در هفته آخر اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶، تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران، معاملات خوبی را تجربه کرد، حجم عرضه‌ها کاهش اندکی یافته و در هفته آخر اردیبهشت نیز در مرز ۸۰ هزار تن عرضه هفتگی قرار داشت.سید‌جواد موسوی؛ کارشناس بورس محصولات پتروشیمی: در هفته جاری حجم معاملات همچون هفته گذشته بیش از ۷۵۰۰ تن افزایش را تجربه کرد تا در مجموع دو هفته اخیر حجم معاملات چیزی حدود ۱۱.۵۰۰ تن افزایش را تجربه کرده باشد و به بیش از ۵۶ هزار تن برسد. به نظر می‌رسد این میزان افزایش بسیار خوب است و در هفته آخر اردیبهشت یکی از بیشترین حجم معاملات هفتگی تجربه شده است.

به گزارش انجمن ملی‌پلاستیک ایران در کل بیش از ۷۱ درصد از محصولات عرضه شده از سوی متقاضیان خریداری شد، این در حالی بود، که در هفته گذشته ۶۰ درصد از کل عرضه‌ها خریداری شده بود. در این بین ۳۱ گرید از ۸۳ گرید عرضه شده با رقابت قیمتی به فروش رسیدند، رقابت‌های قیمتی بین ۱ تا ۲۷ درصد بود، البته در هفته جاری حجم تقاضا بعد از کاهش در هفته گذشته، افزایش یافت و در هفته جاری افزایشی بیش از ۱۵ هزار تن داشت.آنچنان که آمارها نشان می‌دهند، حجم عرضه‌ها نسبت به هفته قبل به مقدار کمی و برابر با ۱.۹۲۱ تن کاهش داشته است.

این در حالی بود که در هفته گذشته حجم عرضه‌ها افزایش را تجربه کرده بود، خوشبختانه در سال ۱۳۹۶ و به دلیل تعیین کف عرضه‌ها حجم هفتگی عرضه‌ها بسیار مناسب بوده و در هفته‌های اخیر در سطوح بالای ۷۰ هزار تن حفظ شده است هر چند که باید به سطح پراکندگی عرضه‌ها و تعادل بین شان نیز توجه کافی شود و به‌عنوان مثال کالایی همچون پلی‌پروپیلن با کمبود عرضه مواجه شود و رقابت قیمتی بالایی برایش صورت پذیرد. البته در هفته جاری میزان عرضه پلی‌پروپیلن‌های نساجی بهتر از گذشته بود.

بیشترین کاهش عرضه مربوط به گروه پلی‌اتیلن سبک خطی بوده که برابر با ۲.۴۷۴ تن کاهش است، همچنین گروه پلی‌اتیلن سبک فیلم نیز کاهشی ۱.۶۰۰ تنی را تجربه کرد. گروه پلی‌اتیلن سنگین فیلم و PVC نیز به ترتیب با کاهش ۱.۰۷۲ و ۹۳۶ تنی عرضه، در رده‌های بعدی قرار داشت.

بیشترین افزایش عرضه نیز مربوط به گروه پلی‌اتیلن سنگین تزریقی و با ۳.۶۵۳ تن افزایش بوده است، بعد از این گروه پلی‌پروپیلن شیمیایی و با توجه به شروع تولید جم و پلی‌پروپیلن نساجی هر کدام به ترتیب با ۱.۴۲۱ و ۱.۱۸۶ تن افزایش عرضه قرار داشتند.

در هفته جاری همچون هفته گذشته خوشبختانه عرضه‌های پلی‌پروپیلن نساجی افزایش پیدا کرد و به بیش از ۱۰ هزار تن رسید و همین عامل سبب شد برخی از گریدهای این کالا چند درصد کاهش نرخ را نسبت به هفته گذشته تجربه کنند و انتظار می‌رود در صورت ادامه دار بودن این عرضه‌ها روند معاملاتی این گروه تعادل بیشتری پیدا کند.

در این هفته عرضه پلی‌اتیلن سنگین تزریقی پتروشیمی جم نیز به شدت افزایش یافته بود و مورد استقبال بازار هم قرار گرفت.

