دنیای اقتصاد: جبهه مردمی نیروهای انقلاب موسوم به جمنا سرانجام نامزد نهایی خود را برای حضور در رقابت انتخاباتی ریاست‌جمهوری دوازدهم معرفی کرد؛ این رونمایی اما نه از یک نامزد که با اعلام حضور توامان دو نامزد به‌عنوان نامزد نهایی جمنا در انتخابات ریاست‌جمهوری صورت گرفت. موضوعی که نشان می‌دهد اصولگرایان بار دیگر در رسیدن به وحدت، توفیق نیافتند و در رونمایی از نامزد نهایی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، به یک‌بدعت دست زدند. جمنا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی یک هدف مشترک دارند و هر دو نامزد اصلی جبهه مردمی نیروهای انقلاب هستند. این جبهه با هدف ایجاد وحدت میان اصولگرایان و معرفی نامزد واحدی از سوی این طیف از اصولگرایان شکل گرفته بود.

اختلاف‌ها میان دو کاندیدای اصولگرا

با این همه، با وجود آنکه جمنا هر دو نامزد اصولگرا یعنی قالیباف و رئیسی را نامزد نهایی خود معرفی کرد، اما اخبار از بالاگرفتن اختلافات میان این دو کاندیدا حکایت دارد. آنجا که هر دو نامزد اعلام کرده‌اند تا پایان انتخابات در میدان حضور دارند و قصد کناره‌گیری به نفع دیگری ندارند. «انتخاب» در گزارشی با اشاره به نشست مشترک مسوولان ستادهای رئیسی-قالیباف و دبیران استانی جمنا و شورای مرکزی جمنا با هدف هماهنگی و همپوشانی توان استانی اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: «در این جلسه، پیشنهاد شده که رئیسی یا قالیباف قبل از ۲۰ اردیبهشت کنار بکشند، پیشنهادی که با اقبالی مواجه نشده و حتی مخالفت روسای دو ستاد را به‌دنبال داشته است؛ به‌طوری‌که یکی از اعضای ارشد ستاد قالیباف که یکی از معاونت‌های شهرداری تهران را نیز عهده‌دار است، به صراحت اعلام کرده، تفکر کنار رفتن یکی به نفع دیگری اشتباه است و قالیباف تا آخر در صحنه حضور خواهد داشت. اگر هم طبق مکانیزم جمنا قرار باشد کنار برود، طبق نظرسنجی‌ها آن فرد قالیباف نیست.» بر اساس این گزارش علی نیکزاد، رئیس ستاد رئیسی هم در این جلسه با بیان اینکه به آقای رئیسی تکلیف شد که به صحنه بیاید، اظهار کرد: الان هم تکلیف حکم می‌کند تا آخر بایستد و ایشان به هیچ وجه قصد کنار رفتن ندارد.

با این حال محمدمهدی تندگویان عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران هم بر این باور است که کناره‌گیری رئیسی از صحنه انتخابات به نفع قالیباف منتفی است؛ زیرا وقتی که رئیسی از فعالیت در آستان قدس که با حکم رهبری در آنجا مشغول به فعالیت بوده است وارد چنین عرصه‌ای می‌شود بعید است بخواهد به نفع فرد دیگری کنار برود. البته حتی اگر رئیسی به نفع قالیباف هم کنار برود هیچ تاثیری در آرای قالیباف نخواهد داشت.

عضو جبهه پایداری: روحانی کنار می‌رود

آنچنان که پیدا است، موضوع کناره‌گیری نامزدها تا زمان برگزاری انتخابات همچنان گروه‌ها و برخی چهره‌های سیاسی را به گمانه‌زنی در این زمینه مشغول کرده است؛ در جدیدترین گمانه‌ها در این باره، جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات و عضو جبهه پایداری گفت که برآورد ما این است که آقای روحانی تا رسیدن به مرحله مناظرات از جریان انتخابات انصراف می‌دهد.