مکث ترامپی بازارهای جهانی

دنیای اقتصاد: سخنان تازه رئیس‌جمهوری جنجالی آمریکا، صبح جمعه روند بازارهای جهانی را دچار مکث کرد، گرچه بیشتر بازارها در انتظار داده‌های رشد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نیز بودند. در حالی که در عمده مقاطع زمانی هفته گذشته، بازارهای سهام رو به رشد و سرمایه‌های امن شاهد کاهش خرید بودند، صبح جمعه، توجه دوباره معامله‌گران به سیاست «اول آمریکا»ی دونالد ترامپ بازارها را متاثر کرد. صبح روز گذشته، روند رشد بورس‌ها متوقف شد و طلا توانست روز خود را با رشد آغاز کند، گرچه در کل هفته، بورس‌ها روندی بسیار خوب و فلز زرد روندی بسیار بد را تجربه کردند. عصر روز گذشته، دولت آمریکا میزان رشد اقتصاد ایالات‌متحده را در سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ معادل ۷/ ۰درصد اعلام کرد. این داده بدتر از انتظار باید روند بازار فلزهای گرانبها را افزایشی می‌کرد، اما بازار طلا عمدتا تحت‌تاثیر سودگیری در آن مقطع از روز بود. شاخص دلار هم پس از انتشار این گزارش به طرز عجیبی رو به رشد گذاشت. جمعه روز مهمی برای بازارها بود؛ چراکه آخرین روز چهارمین ماه سال میلادی بود.

دو روز مخالف

اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تحت فشار جهش بورس‌ها دو افت ۸ و ۱۲ دلاری را تجربه کرده و تا بهای ۱۲۶۴ دلار سقوط کرده بود، چهارشنبه توانست رشد کند. اونس در این روز با ۵ دلار رشد به بهای ۱۲۶۹ دلار رسید. اونس طلا در سومین روز کاری هفته ابتدا تحت فشار افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای جهان تا نزدیکی مرز ۱۲۶۰ دلار پایین آمد، اما با افزایش خریدها در این کف قیمتی جهشی را تجربه کرد که تا پایان ساعات کاری بازارهای فلزهای گرانبها پایدار ماند. شاخص دلار که سه‌شنبه روی عدد ۷۸/ ۹۸ واحد ایستاده بود، چهارشنبه تا عدد ۰۴/ ۹۹ واحد رشد کرد تا فشار ارزی نیز علاوه‌بر فشار بورسی، مانع طلا باشد. با همه اینها، شناسایی سود نزدیک یک مرز حمایتی مهم به کمک طلا آمد. روز پنج‌شنبه روند وارونه چهارشنبه تجربه شد. در این روز سودگیری معامله‌گران باعث افت دوباره اونس طلا تا بهای ۱۲۶۳ دلار شد. همزمان با افت طلا،‌ نقره هم روز بسیار بدی را تجربه کرد. نقره در این روز به کف ۵ هفته‌ای رفت. روند رشد بازارهای سهام که چهارشنبه، بورس‌ها را به اوجی تازه رسانده بود، پنج‌شنبه نیز ادامه پیدا کرد. با این همه، بیشتر بازارها در این روز شاهد کاهش معاملات بودند؛ چراکه بخش عمده‌ای از معامله‌گران در انتظار داده‌های مهم رشد آمریکا در روز جمعه بودند. روز پنج‌شنبه همزمان با رشد اندک شاخص دلار تا عدد ۰۷/ ۹۹ واحد، بهای نفت خام هم با افت خود به ضرر طلا عمل کرد.

روز آخر

روز جمعه با توجه دوباره بازارها به ترامپ شروع شد. رویترز روز جمعه گفت‌وگویی را با رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده منتشر کرد که او در آن پیمان ۵ ساله تجاری با کره جنوبی را غیرقابل پذیرش خواند. او حتی گفت که این پیمان پس از اصلاح «نفتا» (توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی)، ممکن است مورد مذاکره دوباره قرار بگیرد. این گفته‌ها بازارهای مالی کره جنوبی را به شدت متاثر و وون کره جنوبی را تضعیف کرد. با این همه، حس خوب بازارهای سهام در اروپا ادامه یافت. اروپایی‌ها همچنان منتظر هستند که امانوئل ماکرون، نامزد میانه‌رو لیبرال در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه بر مارین لوپن راست افراطی غلبه کند. جمعه حتی یورو هم مسیر رشدی را که در اغلب مواقع هفته گذشته پی گرفته بود، ادامه داد.

با مکث صبح جمعه بازارهای سهام، اونس توانست فاصله خود را با مرز ۱۲۶۰ دلار بیشتر کند. اونس روز گذشته را با قیمت ۱۲۶۴ دلار آغاز کرد و تا ساعت ۵ بعدازظهر به قیمت ۱۲۶۷ دلار رسید. در این ساعت بود که داده‌های رشد آمریکا منتشر شد. بر اساس گزارش دولت ایالات‌متحده، اقتصاد آمریکا در سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ معادل ۷/ ۰درصد رشد کرده است. رشد مورد انتظار ۳/ ۱درصد بود. این داده بد تا لحظه نهایی شدن این گزارش اثر چندانی بر بازار طلا نگذاشت. بهایی که تا ساعت ۸ عصر جمعه برای اونس ثبت شد، ۱۲۶۶ دلار بود، البته هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی چهارمین ماه میلادی رقم خورده باشد. جمعه آخرین روز کاری ماه آوریل بود و از این رو، امکان محاسبه بازدهی بازارها در روز شنبه وجود خواهد داشت. در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» به این موارد اشاره خواهد شد.