تقاضا نسبت به هفته گذشته بیش از ۱۵ هزار تن افزایش را نشان می‌دهد، حجم تقاضا در هفته گذشته بیش از ۲۵ هزار تن کاهش یافته بود. به نظر می‌رسد افزایش عرضه پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی یکی از دلایل این افزایش تقاضا باشد. تقاضا برای پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی بیش از ۲۷ هزار تن بوده است. بیشترین تقاضا در هفته جاری مربوط به گرید پلی‌پروپیلن شیمیایی ZR۲۳۰C بوده است که به تنهایی بیش از ۲۵ هزار تن تقاضا داشت. PVC-S۶۵ اروند و پلی‌اتیلن سنگین لوله CRP۱۰۰N نیز هر کدام به ترتیب با ۵۰۰۰ و ۴۸۶۲ تن تقاضا در رده‌های بعدی قرار داشتند.

حجم معاملات در هفته جاری با افزایش بیش از ۷ هزار تنی نسبت به هفته گذشته مواجه شد، حجم معاملات در هفته جاری بالای ۵۶ هزار تن بود و به نوعی رکورد زد و یکی از بالاترین حجم معاملات هفتگی در سال ۱۳۹۶ تجربه شد. افزایش حجم عرضه پلی‌پروپیلن‌های نساجی و شیمیایی از یک طرف و از طرف دیگر افزایش شدید عرضه پلی‌اتیلن سنگین تزریقی و معامله تمامی عرضه این محصول از طرف دیگر موجب افزایش حجم معاملات در هفته جاری شدند.

موارد دیگری همچون تمدید توافق اعضای اوپک برای پایبندی به سیاست کاهش عرضه نفت و همچنین صعود مجدد قیمت نفت انتظار را برای صعودی شدن قیمت‌های محصولات پلیمری در هفته‌های آتی به وجود آورد. مورد آخر اینکه بسیاری از کالاهای پلیمری در مدت‌های اخیر کاهش نرخ خوبی را تجربه کرده بودند و همین امر سبب افزایش جذابیت آنها شده بود. کالای PVC-S۶۰ بندر امام نیز در هفته جاری به‌طور کامل معامله شد و این عرضه بالای ۲۵۰۰ تن بود.

جذاب‌ترین گروه‌های بازار:

از ۱۵ کالای برتر هفته ۱۰ گرید آن را پلی‌پروپیلن‌ها تشکیل می‌دهد، این در حالی است که در هفته جاری پلی‌پروپیلن‌های نساجی درصد‌های رقابت قیمتی کمتری را نسبت به هفته‌های گذشته تجربه کرده‌اند که بسیار خوب است.رتبه یک تا سه جذاب ترین‌ها به محصولات پلی‌استایرن انبساطی تبریز تعلق دارد، گرید انبساطی ۲۰۰ با ۲۷ درصد، انبساطی ۴۰۰ با ۲۴ درصد و انبساطی ۳۰۰ نیز با ۲۰ درصد رقابت رتبه‌های یک تا سه را تشکیل می‌دهند.محصول PVC-E۶۸۳۴ اروند امام هفته‌ها است با ۲۰ درصد رقابت روبه رو می‌شود و در رده چهارم جذاب ترین کالاهای پلیمری در هفته آخر اردیبهشت قرار گرفته است.وجود پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ بندر امام نیز در رتبه ۱۲ ام جذاب‌ترین‌های هفته در نوع خود جالب است، این کالا نیز در هفته جاری با ۵ درصد رقابت قیمتی به فروش رسیده است و این احتمال را به وجود می‌آورد که باز هم کدهای معاف از مالیات در این کالا ورود کرده باشند.

آمار کلی معاملات بازار به تفکیک هر گروه کالایی:

بیشترین حجم عرضه مربوط به گروه پلی‌پروپیلن‌های نساجی و با ۱۶ درصد سهم بازار و با بیش از ۱۰ هزار تن عرضه است که در صدر عرضه‌های بازار هفته جاری قرار دارد، رتبه دوم نیز به PVC و با ۱۳ درصد سهم با نزدیک به ۹ هزار تن عرضه اختصاص دارد، گروه سوم نیز پلی‌اتیلن سنگین تزریقی است که با داشتن بیش از ۷۸۰۰ تن عرضه ۱۲ درصد از عرضه‌های هفته جاری را در اختیار دارد. در کل گروه‌های مطرح شده ۴۱ درصد حجم کل عرضه‌های بازار را به خود اختصاص داده‌اند.