دنیای اقتصاد: شاخص کل فرابورس ایران پس از گذشت ۴ روز متوالی منفی روز گذشته تغییر جهت داد و معاملات خود را با رشد ۱/ ۱ واحدی به پایان رساند. بر این اساس آیفکس با رشد ۱۲/ ۰ درصدی نسبت به روز دوشنبه در سطح ۱/ ۹۱۶ واحدی قرار گرفت. با احتساب رشد دیروز آیفکس،حالا بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۶۵/ ۴ درصد رسیده است.

در معاملات روز سه‌شنبه در مجموع ۳۱۴ میلیون و ۷۸۷ هزار ورقه بهادار در ۲۱ هزار و ۷۲۸ نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۱۱۰ میلیارد تومان دست به دست شد. نماد معاملاتی شرکت‌های سهامی ذوب آهن اصفهان و گروه صنایع کاغذ پارس عنوان پربیننده‌ترین نماد این روز فرابورس را به خود اختصاص دادند. معاملات دیروز فرابورس ایران در حالی به اتمام رسید که پالایش نفت لاوان، پتروشیمی خراسان، سهامی ذوب آهن اصفهان و پالایش نفت شیراز در مجموع با تاثیر بیش از ۴/ ۱ واحدی بیشترین نقش را در رشد آیفکس بر عهده داشتند. در مقابل اما نماد معاملاتی شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند و توسعه خدمات دریایی و بندری سینا مانع از رشد بیشتر نماگر این بازار شدند.

به نظر می‌رسد افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی از مهم‌ترین‌ عوامل تاثیرگذار بر نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی است. بر این اساس به دنبال توافق عربستان و روسیه جهت تمدید طرح کاهش تولید نفت تا پایان سه ماه نخست سال ۲۰۱۸، روز سه‌شنبه (ساعت ۱۵)، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱۳/ ۴۹ دلار مورد معامله قرار گرفت. نفت برنت نیز ۱۱/ ۵۲ دلار قیمت خورد. موضوعی که فضای کلی گروه پالایش را مثبت کرد و بهانه‌ای برای افزایش توجه معامله‌گران بازار به سهام این شرکت‌ها طی معاملات روز گذشته شد (در مجموع به جز «شنفت» دیگر نمادهای فعال گروه پالایشی بورس و فرابورس با رشد قیمت به کار خود پایان دادند).این در حالی است که کارشناسان تغییرات قیمتی نفت را دلیل محکمی برای پایداری رشد قیمت نمادهای پالایشی نمی‌دانند. چرا که با توجه به رشد همزمان مواد اولیه و محصولات شرکت‌های پتروشیمی، نمی‌توان رابطه مستقیمی را میان اثرگذاری رشد قیمت نفت بر حاشیه سود این شرکت‌ها در نظر گرفت.

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز سه‌‌شنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت حدود ۸/ ۱ میلیارد تومانی به نفع معامله‌گران حقیقی بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت آتیه داده پرداز بیشترین حمایت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی بیش از ۹۴۴ هزار سهم «اپرداز» به ارزش ۲/ ۲ میلیارد تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن «ذوب» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش ۵۸۸ میلیون تومان بود. در مقابل اما نماد معاملاتی پالایش نفت شیراز شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز ۱۳۱ هزار سهم «شراز» به ارزش ۲۲۳ میلیون تومان از پرتفوی حقیقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقوقی منتقل شد.

فرابورس از دریچه آمار

در بازار دیروز، بیشترین افزایش قیمت در اختیار نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه سامان، شیر پاستوریزه پگاه فارس، بازرگانی و تولیدی مرجان کار، پاکدیس و توکا رنگ فولاد سپاهان بود. در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های سیمان لار سبزوار، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، شرکت کی بی سی و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز دیروز بیش از ۲/ ۶ میلیون ورقه به ارزش افزون بر ۸/ ۵ میلیارد تومان دست‌به‌دست شد. در این میان «اعتماد» با دادوستد بیش از ۳/ ۲ میلیون ورقه به ارزش بالغ بر ۸/ ۳ میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش مبادلات را به خود اختصاص داد.

ثبات نرخ سود «اخزا»ها در سطح 23 درصدی

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز بیش از ۳۹۶ هزار ورقه به ارزش حدود ۳۹ میلیارد تومان در ۵۸۷ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بر این اساس بیش از ۳۵ درصد از ارزش معاملات فرابورس روز سه‌شنبه به بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص داشت. همچنین روز گذشته شاهد معامله ۱۵۸ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۳۰۰ نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۱۵ میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی ۹۱ تا ۹۶ هزار تومان مورد معامله قرار گیرند. دیروز معاملات «اخزا»ها در شرایطی دنبال شد که تمامی این نمادها با رشد قیمتی به معاملات خود پایان دادند. بیشترین رشد قیمت در این روز نیز به مرحله یازدهم اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۱۱» اختصاص پیدا کرد.

