گروه بنگاه‌ها: مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ارتباطات سیار ایران تقسیم ۷۰۰ تومان سود به ازای هر سهم سال ۹۵ را تصویب کرد. در هفتمین مجمع عمومی عادی سالانه همراه اول که با حضور حدود ۹۵ درصد سهامداران شرکت برگزار شد صورت‌های مالی شرکت به تصویب رسید. وحید صدوقی، مدیر عامل شرکت با ارائه گزارش عملکرد سال ۹۵ در این مجمع گفت: درآمد همراه اول در سال ۹۵ با ۱۶ درصد افزایش نسبت به سال قبل بیش از ۵/ ۱۰ هزار میلیارد تومان بود. وی در حالی که رشد سود عملیاتی سال گذشته را ۷/ ۱۷ درصد دانست، افزود: همراه اول امسال توانست ۱۰۰ در‌صد سود پیش‌بینی شده هر سهم را محقق کند.

وی افزود: سود خالص شرکت در سال مزبور رشد ۴/ ۱۵ درصدی و سود عملیاتی شرکت رشد ۱۹ درصدی را تجربه کرد. صدوقی با اشاره به جایگاه اپراتور اول در بین یکصد شرکت برتر ایران گفت: کسب رتبه ۲ بالاترین ارزش بازار، رتبه ۲ بیشترین سودآوری و رتبه نخست بهره‌وری کل عوامل، از موفقیت‌های همراه اول در سال گذشته بوده است. وی با بیان اینکه طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ همراه اول موفق به کسب رتبه نخست اپراتورهای تلفن همراه کشور در ارزیابی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شده است، اظهار امیدواری کرد: در سال جاری، علاوه بر اعلام نتایج ارزیابی امسال، نتایج ارزیابی فاوا در سال گذشته نیز بعد از گذشت ماه‌ها، اعلام شد.

صدوقی با اعلام اینکه رتبه شفافیت اطلاع رسانی همراه اول طی سال‌های گذشته همواره بهبود یافته است، گفت: در آخرین ارزیابی صورت گرفته در پایان سال ۹۵، همراه اول در بین ۳۰۱ شرکت بورسی موفق به کسب عنوان سیزدهم شفافیت شده است. مدیرعامل همراه اول در ادامه با اشاره به درآمد کل و سود خالص تلفیقی گروه اظهار کرد: در سال ۹۵ درآمد کل حاصل از سرمایه‌گذاری‌های تلفیقی گروه، ۱۰ هزار و ۷۴۹ میلیارد تومان و عملکرد سود خالص تلفیقی گروه ۲ هزار و ۸۵۹ میلیارد تومان و میزان درآمد دیتای همراه اول دو هزار و۱۶ میلیارد تومان بوده است. وی درخصوص مبالغ پرداختی به دولت نیز گفت: از سال ۸۸ سال واگذاری شرکت به بخش خصوصی هر ساله مبالغ پرداختی به دولت افزایش داشته و در سال ۹۵ این مبلغ به ۵هزار و ۹۵۸میلیارد تومان رسیده که رقم بسیار بزرگی است.

جذب بیش از ۹ میلیون مشترک در سال ۹۵

مدیرعامل همراه اول با تشریح دستاوردهای توسعه بازار و سبد محصولات این شرکت در سال ۹۵ گفت: طی ۱۸ سال نخست فعالیت همراه اول، ۳۴ عنوان سرویس به مشترکان ارائه شده ولی طی ۵ سال پس از تدوین راهبرد همراه نوین یعنی سال‌های ۹۱ تا ۹۵، ۱۱۵ عنوان سرویس جدید به مشترکان عرضه شده است. صدوقی با اشاره به جذب بیش از ۳/ ۹ میلیون مشترک جدید در سال ۹۵، جذب مشترک دائمی را بیش از ۷۸۶ هزار و جذب مشترک اعتباری را بیش از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار اعلام کرد. وی گفت: طی اجرای راهبرد ۵ ساله همراه اول حدود ۳۵ میلیون مشترک جذب شده است.

