پارادوکس «عرضه» در بازار مسکن

دنیای اقتصاد: مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه ‌و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر بخش مسکن با تناقض‌‌های آشکاری، در هر دو مقوله عرضه و تقاضا روبه‌رو است، گفت: در شرایطی که هم‌اکنون حدود ۲ میلیون و۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور شناسایی شده است، حدود ۳۰ درصد از جمعیت شهری کشور در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌‌های غیررسمی زندگی می‌کنند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، علی چگینی افزود: این موضوع نمونه آشکاری از وجود پارادوکس در هر دو سمت عرضه و تقاضای بازار مسکن و نمودی از سیاست‌گذاری‌ها و احتمال برداشت نادرست از شاخص‌های آماری بخش مسکن است. وی با بیان اینکه مطابق بررسی‌های کارشناسی بروز تحرک در بخش مسکن همواره از جانب بازار تقاضا شروع شده و به تدریج به بخش عرضه سرایت می‌‌کند، خاطرنشان کرد: ناتوانی سازندگان در فروش واحد‌های مسکونی ساخته‌شده ناشی از کمبود تقاضا و کاهش قدرت خرید خانوارها، یکی از دلایل مهم رکود و عدم تحرک‌پذیری بخش مسکن طی سال‌های اخیر تاکنون بوده است.

چگینی ادامه داد: از سوی دیگر و در حالی که بخشی از اقشار جامعه در آپارتمان‌های لوکس و با متراژ بالا زندگی می‌کنند و نیز بخش قابل‌توجهی از واحدهای مسکونی گران‌قیمت، فاقد متقاضی است، تقاضا برای مسکن کوچک و ارزان‌قیمت بالا بوده و اقشار کم‌درآمد از تامین مسکن حداقلی ناتوان هستند؛ این موضوع یکی دیگر از نمونه‌های بارز وجود پارادوکس و ناهمخوانی در رفتار سمت عرضه در مقابل بازار تقاضای مسکن است.

وی تاکید کرد: بررسی روند تاریخی سیاست‌گذاری در حوزه مسکن طی سال‌های اخیر، حاکی از رویکردهای مختلف به مقوله مسکن و بروز برخی خطاهای استراتژیک در این بخش است. به این ترتیب یافتن نقطه تعادل برای تدوین سیاست‌ها در این بخش بسیار با اهمیت و مقوله‌‌ا‌ی پیچیده است. چگینی هشدار داد: تظاهر ناصحیح شاخص‌های بخش مسکن، می‌تواند سیاست‌گذاری در این بخش را به مسیر نادرست معطوف کند و موجب هرج و مرج در نظام برنامه‌ریزی و نهایتا بروز مشکلات فراوان در بازار مسکن شود.وی گفت: این مسائل سبب شده هم اکنون سیاست‌های حمایت از سمت تقاضای مسکن و اصلاح رفتار سمت عرضه در پاسخ به نیاز بازار تقاضای مصرفی ملک در اولویت قرار بگیرد .