گروه بنگاه‌ها: براساس آمار و اطلاعات بانک مرکزی و نتایج حاصل از برگزاری جشنواره ملی بهره‌وری، طی ۴۵ سال گذشته بهره‌وری ایران تغییر معناداری نداشته است. عضو انجمن بهینه‌سازی انرژی گفت: بهره‌وری تنها منوط به عملکرد دولت‌ها نمی‌شود بلکه در تفاهم و همکاری بین حکومت و مردم رشد می‌یابد. از طرفی تا زمانی که انسان‌ها درست کار کردن را آموزش نبینند، نمی‌توان از آنها انتظار کار درست را داشت.

فرزاد کیاست با بیان اینکه نباید فقط از دولت بخواهیم که بهره‌وری را ارتقا دهد، تاکید کرد: از مهم‌ترین اقداماتی که باید برای رشد این شاخص مهم در محیط کسب‌وکار کشور انجام داد، شناخت دقیق زوایای آن بوده و اینکه بتوانیم به صورت ریشه‌ای این موضوع را بررسی کرده و آنگاه راهکار مناسب را ارائه دهیم. این فعال اقتصادی از نبود فرهنگ بهره‌وری در جامعه از نظام آموزشی گرفته تا کارخانه‌ها، از سیستم‌های نانوایی گرفته تا سیستم متروی کشور که جزو یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های موجود در دنیا به شمار می‌آید، انتقاد کرد و افزود: دولت به‌عنوان قوه مجریه به‌تنهایی در این وادی نقش‌آفرین نیست و بدون رشد کارآیی فردبه‌فرد مردم جامعه، امکان رشد بهره‌وری وجود ندارد.

بنابراین برای بهبود وضعیت بهره‌وری باید کارآیی را بالا برد. کیاست تصریح می‌کند: اگر قرار است در کشور نظام بهره‌ور حاکم شود، ضرورتی ندارد که از همین ابتدای امر، تشکیلات عریض و طویل فناوری‌های جدید مانند IT را در بخش‌های مختلف پیاده کرد و می‌توانیم همین سیستم‌های سنتی را هم بهره‌ور کنیم. در واقع بدون سرمایه‌گذاری‌های کلان، تنها با تغییر در مدیریت‌ها هم می‌توان در پله اول، زمینه رشد بهره‌وری را ایجاد کرد. وی در رشد بهره‌وری، حرکت تدریجی به جای پشت سرگذاشتن یکباره چند پله را به نفع اقتصاد دانست و تصریح کرد: خانواده‌های ایرانی هم از نظر بهره‌وری وضعیت مناسبی ندارند. بسیاری از آنها نظام دخل‌وخرج درستی نداشته و نمی‌توانند نگاه بهره‌ور را از همان زمان کودکی به فرزندان خود آموزش دهند. بعد از آن نقش آموزش‌وپرورش کشور پررنگ می‌شود که متاسفانه در این بخش هم با معضلات جدی روبه‌رو هستیم. عضو انجمن بهینه‌سازی انرژی با بیان اینکه دولت‌ها می‌توانند در اصلاح این نظام آموزشی پر ‌از نقص اثرگذار باشند و روش‌های جدیدی را اعمال کنند، ادامه داد: البته نمی‌توان انتظار داشت که این روند به همین ترتیب اصلاح شود؛ چراکه زمان زیادی طول خواهد کشید و باید اصلاحات در همه بخش‌ها به‌طور همزمان آغاز شود. این فعال اقتصادی با بیان این نکته که تمرین بهره‌وری از دل جامعه شروع می‌شود، افزود: بنگاه‌های کوچک به این دلیل که منعطف‌تر بوده و امکان سازگاری بیشتری دارند، خیلی راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانند به بهره‌وری برسند. هرچند در این سال‌ها چون دولت‌ها درگیر بنگاه‌های بزرگ و مادر بودند، نتوانستند به این بخش از اقتصاد کمک کنند.

کیاست، شفافیت و اهمیت دسترسی آزاد به اطلاعات را به‌عنوان یکی از لازمه‌های رشد بهره‌وری در کشور عنوان کرد و گفت: در هر کشوری که اطلاعات به راحتی و با سرعت چرخش می‌کند و هرکس به فراخور توانمندی خود می‌تواند از اطلاعات موجود استفاده کند و در واقع رانت اطلاعاتی وجود ندارد، بهره‌وری وضعیت بهتری خواهد داشت. وی همچنین از تدوین استاندارد ایزو ۵۲۰۰۰ خبر داد و آن را سند ارزشمندی دانست که همخوانی خوبی با شرایط اقلیمی ایران به‌ویژه در بخش مربوط به ساختمان دارد. براساس اظهارات این عضو انجمن بهینه‌سازی انرژی، بالغ‌بر ۴۰ درصد مصرف انرژی کشور مربوط به ساختمان می‌شود و طبق پیش‌بینی‌های جهانی تا سال ۲۰۲۰ درصد عمده‌ای از مصرف انرژی ساختمان کاهش پیدا خواهد کرد. این فعال اقتصادی افزود: استاندارد ایزو ۵۲۰۰۰ به‌دنبال حداقل مصرف آب، انرژی و مواد اولیه است تا ساختمان‌های سبز را ایجاد کند. ساختمان‌های سبز در عین ‌حال کمترین میزان تخریب محیط‌زیست و آلودگی را دارند.