دنیای اقتصاد: کمتر از یک هفته دیگر به برگزاری پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا زمان باقی مانده ‌است. طی روزهای اخیر از میان بیش از ۲ هزار نامزد تایید صلاحیت‌شده برای حضور در انتخابات شورای شهر تهران، دو جناح اصلی سیاسی به ارائه لیست‌های ۲۱ نفره برای شرکت در این انتخابات پرداخته‌اند. لیست‌هایی که با انتقادهای بسیاری از سوی سایر نامزدها روبه‌رو شد. به تعبیری دیگر فضای انتخابات شورای شهر در پایتخت در روز‌های اخیر به سمتی سوق پیدا کرده که گروه‌های سیاسی مختلف از بین نامزدهای مهم، متخصص، چهره، باتجربه و افراد سیاسی، فقط تعداد معدودی از نامزدها را برگزیده‌اند و تعداد زیادی از نامزدهای متخصص در حوزه شهری و صاحب ایده از ورود به لیست‌های اصلی گروه‌های سیاسی باز مانده‌اند.

بازماندن این تعداد از نامزدهای متخصص در حوزه شهری از ورود به لیست‌ها سبب شده که تعدادی از آنها که طی چند ماه اخیر با راه‌اندازی کانال‌های تلگرامی یا شرکت در نشست‌های تخصصی به بیان و بررسی مشکلات و چالش‌های کلیدی مدیریت شهری می‌پرداختند، این روند اطلاع‌رسانی را متوقف کرده‌اند.

این در حالی است که به نظر می‌رسد در فضای کنونی که امکان به چالش کشیدن شیوه اداره پایتخت در چند سال اخیر فراهم شده و هنوز اعضای دوره پنجم شورای شهر به ساختمان بهشت وارد نشده‌اند، ادامه فرآیند اطلاع‌رسانی، بررسی مشکلات مدیریت شهری و به ویژه به چالش کشیدن محدودیت‌های پارلمان محلی پایتخت در فرآیند‌های نظارتی بر عملکرد شهرداری می‌تواند از یکسو سطح آگاهی شهروندان را در انتخاب اعضای شورای شهر آینده ارتقا دهد و از سوی دیگر تیم جدید مدیریت شهری متشکل از شورای شهر و شهرداری با اطلاع و آگاهی کامل از روند فعالیت‌ها همراه شوند. در این صورت زمینه تکرار خطاهای گذشته از سوی اعضای پارلمان محلی پایتخت کاهش یافته و در عین حال امکان حفظ و دفاع از حقوق شهروندان در مدیریت شهری به نفع همه گروه‌ها افزایش می‌یابد.