دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز با حرکت در مدار تغییر صفر واحدی شاخص کل، چهره‌ای راکد را به نمایش گذاشت. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که پس از افت روز دوشنبه بازار، انگیزه چندانی در بازار وجود نداشت، در عین حال افت بهای نفت در بازار جهانی نیز انگیزه‌ها را کاهش داد. در این شرایط با توجه به جمع بندی بازار در مورد عدم رخداد تغییری مهم در آینده‌ای نزدیک بازار با روند خنثی مواجه است. در این شرایط دیروز شاخص کل بدون تغییر در رقم ۸۱ هزار و ۱۲۴ واحد ایستاد. در بازار دیروز همچنان جو برگزاری مجامع در بازار پر رنگ بود و شمار قابل ملاحظه‌ای از نمادها از جمله شرکت‌های سیمان اصفهان، ‌لامپ پارس شهاب، رینگ‌سازی مشهد، سیمان غرب آسیا، تولید مواد اولیه داروپخش، معدنی املاح ایران، مجتمع توریستی و رفاهی آبادگران، ‌مجتمع فولاد خراسان، سیمان خوزستان، صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران متوقف شدند.

در گروه فلزی دیروز مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان از تشکیل کنسرسیومی با حضور ذوب‌آهن، شرکت راه‌‌آهن و یک شرکت هندی برای تولید ریل در کشور خبر داد و گفت: مشکل اصلی در تولید ریل محدودیت منابع ریالی دولت است. احمد صادقی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد بحث‌های مطرح شده مبنی بر تاخیر شرکت ذوب‌آهن در تحویل ریل به شرکت راه‌‌آهن اظهار کرد: تاخیری در این زمینه وجود ندارد و خط تولید ریل ذوب‌آهن قبلا با حضور معاون اول رئیس‌جمهور افتتاح شده است. وی با بیان اینکه تاکنون ۳ هزار تن ریل در شرکت ذوب‌آهن تولید شده است، افزود: مشکل اصلی این است که شرکت راه‌ آهن، دولتی است و باید از منابع دولتی برخوردار شود، این در حالی است که منابع ریالی دولت محدود است و به همین دلیل راه‌‌آهن نمی‌تواند قرارداد ریالی با ما منعقد کند، در نتیجه مجبور شد که با ما قرارداد ارزی ببندد تا از پتانسیل ارزی خارج از کشور استفاده کند.

وی با بیان اینکه در نهایت، مقررات به شرکت راه‌‌آهن اجازه نداد که بتواند به ما ارز بدهد، افزود: قرارداد ارزی بسته شد ولی بعد از مدتی، قرارداد تولید ۴۰ هزار تن ریل با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه تبدیل به قرارداد ریالی شد. صادقی تصریح کرد: طی ماه جاری ۵ هزار تن از این ۴۰ هزار تن ریل را تولید و به شرکت راه‌ آهن ارائه خواهیم کرد و ۳ هزار تن ریل نیز قبلا تولید کرده بودیم. وی در مورد ارزش قرارداد جدید با شرکت راه‌ آهن نیز گفت: ارزش این قرارداد حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است و با توجه به اینکه راه‌ آهن از ذوب‌آهن مطالبه دارد، احتمالا این رقم با آنها تهاتر خواهد شد. مدیرعامل ذوب‌آهن با تاکید بر اینکه سفارش راه‌ آهن را طی ۴ یا ۵ ماه تحویل داده می‌شود، افزود: ظرفیت تولید ما بالاست، ولی تقاضا کم است. در گروه لیزینگی، در مجمع لیزینگ ملت با ۶۳ ریال سود خالص به ازای هر سهم و تقسیم ۱۰ ریالی این سود به ازای هر سهم میان سهامداران موافقت شد. در گروه بانکی رئیس کل بانک مرکزی از ملزم شدن تامین اجتماعی و صندوق فرهنگیان به فروش سهام بانک رفاه و بانک سرمایه خبر داد. ولی الله سیف اعلام کرد: سازمان تامین اجتماعی و صندوق ذخیره فرهنگیان دو نهاد دولتی هستند و باید سهام خود را واگذار کنند. در گروه خودرویی دیروز سرمایه‌گذاری سایپا به درخواست سازمان بورس، قیمت تمام شده زمین ۹۹ هزار و ۷۲۵ متری را واقع در شمال را اعلام کرد. در پی تصمیم سرمایه‌گذاری سایپا مبنی بر واگذاری یک قطعه زمین ۹۹ هزار و ۷۲۵ متری واقع در ایزد شهر (جاده محمود آباد - نور) به قیمت پایه ۱۱۰ میلیارد تومان، سازمان بورس از این زیرمجموعه سایپا توضیح خواست. مدیران «وساپا» هم با اعلام اینکه تا قبل از اعلام این مزایده، متقاضی برای خرید این دارایی ابراز تمایل نکرده، قیمت تمام شده زمین را بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان تعیین کرده‌اند. مجوز ساخت این زمین مسکونی، خدماتی و تجاری است.