افزایش ۲ درصدی سهم بازار

مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه در پایان سال ۹۵، مشترکان دیتای این اپراتور از مرز ۲۲/ ۸ میلیون عبور کرده‌اند اعلام کرد: طی سال ۹۵ مشترک ۴G همراه اول حدود ۲۰برابر رشد کرده است. وی افزود: در شرایط رقابتی امروز، همراه اول طی سال ۹۵ سهم بازار خود را یک درصد و با احتساب مشترکان سایر اپراتورها که با رومینگ ملی از شبکه همراه اول استفاده می‌کنند و مشترکان GSM روستایی، حدود ۳ درصد افزایش داده و به ۶۰ درصد رسانده است. وی تصریح کرد: همچنین ضریب نفوذ همراه اول در کشور به ۳/ ۸۴ درصد رسیده است.

رتبه اول در ترابرد

صدوقی با تشریح وضعیت اپراتور اول در طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه که از تیرماه سال گذشته آغاز شده است بیان کرد: از دغدغه‌های اصلی سهامداران در سال گذشته، طرح ترابردپذیری بود که باید گفت از مهم‌ترین‌ موفقیت‌های همراه اول در سال گذشته و یک ماه اخیر، مثبت شدن روند ترابرد به نفع همراه اول است. به گفته وی از ابتدای اجرای طرح تاکنون برآیند عملکرد همراه اول، جذب ۵هزار و ۲۰۰ مشترک از اپراتورهای رقیب بوده است؛ که بر این اساس رتبه اول در ترابرد متعلق به همراه اول است.

درآمد ۲۰۶۱ میلیارد تومانی از محل دیتا

صدوقی با اعلام اینکه رتبه شفافیت اطلاع‌رسانی همراه اول طی سال‌های گذشته همواره بهبود یافته است گفت: در آخرین ارزیابی صورت گرفته یعنی پایان سال ۹۵، همراه اول در بین ۳۰۱ شرکت بورسی موفق به کسب عنوان سیزدهم شفافیت شده است.

جایگاه نخست در خاورمیانه

مدیرعامل اپراتور اول با اشاره به جایگاه این اپراتور در صنعت اپراتوری تلفن همراه گفت: همراه اول در خاورمیانه از نظر تعداد مشترک رتبه نخست، در آسیای جنوبی رتبه هشتم و در جهان در بین ۱۰۰۳ اپراتور تلفن همراه، رتبه بیست و دوم را داراست. وی همچنین دریافت تندیس بلورین هفتمین دوره جایزه ملی مدیریت مالی ایران، نشان برنزی سه ستاره دوازدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی، تندیس زرین سرآمدان روابط عمومی و نشان ویژه پاسخگویی را از جمله دستاوردها و افتخارات این اپراتور در سال ۹۵ اعلام کرد.

مدیرعامل همراه اول در پایان با اشاره به استقرار انواع سیستم‌های مدیریت در اپراتور اول گفت: در سال گذشته ۱۲۲ عنوان گواهینامه اخذ یا تمدید شده است. وی در ادامه رویکرد آتی همراه اول را اینترنت اشیاء (IOT) عنوان کرد و گفت: همراه اول در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری سنگینی برای توسعه شبکه خودبه منظور ارائه اینترنت پرسرعت انجام داد. وی اضافه کرد: در آینده اینترنت اشیاء حرف اول را خواهد زد و هم اینک همراه اول آماده‌ترین شبکه را برای ارائه این خدمات فراهم کرده است. صدوقی درخصوص فیلتر شدن سرویس مکالمه صوتی تلگرام نیز گفت: به نظر می‌رسد مقامات قضایی به دلیل مباحث امنیتی اقدام به این کار کرده‌اند و مصالح کشور را در نظر گرفته‌اند ولی در هر صورت، اپراتورها در این خصوص نقشی نداشته‌اند.