دنیای اقتصاد: به‌دنبال برخی انتقادها به لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراهای شهر و روستا، روز پنج‌شنبه رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه عقلانیت مبتنی بر خرد جمعی و حفظ انسجام، رویکرد اصلاحات در انتخابات ۲۹ اردیبهشت است، تاکید کرد: نباید اجازه دهیم هیچ‌گونه اختلاف ناشی از انتخاب افراد در لیست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای شوراهای شهر به انسجام جریان اصلاح‌طلب آسیب وارد کند. به گزارش «ایسنا» محمدرضا عارف در نشست رئیسان ستادهای استانی حزب ندای ایرانیان ادامه داد: در تهران نزدیک به ۲۰۰ نفر واجد شرایط حضور در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در شورای شهر هستند. انتخاب ۲۱ نفر از میان آنها کار بسیار دشواری است. شورای‌عالی سیاست‌گذاری به این نتیجه رسیده است که در تهران و مراکز استان‌ها به ارائه لیست‌های واحد بپردازد، اما در سایر شهرستان‌ها و بخش‌ها به این موضوع ورود نکند.

همچنین به گزارش «ایرنا» رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان روز پنج‌شنبه در نشستی با جمعی از نمایندگان احزاب و فعالان دانشجویی گفت: سعی داریم لیست نامزدهای اصلاح‌طلبان در انتخابات با حداقل حرف و حدیث اعلام شود و ادعا نمی‌کنیم لیست بی‌اشکالی باشد، اما تمام تلاش ما تعیین لیستی براساس ضوابط و به دور از سهم‌خواهی‌ها است.

لیست‌های فضای مجازی غیر‌واقعی است

همزمان حسین مرعشی، عضو هیات‌رئیسه شورای‌عالی اصلاح‌طلبان عصر پنج شنبه در همایش طرح مطالبات نسل جوان گفت: تمام لیست‌هایی که در فضای مجازی در تهران منتشر شده است همه غیرواقعی است و حتی در مورد یک نفر هم ما به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. هنوز کار مقدماتی در حال انجام است و هیات‌رئیسه این شورا را که تصمیم نهایی باید بگیرید، متعهد می‌کنم که فقط به مسائل مردم و شهر تهران فکر کنند و هیچ چیز غیر‌ از این وجود نخواهد داشت. به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: هیچ رودربایستی نخواهیم داشت و مماشاتی نخواهیم کرد و هیچ امتیاز خاصی به کسی نخواهیم داد، متعهدیم و کاملا در چهارچوب و متناسب با نیازهای آینده تلاش خواهیم کرد؛ چراکه ما چهار سال بعد باید پاسخ کارکرد شورای شهر را بدهیم. به گزارش خبرگزاری تسنیم، مرعشی در نشست جوانان و دانشجویان اصلاح‌طلب با ابیان این‌که «ما هیچ حزب فراگیری نداریم که به‌تنهایی بتواند اثرگذار باشد»، گفت: در انتخابات شورای شهر گذشته با محوریت دو حزب کارگزاران و مشارکت دو لیست جدا دادیم که باعث شد اصولگرایان وارد شورا شوند. او تاکید کرد: باید اختلاف سلیقه‌ها را کنار گذاشت و ما هر لیستی با هر اشخاصی ببندیم با انتقاد مواجه خواهیم بود، اما ما روی هیچ کس تعصب نداریم.

در همین حال ژاله فرامرزیان، دبیر شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در همایش طرح مطالبات نسل جوان نیز در این ارتباط گفت: ما فرمی در اختیار همه قرار دادیم که هر کس می‌خواهد کاندیدای ما باشد باید فرم را امضا کند؛ یعنی به رعایت این اصول متعهد است. در این فرم تعهد داده می‌شود که براساس این میثاق‌نامه و برنامه‌ها ملزم به رعایت اصول هستند و هر تصمیمی را که شورای‌عالی بگیرد اجابت می‌کند، حتی به نفع دیگران کنار برود. بیش از ۷۰۰ نفر این فرم را امضا کردند. فرامرزیان اظهار کرد: برخی گفتند این بزرگواران لازم نیست فرم را امضا کنند، ولی ما گفتیم اگرچه سرور ما هستند، ولی باید این فرم را امضا کنند. وی تاکید کرد: ما این فرم را برای اعضا در نظر گرفته‌ایم. نمی‌خواهیم نقیصه‌ای که در مجلس داشتیم دوباره وجود داشته باشد. سعی کردیم این مشکلات را حل کنیم.