گروه بنگاه‌ها: دفتر نمایندگی شورای «عتف» در پنجره واحد مجتمع شکوفایی افتتاح شد. معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم با اشاره به اینکه صندوق نوآوری باید نقش متفاوتی از بانک‌ها را در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان ایفا کند، گفت: این قابلیت در صندوق نوآوری و شکوفایی طی دو سال گذشته به فعلیت رسیده و با ارائه تسهیلات ازسوی صندوق به اجرا درآمده است. وحید احمدی ادامه داد: عملیاتی شدن اقتصاد دانش‌بنیان در پنجره واحد از ضروری‌ترین موضوعات در تسریع امور مربوطه است. در این دفتر امور اجرایی و وظایف شورای عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) را پیگیری خواهیم کرد که مهم‌ترین آن رسیدگی به شکایات و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان است. در ادامه این مراسم رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به حمایت‌های این صندوق از پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد خاطرنشان کرد: طبق آیین‌نامه اجرایی دولت ۳۰ درصد منابع صندوق نوآوری و شکوفایی به پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و مناطق ویژه اقتصادی و علم و فناوری اختصاص می‌یابد که تاکنون ۲۷ درصد آن محقق شده است. بهزاد سلطانی از افزایش این میزان در سال جاری خبر داد و گفت: در سال ۹۶ این میزان به ۳۵ درصد افزایش می‌یابد و این افزایش در چارچوب مقررات صندوق اعطا خواهد شد.

به گفته وی، طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در صورتی که توجیه اقتصادی داشته باشند مشمول حمایت‌های صندوق می‌شوند. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌ها به‌طور غیرمستقیم از حمایت‌های این صندوق برخوردار می‌شوند، توضیح داد: در حال حاضر در پارک‌ها حدود سه هزار شرکت مستقر شده‌اند که ۱۱۰۰ شرکت، دانش‌بنیانی آنها احراز شده و بقیه شرکت‌های فناور هستند. سلطانی با تاکید بر اینکه طبق قانون شرکت‌های فناور نمی‌توانند به‌صورت مستقیم از اعتبارات صندوق بهره‌مند شوند، خاطرنشان کرد: به منظور حمایت از این نوع شرکت‌ها به صندوق‌های پژوهش و فناوری وام پرداخت کرده‌ایم و این صندوق‌ها می‌توانند براساس اساسنامه از فعالیت‌های شرکت‌های فناور در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد از طریق اعطای وام حمایت کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها در زمینه تهیه وثیقه گفت: در این طرح شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد مشروط بر آنکه ساختمان محل کار آنها به نام شرکت باشند، می‌توانند شرکت‌های خود را به‌عنوان وثیقه در رهن صندوق نوآوری و شکوفایی قرار دهند. سلطانی همچنین از ارائه خدمت جدیدی به شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها خبر داد و گفت: بر این اساس با توافقی که با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران شده است، برای شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان تا سقف ۴۵ میلیون تومان تسهیلاتی با نرخ ۴ درصد اعطا می‌شود. به گفته وی، منابع این تسهیلات از سوی این بانک تامین شده و شرکت‌های بدحساب مشمول این حمایت نمی‌شوند. در ادامه رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه در حال حاضر راه‌اندازی چهار صندوق خطرپذیر مصوب شده است، گفت: علاوه بر آن ۵ طرح مشارکتی با این صندوق‌ها تصویب شده و این در حالی است که فضای اقتصادی کشور آمادگی لازم را برای مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی ندارد. وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های کوچک نگرانی زیادی از اجرای طرح‌های مشارکتی با صندوق‌های خطرپذیر دارند و این در حالی است که در صورت اجرای طرح‌های مشارکتی با صندوق‌های خطرپذیر، این صندوق‌ها ۴۹ درصد سرمایه شرکت‌ها را تامین خواهند کرد.