دنیای اقتصاد - همایون دارابی: عقب‌نشینی شاخص کل بورس اوراق بهادار دیروز نیز ادامه یافت. نماگر بازار سهام با افت چند روز اخیر در حال نزدیک شدن به مرز روانی ۷۹هزار واحد است. دیروز شاخص کل با توجه به افت نمادهای عمده‌ای نظیر فولاد مبارکه، ایران‌خودرو، کشتیرانی، گل‌گهر و پالایشگاه اصفهان با افت ۲۳/ ۰ درصدی مواجه شد و در پایان معاملات در رقم ۷۹هزار و ۲۸۵واحد قرار گرفت. کمبود نقدینگی، نبود انگیزه میان معامله‌گران ناشی از ابهام در ترکیب کابینه آتی دولت و همچنین نگرانی از وضعیت بازارهای جهانی مهم‌ترین‌ نگرانی‌ها و عامل افت عمومی قیمت‌ها در روزهای اخیر به شمار می‌روند (البته رشد قیمت‌ها در دو ماه نخست سال نیز بر این روند بی‌تاثیر نبوده است). در همین حال دیروز بازار سهام با فروشندگان قوی میان سرمایه‌گذاران حقوقی نیز مواجه شد. در این بین سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی‌های کوچک نیز به امید قیمت‌های کمتر دست از خرید کشیده‌اند و نظاره‌گر آینده هستند.

در بازار دیروز ترافیک توقف و بازگشایی نمادها ادامه داشت و نمادهای نماد معاملاتی شرکت‌های لامپ پارس شهاب با توجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی نشده، لیزینگ ایران با توجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده، گروه دارویی سبحان، فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، کربن ایران پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی، صنایع ریخته‌گری ایران پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی - عمومی فوق‌العاده، حق‌تقدم شرکت پتروشیمی شازند با توجه به اعلام مهلت پذیره‌نویسی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و شرکت سیمان ممتازان کرمان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم به تالار شیشه‌ای بازگشتند.

دیروز همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های فارسیت دورود برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، سرمایه‌گذاری کوه نور جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام، مهندسی تکنوتار، پتروشیمی فجر، سرمایه‌گذاری توکا فولاد جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی، بهمن دیزل جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و شرکت فرآورده‌های غذایی و قند پیرانشهر با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شدند. در بازار دیروز فرابورس شاهد نخستین پذیره‌نویسی در سال جاری بود. در این عرضه سهام در دست انتشار شرکت گروه توسعه هنر ایران به تعداد ۱۵۰ میلیون سهم به ارزش هر سهم ۱۰۰ تومان از دیروز به مدت ۱۵ روز روانه میز فروش فرابورس شد. متعهد خرید این دارایی بانک آینده و عامل فروش آن نیز کارگزاری این بانک است.

در گروه معدنی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در پایان دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۳۰ اسفندماه ۹۵ مبلغ ۹ هزار و ۷ میلیارد و ۴۲۰‌میلیون ریال سود خالص کسب کرد و بر این اساس مبلغ ۳۰۰‌ریال سود به ازای هر سهم خود کنار گذاشت. در گروه فلزی مدیرعامل فولادمبارکه با تاکید بر پایداری اولویت تامین نیاز داخل گفت: نیاز مواد اولیه صنایع پایین‌دستی فولاد بیش از توان فولادمبارکه و به معنای پویایی بیشتر و رونق صنعت ایران و نه کم‌کاری فولاد مبارکه است. بهرام سبحانی افزود: سال گذشته موافقتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، درخصوص تامین نیاز یک‌میلیون تنی صنعت لوله و پروفیل صورت گرفت و تا بهمن همان سال، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ورق تحویل کارخانه‌های این صنعت شد. در گروه خودرویی دیروز گزارش اخیر ایران‌خودرو در مورد هزینه مالی سنگین این شرکت باعث کاهش قیمت این نماد شد. در این گروه همچنین رئیس سازمان ملی استاندارد با اعلام مهلت نهایی ارتقای کیفی خودروهای داخلی، از کاهش ۵۰ درصدی تولید پرفروش‌ترین محصول سایپا یعنی پراید در ۳ سال گذشته و پیش‌بینی خروج برخی خودروها از خط تولید خبر داد.

این مقام مسوول با پیش‌بینی خروج برخی خودروها از خط تولید گفت: به‌عنوان نمونه می‌توان از کاهش بیش از ۵۰ درصدی تولید پراید (از ۸۳ درصد به حدود ۲۷ درصد تعداد خودروهای تولیدی سایپا) در سه سال گذشته نام برد. در گروه پتروشیمی واحد الفین پتروشیمی امیرکبیر در مدار تولید قرار گرفت.مدیر مجتمع امیرکبیر ضمن اعلام این خبر خاطرنشان کردند که پس از آتش‌سوزی اخیر که در واحد الفین این مجتمع رخ داد، در کمتر از یک هفته با تجهیز گروه‌های کاری و فعالیت‌های شبانه‌روزی بخش‌های مختلف از جمله تعمیرات، بهره‌برداری، خدمات فنی و دیگر دست اندرکاران مجتمع، برنامه‌ریزی لازم جهت رفع کلیه اشکالات و بازسازی تجهیزات حادثه دیده صورت پذیرفت و این واحد در مرحله تولید قرار گرفت. در گروه حمل‌و‌نقل توسعه خدمات دریایی و بندری سینا از امضای قرارداد سرمایه‌گذاری ۲۵۴ میلیارد تومانی برای احداث ترمینال کانتینری در جزیره نگین بوشهر خبر داد.