دنیای اقتصاد: نماگر فرابورس ایران روز گذشته افت ۷/ ۲ واحدی را تجربه کرد. دیروز بیشترین تاثیر منفی در محاسبه آیفکس را نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت شیراز، آتیه داده‌پرداز، تولید برق عسلویه مپنا، سهامی ذوب‌آهن اصفهان و فولاد هرمزگان جنوب بر عهده داشتند. در این میان اما «شرانل» با حرکت خلاف‌جهت عمده نمادهای پالایشی توانست مانع از ریزش بیشتر نماگر این بازار شود. در نهایت نیز شاخص کل فرابورس با کاهش ۳/ ۰ درصدی نسبت به دوشنبه در سطح ۶/ ۹۲۵ واحدی قرار گرفت. با این افت بازدهی آیفکس از ابتدای سال تاکنون عقب‌نشینی کرد و به ۷/ ۵ درصد محدود شد.

روز گذشته بازارهای جهانی شاهد کاهش قیمت نفت بودند. این احتمال وجود دارد که طبق سنت همیشه سهامداران پالایشی نسبت به قیمت نفت واکنش نشان داده ‌باشند هر‌چند نمی‌توان این واکنش را منطقی پنداشت. با وجود نزدیکی به نشست ۲۵ مه ‌و خوش‌بینی نسبت به توافق احتمال تولیدکنندگان بزرگ نفتی جهان در این نشست بر سر تمدید و تعمیق کاهش تولیدات اما روز گذشته ارائه بودجه آمریکا به مجلس این کشور زمینه کاهش قیمت نفت را فرآهم آورد. در بودجه ارائه شده به مجلس آمریکا، دونالد ترامپ قصد دارد به تدریج ۵۰ درصد از ذخایر نفتی استراتژیک دولت آمریکا را به فروش برساند. از این محل نیز ۵/ ۱۶ میلیارد دلار درآمد پیش‌بینی شده است. این تصمیم آمریکا اما واکنش اعضای اوپک را در پی داشته است تا درصدد محدود کردن عرضه با هدف تعادل عرضه و تقاضا و رشد قیمت‌ها باشند. به هر ترتیب این موضوع یکی از دلایل عقب‌نشینی هرچند اندک قیمت نفت از سطوح روز دوشنبه بود. در کنار افت قیمت نفت، شاید بتوان دلیل محکم‌تر کاهش قیمت این نمادها را به دلیل ابهاماتی که پیش‌روی این شرکت‌ها برای انتشار صورت مالی وجود دارد، عنوان کرد.دیروز «شبندر» در نامه‌ای خاطر نشان کرد که همچنان امکان تهیه و انتشار صورت‌های مالی را ندارد.این موضوع نیز منجر به ایجاد فضایی از ابهام در معاملات این گروه شد. این ابهامات در ضعف معاملات پالایشی در روز گذشته بی‌تاثیر نبود. این موضوع سبب شد تا دیروز نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی معاملات روزانه خود را با افت قیمت به پایان برسانند. بر این اساس از ۴ نماد فعال فرابورسی در این گروه، روز گذشته تنها «شرانل» در محدوده مثبت قیمتی به معاملات خود پایان داد. با رشد قیمت سرب و روی در بازارهای جهانی اما شاهد درخشش نمادهای وابسته به این دو فلزپایه (فعال در فرابورس ایران) بودیم. بر این اساس دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های صنعت روی زنگان، صنایع فولاد آلیاژی یزد و زرین معدن آسیا با رشد قیمتی همراه شدند.

فرابورس از دریچه آمار

در معاملات روز ‌سه‌شنبه در مجموع ۲۵۴‌میلیون و ۵۲۷ هزار ورقه بهادار در ۲۹ هزار و ۷۴۶ نوبت معاملاتی به ارزش افزون بر ۸۰ میلیارد تومان دست‌به‌دست شد. در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز بیش از ۲۲۹ هزار ورقه به ارزش حدود ۲۲ میلیارد تومان در ۵۲۸ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. این بازار در روز گذشته شاهد معامله ۱۷۹‌هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۲۹۸‌نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۱۶ میلیارد تومان بود تا این اوراق در محدوده قیمتی ۹۱ تا ۹۶ هزار تومان مورد معامله قرار گیرند. دیروز معاملات «اخزا»ها در شرایطی دنبال شد که تمامی این نمادها با رشد قیمتی به معاملات روزانه خود پایان دادند. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی با افزایش کمتر از یک واحد درصدی نسبت به روز دوشنبه در سطح ۲۴ درصد قرار گرفت. در این میان «تسه»ها نیز دیروز شاهد معامله ۷۹ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۶ میلیارد تومان طی ۶ هزار و ۹۰ نوبت معاملاتی در بازار ابزارهای نوین مالی بود. روز گذشته تمامی این اوراق به‌جز «تسه۹۳۰۹» در محدوده منفی قیمتی نوسان کردند. به‌نظر می‌رسد افت تقاضا با نزدیکی به ماه مبارک رمضان از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن بوده است. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با افت ۶/ ۱ درصدی (نسبت به روز دوشنبه) مواجه شد و به ۷۳ هزار و ۵۱۱‌تومان رسید. نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق اکنون ۶/ ۲۱ درصد برآورد می‌شود.