در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از افزایش متوسط نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی نسبت به روز دوشنبه دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با رشد ۱/ ۰ واحد درصدی نسبت به روز دوشنبه، ۶۸/ ۲۳ درصد قرار گرفت. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به متوسط هفته گذشته رشد ۲۳/ ۰ واحد درصدی و در مقایسه با میانگین ماه گذشته کاهش ۱۸/ ۰ واحد درصدی را تجربه کرده است.

افزایش هزینه دریافت تسهیلات مسکن

همچنین روز گذشته فرابورس، روز سه‌شنبه شاهد معامله ۶۲ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۶/ ۴ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. دیروز «تسه»ها به نوسان در بازه ۷۱ تا ۷۶ هزار تومان ادامه دادند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با افت ۱/ ۰ درصدی (نسبت به روز دوشنبه) مواجه شد و به ۷۴ هزار و ۶۱۷ تومان رسید. بیشترین کاهش قیمت در میان این اوراق با افت ۷۵/ ۱ درصدی به «تسه ۹۴۱۲» رسید و در مقابل سررسید آذر ۹۴ اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین رشد قیمت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق به ۷/ ۲۱ درصد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰‌میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید ۱۵ میلیون و ۲۱ هزار تومان صرف خرید این اوراق کنند.

همگام با صنایع فرابورسی

از ۲ نماد فعال در گروه رایانه فرابورس، دیروز ۳۳۹ هزار سهم به ارزش افزون بر ۱۵۱ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت. در جریان معاملات این روز نماد «مفاخر» معاملات خود را در محدوده مثبت به پایان رساندند و «افرا» بدون هیچگونه تغییر قیمتی معاملات روزانه خود را به پایان رساند. بیشترین حجم و ارزش معاملات به معامله ۳۲۶ هزار سهمی «مفاخر» به ارزش ۱۴۶ میلیون تومان اختصاص پیدا کرد. اغلب نمادهای فعال در گروه بیمه اما معاملات روز گذشته خود را در بازه منفی قیمتی به پایان رساندند. «بساما» و «ودی» تنها نمادهای مثبت این گروه بودند. بر این اساس دیروز بیشترین افزایش قیمت به میزان ۵ درصد به نماد معاملاتی بیمه سامان رسید و در مقابل شرکت بیمه اتکایی امین بیشترین کاهش قیمت این گروه را تجربه کرد. بیشترین حجم و ارزش معاملات در این گروه نیز با جابه‌جایی افزون بر ۲۰۵ هزار سهم به ارزش ۶۰ میلیون تومان در اختیار «بساما» بود. گروه فرآورده‌های نفتی اما دیروز تماما سبزپوش شد. بر این اساس ۴ نماد فعال در این گروه معاملات مثبتی را تجربه کردند. «شاوان» بیشترین رشد قیمتی را بین هم‌گروه‌های خود ثبت کرد. بر این اساس روز گذشته نماد معاملاتی پالایش نفت لاوان با مشارکت بالای سهامداران حقیقی خود توانست با رشد ۴/ ۲ درصدی همراه شود. شیمیایی‌ها نیز دیروز همپای گروه فرآورده‌های نفتی حرکت کردند و ۵ نماد فعال این گروه با رشد قیمت همراه شدند. در این گروه در مجموع یک میلیون و ۶۷۲ هزار سهم به ارزش ۱۰۷ میلیون تومان معامله شد که بیشترین حجم و ارزش معاملات به دادوستد یک میلیون و ۱۳۶ هزار سهمی «شتوکا» به ارزش ۶۸۰ میلیون تومان اختصاص پیدا کرد.

دو نماد بانکی‌ فرابورس نیز معاملات روز گذشته را با افت قیمتی پشت سر گذاشتند. در این میان بیشترین کاهش قیمت به نماد «حکمت» (افت ۵/ ۱ درصدی) تعلق داشت. نماد معاملاتی اعتباری ملل نیز با تبادل حدود ۶۱۷ هزار سهمی به ارزش ۸۴ میلیون تومان بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه را به خود اختصاص داد.

در گروه دارویی اما اغلب نمادها روزی منفی را تجربه کردند. نماد معاملاتی شرکت داروسازی کاسپین تامین با نوسان منفی ۲/ ۳ درصدی بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد. «دبالک» و «دسانکو» تنها نمادهای مثبت این گروه بودند. همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز با جابه‌جایی حدود ۶۹۵‌هزار برگه سهام به ارزش ۱۸۱ میلیون تومان به نماد «پخش» تعلق گرفت. تک نماد گروه سیمانی نیز دیروز معاملات منفی و کم تقاضایی را تجربه کرد. معامله ۱۴۰ هزار سهمی «سبزوا» به ارزش ۲۴ میلیون تومان که تماما توسط معامله‌گران حقیقی انجام شد، در نهایت به افت حدود ۵ درصدی قیمت سهام این شرکت منجر شد. در گروه ساختمانی نیز نماد «ثالوند» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد. نمادهای «کرمان»، «ثعمرا»، «ثباغ» و «ثتران» در محدوده منفی نوسان کردند. در گروه غذایی دیروز شاهد معاملات مثبت در اغلب نمادهای زیرمجموعه این گروه بودیم. «بهپاک» تنها نماد منفی گروه محصولات غذایی بود.