دنیای اقتصاد - همایون دارابی: بورس تهران دیروز مجددا هفته کاری خود را با رشد عمومی قیمت‌ها و این‌بار با نقش پر رنگ‌تر گروه پالایشی آغاز کرد. دیروز شاخص کل در انتهای بازار با رشد ۱۵۸واحدی معادل ۲/ ۰ درصد به سطح ۷۹ هزار و ۷۵۶ واحدی رسید که فاصله چندانی با مرز ۸۰ هزار واحدی ندارد و انتظار می‌رود در هفته جاری بتواند این مرز را لمس کند.

در بازار دیروز نمادهای پالایشگاه‌های اصفهان، تهران و بندرعباس در کنار نمادهای خدمات انفورماتیک، هلدینگ نفت و گاز پارسیان و فولاد مبارکه بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه آیفکس داشتند. در معاملات دیروز مهم‌ترین‌ خبر اعلام حضور احتمالی رئیس‌جمهوری در هفته جاری برای افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود که براساس خبرها تولید بنزین در این پالایشگاه آغاز شده است.

در همین حال دیروز معاون اقتصادی بانک مرکزی رقم نقدینگی در پایان سال گذشته را یک هزار و ۲۵۳ هزار میلیارد تومان با رشد ۲۳/ ۲ درصد اعلام کرد و گفت: رشد نقدینگی در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ کاهش یافته است. پیمان قربانی در چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا از فراهم شدن فرصت برای کاهش ضریب فزاینده پولی خبر داد و ایجاد سازگاری و انضباط در سیاست‌های پولی و بانکی و افزایش اعتبار و اقتدار بانک مرکزی را از جمله سیاست‌های دولت یازدهم برشمرد. وی گفت: هدف تورم تک رقمی محقق شده است و بانک مرکزی در سال‌های اخیر سعی کرده در راستای شفافیت مالی گام بردارد. در گروه بانکی دیروز اعلام شد، نماد معاملاتی بانک صادرات پس از پاسخ این ناشر به نامه سازمان بورس بازگشایی می‌شود. مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص زمان بازگشایی نماد معاملاتی «وبصادر» گفت: نماد معاملاتی بانک صادرات پس از پاسخ این ناشر به نامه درخواستی سازمان بورس در مورد تکمیل مستندات ارسالی آماده بازگشایی می‌شود. سید‌محمد علیزاده با بیان اینکه در این نامه از هیات مدیره بانک صادرات در مورد سرفصل مطالبات، ذخایر و وجوه التزام درخواست ارائه توضیحات تکمیلی شده است، گفت: پس از آنکه ناشر بانک صادرات در نامه‌ای به سازمان بورس مستندات خود را ارائه کرد، به منظور تکمیل این اطلاعات سازمان بورس در نامه‌نگاری مجدد با این بانک، خواستار ارائه توضیحات در مورد سرفصل‌های مذکور شد که هنوز پاسخی در این زمینه به سازمان بورس ارسال نشده است. وی افزود: در صورت پاسخ بانک صادرات به نامه سازمان بورس و تکمیل مستندات درخواستی، نماد معاملاتی این بانک به منظور بازگشایی در دستور کار ناظر بازار قرار خواهد گرفت.

در گروه معدنی، آمارهای گمرک چین نشان می‌دهد که میزان واردات سنگ آهن این کشور از ایران در سه ماه نخست ۲۰۱۷ رشدی بیش از ۱۱۳ درصدی داشته است. به گزارش رویترز، آمارهای گمرک چین نشان می‌دهد که میزان واردات سنگ آهن این کشور در سه ماه نخست امسال ۲/ ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و به ۹/ ۲۷۰ میلیون تن رسیده است. در این گروه همچنین جمعه اخیر قیمت سنگ آهن وارداتی در چین کمی بالا رفت. ظاهرا پیش‌بینی عملکرد بهتر بازار فولاد تقاضای سنگ آهن را بهبود بخشید. در گروه غذایی سید‌احمد مقدسی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: بخشی از مشوق صادراتی ۲۰۰ میلیارد تومانی صنایع لبنی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است و به زودی میان صادرکنندگان توزیع می‌شود. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اضافه کرد: مسوولان وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام مقدمات کار هستند تا این مبلغ را بین صادرکنندگان محصولات لبنی توزیع کنند. رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران درباره آخرین وضعیت مطالبات دامداران از دولت بابت خرید توافقی شیرخام نیز گفت: فعلا حدود ۵۰ درصد مطالبات تولیدکنندگان پرداخت شده است. در گروه تجهیزات شرکت ماشین‌آلات تراکتور‌سازی در اطلاعیه‌ای از ورشکستگی این شرکت خبر داد. براساس اعلام این شرکت ادامه فعالیت«تراک» به اداره تصفیه و ورشکستگی تبریز سپرده شده است. در گروه خودرویی بازگشایی نماد فنرسازی خاور با جهش ۴۰درصدی نماد این شرکت همراه شد. در گروه سیمانی دیروز معامله‌گران شاهد توقف نماد سیمان نی ریز بودند. در این گروه شرکت سیمان لار سبزوار نیز در گزارش ۶ماهه با ۵۴درصد تعدیل مثبت همراه شد. سیمان خاش نیز در گزارش خود از پوشش کامل و بیشتر از پیش‌بینی اولیه خود در سال ۹۵ خبر داد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که درآن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۱۵ میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۹۸ میلیارد تومان بالغ شد.