گروه بنگاه‌ها: مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ شرکت معدنی ایران از ذخایر قابل توجه برخوردار است و همواره یکی از قطب‌های مهم اقتصادی استان کرمان به شمار می‌رود. این مجموعه همواره در حال توسعه است و در سال ۹۵ چند طرح توسعه‌ای مهم را به مرحله راه‌اندازی رسانده است؛ از همین رو گفت‌وگویی با ناصر تقی‌زاده مدیر عامل این مجموعه معدنی و صنعتی انجام داده‌ایم که مشروح آن در پی می‌آید:

دستاوردهای شرکت گل‌گهر در سال 95 چه بوده است؟

شرکت گل‌گهر در سال ۹۵ دستاوردهای مهمی‌در سطح ملی، استانی و محلی داشته به‌طوری که این شرکت طرح‌های بزرگی را در سال جاری اجرا کرده یا در دست اجرا دارد. از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح مگامدول اول کارخانه تولید آهن اسفنجی (گوهر) شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر و واحدهای گازی نیروگاه سیکل ترکیبی گهران شرکت گهر انرژی به ظرفیت ۳۳۲ مگاوات اشاره کرد که در آستانه افتتاح رسمی‌ قرار دارند.اجرای پروژه گندله‌سازی ۲ شرکت نیز از جمله پروژه‌هایی است که می‌تواند ایران را از واردات گندله بی‌نیاز و گندله مورد نیاز فولادسازان داخلی را تامین کند.کارخانه ۵۰۰ هزار تنی نورد شرکت جهان فولاد در بردسیر نیز از جمله طرح‌هایی است که در سال ۹۵ افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.همچنین انعقاد قرارداد طرح فولادسازی و نورد گرم به روش اسلب نازک شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر و انعقاد قرارداد طرح احداث کارخانه احیای مستقیم شماره ۲ شرکت جهان فولاد سیرجان از طرح‌های در دست اجرای شرکت است.با اجرای پروژه‌های شرکت گل‌گهر در آینده نزدیک مجموعه تولید سالانه با افزایش قابل توجهی همراه خواهد شد. همچنین با اجرای پروژه‌های گل‌گهر از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری شده است.شرکت گل‌گهر همچنین در سال‌جاری با رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی، در جمع ۱۰۰ شرکت برتر ایران در جایگاه ۵۹ قرار گرفت که دستاوردی برای شرکت محسوب می‌شود.

رویکرد و اولویت‌های گل‌گهر در سال جاری چیست؟

حرکت در مسیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توانمندی‌های داخل، افزایش تولید و صادرات، برنامه افزایش سود سهامداران، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش کیفیت محصولات، بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز شرکت با استفاده از توان تخصصی کارشناسان داخلی، تقویت ارتباط با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی از اهم اولویت‌ها در سال جاری است و در عین اجرای فاز دوم نیروگاه، اجرای مگا مدول شماره ۲ توسعه آهن فولاد گل‌گهر، آغاز عملیات اجرایی ذوب و نورد ۳ میلیون تنی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، فولاد آلیاژی بردسیر نیز از جمله پروژه‌های مهمی ‌است که در سال جدید با پشتکار و همت مهندسان توانمند پیگیری و اجرا خواهند شد.

شرایط برای فروش تولیدات گل‌گهر در سال 95 چگونه بوده و در بازار ملی و بین‌المللی سنگ‌آهن چه شرایطی حاکم است؟

شرکت گل‌گهر درسال گذشته با تولید نزدیک به ۱۳میلیون تن کنسانتره بالاترین میزان تولید این محصول در کشور را ثبت کرد. همچنین با تولید بیش از ۷ میلیون تن گندله و عبور از مرز ۲۰ میلیون تن تولید محصول (کنسانتره و گندله) به رکورد قابل توجهی در این حوزه دست یافتیم.تولید در شرکت گل‌گهر در سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد افزایش در هر دو محصول را نشان می‌دهد.در بخش صادرات نیز این شرکت در سال جاری عملکرد موفقی داشته است؛ به‌طوری که در سال ۹۵ شاهد افزایش ۲۳ درصدی صادرات بودیم.فروش داخلی انواع محصول تولیدی در این شرکت در سال گذشته به رقم ۹ میلیون تن رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۷ درصد افزایش داشت.

