دنیای اقتصاد: سید حسین موسویان مذاکره‌کننده اسبق هسته‌ای ایران گفت آغوش ایران برای گفت‌وگو و همکاری و دیپلماسی با همسایگان باز است. موسویان در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» درخصوص دوره دوم ریاست‌جمهوری حسن روحانی و اینکه شاهد چه تحولی خواهیم بود، گفت: «دردوره اول ریاست‌جمهوری ایشان، مساله بزرگ برای قدرت‌های جهانی، شورای امنیت سازمان ملل، کشورهای منطقه و ایران، موضوع هسته‌ای بود که حل شد. در دوره دوم ایشان می‌تواند موضوع اصلی را حل‌وفصل مشکلات با کشورهای همسایه قرار دهد و برای ایجاد همکاری و تعامل کار کند.»

دیپلمات سابق ایران در پاسخ به این سوال که ترامپ جامعه جهانی را به انزوای ایران فرخوانده است، آیا روحانی برنامه‌ای برای جلوگیری از انزوای بیشتر ایران دارد، افزود: «من فکر می‌کنم برنامه ایشان مشخص است. ایران یک طرف قضیه است که برای یک گفت‌وگوی مستقیم، دوستانه و صادقانه با کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس آماده است تا از این طریق هر دو طرف نگرانی‌های خود را مطرح کنند و به یک توافق آبرومندانه مرضی الطرفین برسند. مساله این است که آیا عربستان سعودی هم آمادگی متقابل دارد؟ در داخل شورای همکاری‌های خلیج‌فارس، کشورهایی همچون کویت، عمان و قطر آماده‌اند؛ اما عربستان ترجیح داده که با اسرائیل متحد شود و با ایران مقابله کند.» موسویان در بخش دیگری از این گفت‌وگو درخصوص اتهاماتی که علیه ایران در بحرین و سوریه زده می‌شود، ابراز کرد: «ایران از مداخله عربستان در بحرین حمایت نمی‌کند و این رفتار ایران هم استاندارد دوگانه نیست. شما نمی‌خواهید گوش کنید. ایران از دولت سوریه برای مقابله با ده‌ها هزار تروریست خارجی که خاک سوریه را اشغال کرده‌اند، حمایت می‌کند؛ اما در بحرین تروریست خارجی وجود ندارد. معترضان اکثریت مردم این کشور هستند. ده‌ها هزار تروریست از خارج به بحرین هجوم نبرده‌اند. این یک تفاوت بزرگ در مورد بحران در سوریه و بحرین است. مخالفان در بحرین به‌طور خالص اتباع بحرینی هستند نه تروریست و نه خارجی. این دلیل اساسی تفاوت سیاست ایران در مورد بحران سوریه و بحرین است.»

موسویان در پاسخ به سوال مجری الجزیره که پرسید: روحانی که دور دوم انتخاب شده، برای حل بحران سوریه چه می‌تواند بکند و چه پیشنهادی می‌تواند ارائه کند، افزود: «ایران حاضر است با عربستان، مصر و ترکیه که چهار قدرت منطقه‌ای هستند، گفت‌وگو و همکاری چهارجانبه برای حل بحران سوریه داشته باشد. این چهار قدرت می‌توانند بر اساس اصول زیر بحران سوریه را حل کنند: حفظ تمامیت ارضی سوریه، پاک کردن سوریه از لوث وجود تروریست‌ها، حمایت از سیستم حکومتی مشارکتی با حضور همه فرقه‌ها اعم از سنی و علوی و مسیحی و کرد. انتخابات آزاد توسط مردم سوریه برای تعیین سرنوشت آینده خود.» پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا ایران، سوریه بدون اسد را خواهد پذیرفت، اظهار کرد: «اگر قدرت‌های منطقه‌ای بر سر این اصول به‌ویژه اینکه: اول نابودی تروریسم، دوم پذیرش سیستم حکومت مشارکت جمعی و سوم واگذاری حق انتخاب به ملت سوریه توافق کنند و بپذیرند که این مردم سوریه هستند که از طریق انتخابات آزاد در مورد رئیس‌جمهور خود باید تصمیم بگیرند، بعد این اصول به‌عنوان قطعنامه شورای امنیت به تصویب برسد، ایران از آن قطعنامه حمایت خواهد کرد و کاری به این ندارد که چه کسی مخالف است یا موافق.»

سیدحسین موسویان در ادامه این گفت‌وگو درخصوص یمن و نقش ایران در حمایت از حوثی‌ها نیز گفت: «ایران به قطعنامه‌های سازمان ملل در مورد یمن احترام می‌گذارد. قطعنامه شورای امنیت بر دیپلماسی به‌عنوان راه‌حل بحران یمن تاکید داشته و می‌گوید که حوثی‌ها و زیدی‌ها و دولت هادی باید از طریق گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز به یک راه‌حل مرضی‌الطرفین از طریق دیپلماسی برسند. ایران هم از این راه‌حل حمایت می‌کند.»

مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای ایران در پایان این گفت‌وگو درخصوص میراث حسن روحانی نیز ابراز کرد: «روحانی از یک حمایت چشمگیر ملت ایران درانتخابات برخوردار شد. در دوران انتخابات گفته که به‌دنبال ارتقای حقوق شهروندی و اوضاع اقتصادی خواهد بود. او در دور اول موفقیت‌های خوبی داشت؛ زیرا توانست رشد اقتصادی منفی یک درصد را به مثبت هفت درصد برساند و تورم ۴۰‌درصدی را به ۹ درصد کاهش داد. اما در مورد روابط خارجی، دولت ایران یک طرف ماجراست. آغوش ایران برای گفت‌وگو و همکاری و دیپلماسی با همسایگان باز است؛ اما ایران یک طرف سکه است. طرف دیگر سکه عربستان و سایر همسایگان عرب حوزه خلیج‌فارس هستند. ایران آماده است تا با آنها بنشیند و درمورد نگرانی‌های دوطرف، شیوه رفع نگرانی‌ها، تعریف یک ساختار جدید همکاری در منطقه و تشکیل یک سیستم همکاری منطقه‌ای گفت‌وگو و تفاهم کند. باید دید که آیا عربستان و سایر همسایگان آمادگی متقابل دارند یاخیر.»