پیشنهاد شیوه انتخاب شهردار به شورای پنجم

دنیای اقتصاد: پس از انتخاب ۲۱ عضو شورای شهر تهران برای دور پنجم، اولین آزمونی که اعضای راه‌یافته به ساختمان بهشت باید در آن شرکت کنند و سرنوشت سبک و سیاق اداره شهر تهران را تا سال ۱۴۰۰ تعیین کنند «انتخاب شهردار» است. از این رو طی روزهای گذشته گمانه‌های بسیاری درباره کاندیداهای احتمالی در سمت شهردار تهران شنیده می‌شود. اما سوال اصلی اینجاست که اعضای لیست اصلاح‌طلبان که ۲۱ عضو شورای شهر پنجم را تشکیل می‌دهند قرار است از چه شیوه‌ای به انتخاب چهره مناسب برای تصدی‌گری کرسی شهردار پایتخت بپردازند.

انتخاب یک فرد تخصصی برای شهرداری تهران مناسب است یا یک فرد سیاسی. محمد فاضلی جامعه‌شناس در کانال تلگرامی خود دو مسیر اولیه را برای نحوه انتخاب شهردار پیش‌‌روی اعضای منتخب شورای شهر قرار داده است. از دیدگاه او هر فردی که به‌عنوان کاندیدای احتمالی شهرداری تهران معرفی و پیشنهاد می‌شود باید ابتدا گزارشی دقیق درباره مسأله‌شناسی شهر تهران و توضیح برای مردم درباره اینکه از نظر ایشان شهر تهران دارای چه مسائلی است، علت پیدایش این مسائل چیست، افق‌‌های زمانی پرداختن به آنها و حل این مسائل چیست و چه راهکارهایی برای حل این مسائل سراغ دارد، ارائه دهد.

فاضلی که در هیات ویژه تهیه گزارش ملی پلاسکو نیز عضو بود، مسیر دوم را برای شیوه انتخاب شهردار پایتخت تهیه متنی می‌داند که حاوی برنامه‌هایی است که افراد مختلف بر مبنای متن اول برای حل همان مسائلی که در متن اول می‌آید، ارائه کرده‌اند. به گفته وی به‌عنوان مثال گزینه مورد نظر باید برنامه خود را برای نحوه اداره شهر تهران ارائه دهد تا متخصصان قضاوت کنند که آیا اساسا آن متن، برنامه است و به کار اداره شهر تهران می‌آید؟ فاضلی در بخش دیگری از اظهارنظر خود آورده است: شهروندان به ۲۱ نفر رأی داده‌اند، اما معنی این رای آن نیست که برنامه شهردار آینده را فقط همین ۲۱ نفر ارزیابی کرده و رأی خواهند داد. ارائه نشدن برنامه اداره شهر به مردم و وارد نشدن به گفت‌وگویی جمعی درباره برنامه شهردار آینده، مقدمه تکرار اشتباهات و فریب‌های گذشته است.

او به ۲۱ عضو راه‌یافته به پارلمان محلی پایتخت پیشنهاد داد: اول باید مسائل و برنامه اداره شهر مشخص باشد و بعد پرسید «کدام تفکر، منش، تخصص و فردی است که مناسب اجرای این برنامه است؟» و به عبارتی، باید از برنامه به فرد رسید، نه آنکه فردی انتخاب شود و بعد به او بگویند حالا برنامه‌ات چیست. او در عین حال به ذکرمثالی درباره چگونگی کسب کرسی ریاست‌جمهوری به‌عنوان الگو در شیوه انتخاب شهردار اشاره کرده و نوشته‌است: «حسن روحانی برای کسب کرسی ریاست جمهوری برنامه‌ای مفصل و به‌صورت کتاب منتشر کرده و در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در اختیار مردم قرار داده است. آیا شایسته نیست هر فردی مدعی شهردار شدن است برنامه‌ای برای اداره شهر به شهروندان ارائه کند.»