درخصوص بازار سنگ آهن باید گفت تا چند سال پیش به دلیل بالابودن قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی، بیشتر برنامه‌ها برای صادرات سنگ آهن به خارج بود اما از حدود دو سال پیش با نوسانات شدید قیمت سنگ آهن و روند نزولی آن برنامه‌ها به سمت جلوگیری از خام‌فروشی تغییر کرد؛ هر‌چند از چند ماه قبل قیمت سنگ‌آهن به‌صورت تدریجی روند صعودی به خود گرفته است.البته باید گفت با توجه به توسعه طرح‌های فولادی در کشور و ضرورت تامین مواد اولیه آن از داخل، حرکت در جهت توازن در زنجیره فولاد ایجاد شده و از خام‌فروشی جلوگیری شده است.پیش‌بینی‌ها بر این است که در سال ۲۰۱۷ میلادی به دلیل افزایش تقاضای چین، قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی روند افزایشی خواهد داشت.

در زمینه طرح‌های بزرگی که قرار بود مدتی قبل با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری برسند توضیح دهید.

در اواخر سال قبل قرار بود مجموعه گل‌گهر برای افتتاح چند طرح بزرگ اقتصادی میزبان ریاست جمهوری باشد و چند طرح بزرگ شرکت گل‌گهر به بهره‌برداری برسد که با بهره‌برداری از طرح‌های گل‌گهر علاوه بر ایجاد تحول و شکوفایی اقتصادی در سطح ملی و منطقه‌ای، برای صدها نفر ازجوانان منطقه فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود.از جمله این طرح‌ها طرح مگامدول اول کارخانه تولید آهن اسفنجی (گوهر) شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر و واحدهای گازی نیروگاه سیکل ترکیبی گهران شرکت گهر انرژی به ظرفیت ۳۳۲ مگاوات افتتاح و قرارداد طرح فولادسازی و نورد گرم به روش اسلب نازک شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر و قرارداد طرح احداث کارخانه احیای مستقیم شماره ۲ شرکت جهان فولاد سیرجان منعقد شد.

ظرفیت سالانه این طرح سالانه ۷/ ۱ میلیون تن است و برای راه‌اندازی آن در مجموع ۳۲۰۰ میلیارد ریال و ۶۳ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه برای ۲۲۰ نفر اشتغال مسقیم و ۸۸۰ نفر فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد کرده است.همچنین با توجه به نزدیکی مواد اولیه (معدن و واحدهای کنسانتره و گندله‌سازی)، هزینه حمل و نقل به حداقل ممکن می‌رسد که به این ترتیب شاهد کاهش قیمت تمام‌شده خواهیم بود و آهن اسفنجی با کمترین قیمت تولید خواهد شد.همچنین ظرفیت واحدهای گازی نیروگاه سیکل ترکیبی گل‌گهر ۳۳۲ مگاوات است که تامین برق موردنیاز شبکه سراسری و همچنین طرح‌های توسعه منطقه معدنی و صنعتی گل‌گهر از دستاوردهای ملی و منطقه‌ای این طرح محسوب می‌شود. برای این طرح ۱۰۱۰ میلیارد ریال و ۳۰۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده و با افتتاح آن برای ۱۲۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

مشارکت گل‌گهر در تکمیل زنجیره ارزش فولاد با چه رویکردی دنبال می‌شود و چه نتایج و خروجی داشته است؟

تکمیل زنجیره ارزش از سیاست‌های بخش صنعت و معدن کشور محسوب می‌شود و در این زمینه تاکنون موفقیت‌های زیادی به دست آمده است. با تکمیل زنجیره ارزش فولاد از فروش خام مواد معدنی جلوگیری و مواد اولیه موردنیاز فولادسازان کشور تامین خواهد شد. از جمله اقدامات مهم شرکت گل‌گهر می‌توان به افتتاح گندله‌سازی۲ شرکت اشاره کرد که می‌تواند کشور را از واردات گندله بی‌نیاز کند. این پروژه در سال ۹۰ با هدف تولید سالانه ۵ میلیون تن در دستور کار قرار گرفت. اجرای این پروژه مزیت‌های بسیاری داشت که از جمله در بخش طراحی و مهندسی، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش کیفیت محصول، بهبود پارامترهای زیست محیطی و کاهش توقفات خط تولید و... است. یکی از موفقیت‌های منحصر به فرد در پروژه گندله‌سازی ۲ اجرای عملیات راه‌اندازی آن در مدت ۴۵ روز است که به اذعان شرکت اتوتک یک رکوردشکنی در سطح جهانی است.