گروه بنگاه‌ها- آزاده حسینی: تشکل‌ها و بخش خصوصی خواستار آن هستند که دولت در تصمیم‌های خود به آنها بها دهد و از نظرات آنها استفاده کند. به گزارش «دنیای اقتصاد» در نشست مشترک صنعتگران و معدنکاران بخش‌خصوصی که روز دوشنبه در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، مطالبات آنها از دولت آینده مطرح و نتیجه این بود که در نهایت فضایی حاکی از امنیت و ثبات برای سرمایه‌گذار شکل بگیرد. همچنین نگاه دولت به بخش خصوصی صرفا از بعد درآمدی نبوده و فعالیت اقتصادی را از منظر تولید و اشتغال ببیند.

در این نشست بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، ابوالفضل روغنی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، رضا اشرف سمنانی کارشناس ارشد حوزه معدن و صنایع معدنی،علیرضا سیاسی راد دبیر انجمن سنگ آهن ایران، امیرحسین کاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی و سجاد غرقی عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن حضور داشتند.همچنین روسا و مدیران اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران، انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف و تنی چند تن از فعالان حوزه معدن و صنعت در این نشست حضور داشتند.

فعالان بخش خصوصی با تاکید بر مطالبات و خواسته‌های خود از دولت آینده (دوازدهم)، ضمن تقدیر از عملکرد دولت در گسترش روابط بین‌الملل خواستار تداوم این روند بوده و معتقدند گشایش در روابط بین‌الملل باعث ورود سرمایه‌های خارجی به حوزه‌های مختلف معدن و صنعت می‌شود.

فعالان اقتصادی همچنین خواستار امنیت سرمایه‌گذاری بوده و معتقدند امنیت سرمایه‌گذاری درصورتی رخ خواهد داد که قوانین داخلی اصلاح شده و خلأهای قانونی برخی بخش‌ها پر شده و تصمیمات یک‌شبه از بین رود تا سرمایه‌گذار چه داخلی و خارجی با آرامش خاطر اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

از دیگر مواردی که از سوی فعالان حوزه معدن و صنعت مطرح شد و مختص فعالان این حوزه نبوده و خواسته تمامی فعالان اقتصادی است اصلاح نظام بانکی و خروج بانک‌ها از بنگاهداری و اجری کامل قوانین مربوط به بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید بود.همچنین شرکت‌کنندگان در این نشست عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری زنجیره‌های ارزش و تامین، تعدیل نرخ دلار و کاهش مالیات بر ارزش افزوده را خواستار شدند.همچنین فعالان خواستار شفافیت‌های آماری و هماهنگ‌سازی آن در بدنه دولت برای تدوین برنامه و استراتژی‌های بلند‌مدت بوده و اعلام کردند از خصوصی‌سازی به معنای واقعی آن استقبال کرده و آن را حمایت می‌کنند. آنها همچنین معتقد بودند بهترین زمان برای اعلام خواسته‌ها و مطالبات بخش‌خصوصی هم اینک بوده و مطالبات آنها می‌تواند در برنامه‌های آینده نامزدهای ریاست جمهوری نیز قرار گیرد.