گروه بورس-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته و پس از فروکش کردن تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری با کاهش شاخص مواجه شد. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که به دنبال رشد بازار پس از برگزاری انتخابات و انتخاب مجدد حسن روحانی به‌عنوان ریاست جمهوری شاهد افزایش عرضه‌ها بودند. با توجه به فروکش کردن هیجان ناشی از انتخابات، بازارهای موازی نیز شاهد آرامش هستند. بهای ارز و ملک بدون تغییر باقی ماند و دورنمای تغییر آن نیز در کوتاه‌مدت به نظر نمی‌رسد. در این شرایط اکثر معامله‌گران در انتظار آینده و مشخص شدن ترکیب هیات دولت و سیاست‌های کلان اقتصادی خواهند بود. شاخص کل دیروز با افت ۷۰ واحدی به رقم ۸۱هزار و ۱۲۴واحد رسید.

نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت بندر‌عباس، ایران خودرو و گل‌گهر سیرجان، بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل داشتند. در بازار دیروز تعداد زیادی از نمادها برای برگزاری مجامع یا انتشار گزارش‌های سالانه با توقف مواجه شدند. در مهم‌ترین‌ تحولات نمادهای قند مرودشت، بهپاک، تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا، صنایع غذایی مینوشرق، صنایع مس شهید باهنر، داروسازی ابوریحان، صنایع لاستیکی سهند، بورس کالا و پتروشیمی خراسان متوقف شدند. در بازار دیروز در گروه پتروشیمی مدیرعامل پتروشیمی خلیج فارس از برنامه‌ریزی تولید دو محصول پلیمری جدید برای نخستین بار در تاریخ صنعت پتروشیمی ایران خبر داد و گفت: این محصولات پلیمری زنجیره محصولی بوده که در ایران تاکنون تولید نشده و در سطح صنایع پتروشیمی جهان هم انحصاری است. وی افزود: تفاهم‌نامه ساخت مجتمع جدید پتروشیمی در عسلویه با یک شرکت اروپایی با هدف تولید این دو محصول خاص پلیمری امضا شده است.

در گروه فلزی واردات فولاد خام در فروردین ماه به صفر رسید و تنها ۲۹ هزار تن انواع محصولات فولادی وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. به گزارش انجمن فولاد ایران، شرکت‌های فولاد‌ساز کشور در فروردین امسال، یک میلیون و ۷۳۴ هزارتن فولاد خام تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال ۹۵، یک میلیون و ۵۰۷ هزار تن بود. از این میزان، یک میلیون و ۳۳۴ هزار تن از طرف «بخش خصوصی شده» و ۴۰۰ هزار تن از سوی «بخش خصوصی» تولید شده است. علاوه بر این طی فروردین ماه، یک میلیون و ۵۶۷ هزار تن انواع محصولات فولادی (تیرآهن، کلاف، ورق عریض، میلگرد، ورق گرم، ورق سرد، ورق پوشش‌دار و...) در کشور تولید شد که در مقایسه با میزان تولید مدت مشابه سال ۹۵ (یک میلیون و ۳۳۴ هزار تن)، حاکی از رشد ۱۷ درصدی است. طی مدت یاد شده ۴۳۹ هزار تن فولاد خام و ۱۰۲ هزار تن انواع محصولات فولادی صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ (۳۴۳ هزار تن فولاد خام و ۱۷۲ هزار تن محصولات فولادی) به ترتیب ۲۸ درصد رشد و ۴۱ درصد کاهش داشته است.

در گروه لاستیک و پلاستیک شرکت تولیدی ایران تایر اطلاعات و صورت‌های مالی سال منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۱۳۹۵ را با سرمایه حدود ۲۹ میلیارد تومانی به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد. شرکت تولیدی ایران تایر در دوره ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۱۳۹۵، مبلغ ۳۸۸ میلیارد و ۷۶۳ میلیون ریال سود خالص شناسایی کرد و بر این اساس به هر سهم مبلغ یک هزار و ۳۵۷ ریال سود اختصاص داد. «پتایر» زیان انباشته پایان دوره را مبلغ ۱۱۰ میلیارد و ۸۴۱ میلیون ریال اعلام کرد. در گروه خودرویی چرخشگر در مجمع خود به تقسیم۱۲درصد سود به ازای هر سهم (سه ریال )پرداخت. در گروه حمل‌ونقل «حپارسا» با کاهش سود هر سهم برای سال مالی منتهی به شهریور ماه سال ۹۶ معادل ۳۸درصد مواجه شد و سود هر سهم خود را به هزار و ۶۴۴ ریال کاهش داد. این شرکت در ۶ماهه ۸۵۷ ریال آن را محقق کرده است.

در گروه غذایی شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان در مجمع خود به ازای هر سهم ۲۵۰ریال تقسیم کرد. در این گروه قند مرودشت با تعدیل مثبت ۱۹درصدی شاهد توقف نماد بود. در گروه تجهیزات تراکتور‌سازی ایران در نامه‌ای دیروز خبر از تعدیل سود این شرکت از ۴۰۱ریال به ۴۵۰ریال داد. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با شاخصی منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۰۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۰۸میلیارد تومان بالغ شد.