در گروه خودرویی رئیس شورای رقابت از اعلام قیمت‌های جدید خودرو تا یک ماه آینده خبر داد. رضا شیوا درخصوص تعیین تکلیف قیمت‌های جدید خودرو در سال جاری به خبرگزاری تسنیم گفت: شورای رقابت در ماه‌های اخیر رایزنی‌هایی را با بانک مرکزی برای دریافت نرخ تورم بخشی انجام داد و خوشبختانه اخیرا این آمار را از بانک مرکزی دریافت کرده است. وی با بیان اینکه برای تعیین قیمت‌های جدید خودرو علاوه بر نرخ تورم بخشی نیازمند ارزیابی کیفیت انواع محصولات هستیم، افزود: وزارت صنعت در بحث کیفیت خودرو هدف‌گذاری‌هایی را تعیین کرده و ما نیز در صددیم این متغیرها را در انواع خودرو ارزیابی و میزان تحقق آنها بررسی کنیم. شیوا تصریح کرد: علاوه بر این شورا، از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هم اطلاعاتی را دریافت کرده و مشغول تکمیل آنها است تا با قرار دادن نتایج در فرمول قیمت‌گذاری خودرو میزان افزایش یا کاهش قیمت‌ها محاسبه شود. حتی شورا همانند سال گذشته برای عدم افزایش کیفیت خودرو هم نمره‌های منفی در نظر خواهد گرفت. در گروه خودرویی دیروز ایران خودرو کارنامه عملکرد اردیبهشت خود را منتشر کرد که در آن گروه پژو در صدر فروش یک ماهه اردیبهشت ۱۳۹۶ شرکت ایران خودرو قرار گرفت. شرکت ایران خودرو با سرمایه ۱۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال، در دوره یک ماهه منتهی به اردیبهشت ۱۳۹۶، مبلغ ۱۵ هزار و ۷۳۶ میلیارد و ۳۲۷ میلیون ریال فروش محصولات داشت.

همچنین فروش تجمعی ۲ ماهه «خودرو» از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، مبلغ ۲۲ هزار و ۴۶۵ میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال اعلام شد. در گروه واسطه‌گری سرمایه‌گذاری امید برنامه فروش ۹۹ درصد سهام یک زیر مجموعه به ارزش ۷/ ۱۳۶ میلیارد تومان را اعلام کرد. آخرین برنامه فروش سهام شرکت‌ها در فرابورس با واگذاری دو زیرمجموعه سرمایه‌گذاری امید و تبرک همراه شده است. به این ترتیب، «وامید» در نظر دارد یک میلیارد و ۴۹۹ میلیون و ۹۸۸ هزار سهم شرکت سهامی خاص صنایع معدنی امید را سه‌شنبه آینده ۹ خرداد روانه میز فروش بازار سوم فرابورس کند. قیمت پایه هر سهم این واگذاری ۹۱۲ ریال و ارزش کل آن بیش از ۱۳۶ میلیارد تومان تعیین شده که به‌صورت نقد یا اقساط و از سوی کارگزاری بانک سپه، انجام خواهد شد. همچنین ۸ درصد سهام شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان که از ۹ فروردین سال گذشته در بازار پایه فرابورس درج نماد و از ۱۵ دی به بازار دوم معاملات فرابورس منتقل شده، از سوی شرکت تبرک عرضه خواهد شد.

این عرضه شامل ۶۰ میلیون سهم از «غشهداب» با سرمایه اسمی ۷۵‌میلیارد تومانی است که به قیمت پایه هر سهم ۲۲۰ تومان و به ارزش ۲/ ۱۳ میلیارد تومان از سوی کارگزاری اردیبهشت ایرانیان، شنبه آینده ۶ خرداد در بازار دوم معاملات فرابورس انجام خواهد شد. در گروه تصفیه نفت پالایشگاه بندرعباس در گزارشی از عدم امکان خود برای گزارش سود شرکت خبر داد چراکه هنوز گزارش فروش شرکت در‌یافت نشده است. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل و بی‌رمق بود که در آن ارزش داد‌و‌ستدها (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۹۶میلیارد تومان و در فرابورس به ۸۰میلیارد تومان بالغ شد.