دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد شاخص در سایه بروز تلاطم شدید در بازار بود. در شروع معاملات بازار دیروز معامله‌گران جریان رشد قیمت‌ها را در بازار شاهد بودند اما این رشد در میانه بازار با اعلام لزوم اخذ بیانیه پذیرش ریسک در مورد خریداران سهام بازار پایه متوقف شد و بازار با ریزش قیمتی و تشکیل صف‌های فروش به ویژه در گروه بازار پایه مواجه شد. بازار پایه در خلال یک ماه اخیر به دلیل برقراری دامنه نوسان و رشد پیوسته قیمت‌ها به یک منشا نگرانی شدید در بازار تبدیل شده است.

خرید سهم‌های زیان‌ده با زیان انباشته شدید و گاه حتی شرکت‌های تعطیل شده از سوی سرمایه‌گذاران کم تجربه، موجب شده است اکثر کارشناسان بازار در انتظار بروز بحرانی جدید در بازار از این محل باشند. در حالی که همچنان با گذشت نزدیک به دو ماه دلیل اخذ تصمیم برای برقراری دامنه نوسان در مورد برخی نمادهای بازار پایه شفاف نشده است. وضعیت این بازار مستعد بروز تنش‌های شدید آتی است به ویژه آنکه فروش سهام این بازار از سوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی در آینده می‌تواند زیان‌های سنگین افراد حقیقی را به همراه داشته باشد. در این شرایط بازار دیروز در نهایت با رشد ۸۸ واحدی شاخص کل معادل ۱/ ۰ درصد مواجه شد. نماگر بازار سهام در پایان معاملات در ارتفاع ۷۹هزار و ۳۹۱واحدی قرار گرفت.

در بازار دیروز در گروه بانکی شایعات در مورد بازگشایی نماد بانک صادرات محقق نشد. گفته می‌شود درخواست سازمان بورس برای دریافت اطلاعات تکمیلی از شرکت مانع از بازگشایی این نماد شد. در گروه سیمانی معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین از تداوم توقف صادرات کالا از مرز رسمی پرویزخان در این شهرستان به دلیل ادامه اعتراض رانندگان بونکرهای عراقی در پی ممنوعیت ورود سیمان فله‌ای به عراق از مرزهای اقلیم کردستان خبر داد. نعمت الله نازپرورده روز یکشنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: با وجود رایزنی‌های صورت گرفته با سرپرست اداره گرمیان و فرماندار کلار در اقلیم کردستان عراق و قول‌های مساعد برای از سرگیری صادرات کالا از مرز رسمی پرویزخان، اما همچنان صادرات از این مرز رسمی انجام نمی‌شود.

وی اظهار کرد: رانندگان بونکرهای عراقی با توجه به تصمیم دولت عراق مبنی بر وارد نکردن سیمان فله‌ای از طریق مرزهای ایران به اقلیم کردستان عراق، از روز جمعه اول اردیبهشت تاکنون اقدام به بستن مسیر حمل کالاهای صادراتی از کشورمان به این اقلیم کرده‌اند. در گروه سیمانی همچنین دیروز نماد سیمان هگمتان برای برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی - عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره متوقف شد.در گروه خودرویی با اینکه دوماه از انتشار امیدنامه پذیرش و درج خودرو سراتو در بورس کالا می‌گذرد و بورس کالا به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده است، ظاهرا سایپا حاضر به عرضه این خودرو نیست. این در حالی است که طبق شرایط پذیرشی که در امیدنامه درج سراتو در بورس کالا آمده باید حداقل ماهانه ۴ بار سراتو در بورس کالا عرضه شود.

به گزارش «ایسنا»، موضوع عرضه و پذیرش خودرو در بورس جدید است و در بورس‌های خارجی چندان به این موضوع پرداخته نشده است. مدتی است که در ایران صحبت‌هایی انجام شده تا تعدادی از خودروها از دریچه بورس کالا عرضه و در نتیجه خودروسازان از طریق اوراق سلف موازی تامین مالی شود. در ماه‌های گذشته نیز زمزمه پذیرش یکی از خودروهای سایپا در بورس کالا شنیده می‌شد. ظاهرا پس از گفت‌وگوهایی که میان گروه سایپا و بورس کالا انجام شد و پس از بررسی‌ گزینه‌های مختلف در هیات‌ پذیرش در نهایت تصمیم گرفته شد تا خودروی سراتو در بورس کالا پذیرش و از طریق اوراق سلف موازی تامین مالی شود. اسفندماه سال گذشته بود که امیدنامه پذیرش و درج سراتو در بورس کالا منتشر شد و تصور این بود که تا قبل از شروع سال ۱۳۹۶ این خودرو از سوی سایپا در بورس عرضه و برای کشف قیمت آماده می‌شود.

به گزارش «ایسنا» مدیر عامل بورس کالا معتقد است که بورس کالا تمامی تعهداتش را در مورد پذیرش سراتو در بورس انجام داده، اما سایپا همچنان عرضه این خودرو را انجام نداده است. در گروه خودروهای سنگین اسفند ماه سال گذشته تولید انواع کامیون به‌طور میانگین ۲۷۴ درصد افزایش یافت. به گزارش «ایسنا»، در این مدت تولید انواع کامیون در ایران خودرو دیزل با رشد ۷/ ۲۰۰ درصدی همراه بود و از ۱۴۹ دستگاه در اسفند ۱۳۹۴ به ۴۴۸ دستگاه افزایش یافت. تولید انواع کامیون در سایپا دیزل نیز ۹۱۹ درصد افزایش یافت و از ۷۶ دستگاه در اسفند ۱۳۹۴ به ۷۷۵ دستگاه رسید. در گروه معدنی آخرین قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین با رشد بازارهای فیوچرز و افزایش امید‌ها در بازار کمی بالا رفت و ۶۵ دلار هر تن سی اف آر رسید. در بورس دالیان قیمت سنگ آهن یک دلار بالا رفت.میلگرد نیز در بورس شانگهای ۵ دلار رشد قیمت داشت.

در گروه لوازم خانگی مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، ضمن تشریح آخرین وضعیت کارخانه ارج از احتمال واگذاری آن تا یک ماه آینده توسط شرکت بورسی گروه توسعه ملی خبر داد. عباس هاشمی با اشاره به آخرین وضعیت واگذاری کارخانه ارج به «ایسنا» گفت: مالکیت کارخانه ارج مربوط به گروه توسعه ملی به‌عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذار بانک ملی است و بخش دیگری از سهام این کارخانه مربوط به سازمان تامین اجتماعی است. حداقل هفت جلسه موثر در رابطه با واگذاری کارخانه ارج برگزار شده است و با توجه به هزینه‌های سنگین فناوری جدید حدود ۵۰ میلیون دلار جذب سرمایه نیاز دارد. این مقام مسوول با بیان اینکه بانک ملی دولتی است و برای واگذاری کارخانه ارج باید مراحل قانونی طی شود، گفت: قیمت پایه کارشناسی مشخص شده است و سرمایه‌گذار نیز راضی شده که قیمت پایه کارشناسی را بپذیرد. وزارت صنعت نیز یک گروه تولیدی بسیار قوی در کنار این سرمایه‌گذار قرار می‌دهد تا راه‌اندازی این کارخانه به‌صورت مشترک مدنظر قرار گیرد.