گروه بنگاه‌ها: یکی از نسبت‌های مهم در سنجش سلامت عملکرد و ثبات مالی موسسات مالی و به‌ویژه بانک‌ها، نسبت سرمایه است. در این شاخص، توانایی پوشش مجموع دارایی‌های بانک از طریق سرمایه مورد بررسی قرار می‌گیرد. وظیفه اصلی سرمایه، پوشش ریسک است. میزان سرمایه بانک‌ها، اطمینان عموم مردم و اعتباردهندگان به بانک‌ها به‌ویژه سپرده‌گذاران را افزایش می‌دهد.

براساس اطلاعات تحلیلی سامانه ارزیابی عملکرد بانکی که از سوی شرکت نوآوران امین با همکاری گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» به‌دست آمده، در ۹ ماهه سال ۱۳۹۵ در بین ۱۶ بانک حاضر در بورس تهران بانک حکمت ایرانیان با نسبت سرمایه ۱۴/ ۹ درصد رتبه نخست و بانک ایران زمین با نسبت سرمایه ۷۴/ ۲ درصد پایین‌ترین رتبه را در صنعت بانکداری بازار سرمایه به خود اختصاص داده‌اند. متوسط نسبت سرمایه در این صنعت نیز ۳۹/ ۴ درصد اعلام شده است. سامانه ارزیابی عملکرد بانک‌ها براساس متدلوژی CAMELS و با تکیه بر دانش و تجربه مدیران بانکی کشور و کارشناسان نوآوران امین بر بستر وب تولید شده و آماده ارائه انواع گزارش‌های تحلیلی در سطوح مختلف با کاربری آسان و در کمترین زمان است. این سامانه شامل بخش‌های بانک در یک نگاه، بررسی شاخص‌های CAMELS و نگاهی اجمالی به‌صورت‌های مالی بانک‌ها است. همچنین در این سامانه بررسی گزارش‌های پیش‌بینی سود هر سهم و بررسی اقلام صورت‌های مالی مورد استفاده در نسبت‌های CAMELS طراحی شده است.

در سامانه ارزیابی عملکرد بانک‌ها، وضعیت بانک منتخب در مقایسه با سایر بانک‌ها، مقایسه بانک موردنظر با سه بانک برتر از لحاظ نسبت انتخابی و مقایسه یک بانک با چهار بانک هم‌سایز پیش‌بینی شده است. این سامانه به مدیران بانکی این امکان را می‌دهد که در چارچوب تعالی سازمانی با متدلوژی‌هایی همچون EFQM بانک‌های خود را ارزیابی کنند. این متد به سازمان‌ها کمک می‌کند با مقایسه وضعیت موجود و مطلوب خود تفاوت‌ها را شناسایی کنند و سپس با بررسی علل وقوع این تفاوت‌ها، راه‌حل‌های بهبود وضع موجود را بیابند.