نویسنده: سوزان ام هیتفیلد

مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی

alavitarjomeh@gmail.com

قسمت بیست‌و هشتم

کار کردن در شرکتی مثل گوگل برای خیلی‌ها یک آرزوست، چرا که گوگل را بحق می‌توان یک کارفرمای انگیزه بخش دانست: غذای مجانی، مهندسانی که می‌توانند ۲۰ درصد ساعات کاری شان را صرف کار کردن روی پروژه‌های شخصی‌شان کنند و مهم‌تر از همه محیط کاری که سرشار از بازی و تفکر خلاقانه است.

در بسیاری از شرکت‌های موفق دنیا، کارفرمایان تلاش می‌کنند بهترین و ایده‌آل‌ترین محیط کاری را برای کارکنانشان ایجاد و عوامل مزاحم و مختل‌کننده آرامش در کار را از آنها دور کنند. در این میان عوامل متعددی وجود دارند که باعث می‌شوند یک محیط کاری به مکانی رویایی برای کار کردن و گذران ساعاتی چند تبدیل شود که در ادامه به ۱۰ مورد از راه‌های ایجاد شادی در کار اشاره خواهد شد.

1) خودتان شاد بودن در کار را انتخاب کنید: شاد بودن در کار تا حد زیادی یک انتخاب است و اگر شما تصمیم بگیرید در محل کارتان شاد باشید هیچ‌کس و هیچ چیزی نمی‌تواند جلوی شما را بگیرد. نخستین گام در جهت انتخاب شاد بودن در کار این است که با دیدی مثبت به کارتان بنگرید و آن را از صمیم دل دوست داشته باشید. توجه کردن به جنبه‌های مثبت و همکاران خوبی که در محل کارتان حضور دارند هر چقدر هم اندک باشند، می‌تواند کارتان را برای شما شادتر سازد.

2) هر روز یک کاری را که دوستش دارید انجام دهید: شاید شما هم جزو آن دسته از کارمندان باشید که کارشان را تکراری و نامطلوب می‌دانند. در این صورت باید بدانید که اگر بتوانید در هر روز فقط یک کار کوچکی که دوستش دارید را انجام دهید خواهید دید که در کارتان احساس شادی می‌کنید. این کار کوچک بهانه‌ای است برای به‌کار گیری مهارت‌ها و علاقه مندی هایتان. آن گاه خواهید دید که شغل تان آنقدرها هم که فکر می‌کردید، بد و نامطلوب نیست.

3) خودتان پیشرفت کاری‌تان را امکان‌پذیر سازید: یک بار کارمند جوانی به من مراجعه کرد و از کارفرمایش شکایت می‌کرد که قدمی در جهت پیشرفت کاری اش برنمی دارد. این گلایه او کاملا نابجا و نادرست بود، چرا که پیشرفت کاری هر کسی در دستان خود اوست نه کس دیگری. بنابراین اگر شما هم می‌خواهید در کارتان پیشرفت کنید بهتر است این را از خودتان بخواهید و کارفرمایانتان را مجبور به ارتقا دادن خود کنید. آن گاه خواهید دید که بسیار شادتر از گذشته خواهید شد و به یاد داشته باشید که برای پیشرفت کاری پیش از هر چیز به برنامه مدون و اهداف بزرگ نیاز خواهید داشت.

4) خودتان اطلاعات مربوط به کارتان را جمع آوری کنید: یکی از گله‌های همیشگی بسیاری از کارمندان این است که رئیس شان اطلاعات لازم در مورد کارشان و پروژه‌هایی که در حال کار کردن روی آنها هستند را به آنها نمی‌دهد. این شکایت هم کاملا نابجاست چرا که این خود کارکنان هستند که باید از جزئیات امور مطلع شوند و مدیر یا رئیس‌شان نمی‌تواند این کار را برای آنها انجام دهد، چرا که مدیران آنقدر مشغله‌های ذهنی و کاری دارند که فرصتی برای اطلاع‌رسانی به زیردستان شان پیدا نمی‌کنند. برخورداری از اطلاعات کافی یکی از عوامل شادی در هر کاری محسوب می‌شود.

ادامه دارد...

منبع: Forbes