماهه منتهی به پاییز سال گذشته جاری، رتبه ۱۵۳ جدول را به خود اختصاص داده بود، حالا به رتبه نهم صعود کرده است. کویر تایر نیز از دیگر نمادهایی بود که با تجربه ۶۰پله صعود، به جایگاه بیست‌وچهارم افزایش رتبه یافت. مخابرات ایران نیز در حالی در دوره قبل رتبه ۱۲۵را کسب کرده بود که در گزارش اخیر با بهبود عملکرد به جایگاه ۵۱ صعود کرد.همچنین گروه بهمن، مارگارین و فرآورده‌های نسوز ایران هر کدام با حدود ۶۰پله صعود، داروسازی جابر و چین‌چین هر کدام با ۳۰ پله صعود از دیگر نمادهایی بودند که با ارتقای رتبه همراه شدند.

این در حالی است که شرکت صنعتی بهشهر با کاهش رتبه مواجه شد و به این ترتیب از رتبه ۲ به ۷۰ رسید. لامیران نیز از دیگر نمادهایی بود که کاهش رتبه شدیدی را تجربه کرد و با ۱۰۸رتبه نزول به جایگاه صد و بیست‌ویکم در گزارش اخیر کاهش یافت. سیمان هرمزگان، پاکسان، داروسازی فارابی، گسترش نفت و گاز پارسیان و پمپ‌سازی ایران نیز از دیگر نمادهایی بودند که با کاهش رتبه مواجه شدند. این مقایسه میان شرکت‌های هلدینگ نیز نشان از ارتقای رتبه توسعه معادن و فلزات دارد. به‌طوری‌که «ومعادن» از جایگاه شانزدهم در گزارش پاییز به جایگاه هفتم صعود کرد. «وساپا»، «فپنتا» و«ختوقا» نیز از دیگر هلدینگ‌هایی بودند که با عملکرد بهتری در این دوره همراه شدند. این در حالی است که سرمایه‌گذاری مسکن که در دوره قبل رتبه نخست را به خود اختصاص داده بود، حال به جایگاه بیست‌وششم نزول کرد. در میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری مورد بررسی نیز نماد «وتوصا» تنها نمادی بود که با ارتقای جایگاه روبه‌رو‌ شد و از رتبه هشتم در گزارش پاییز به رتبه نخست در گزارش مزبور صعود کرد.