گروه بورس - همایون دارابی: دیروز شاخص کل بورس تهران با افت ۲۹۵واحدی (معادل ۳۷/ ۰ درصد) مواجه شد و پس از حدود دو ماه نوسان در بالای سطح ۷۹ تا ۸۱ هزار واحدی، بالاخره این کانال را ترک کرد و در پایان معاملات به رقم ۷۸هزار و ۹۹۰واحد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و با شروع اصلاح قیمت‌ها دیروز شاخص بورس سومین کانال‌شکنی در مسیر نزولی را تجربه کرد. نمادهای عمده‌ای نظیر پتروشیمی جم،فولاد خوزستان، بانک تجارت، پالایشگاه اصفهان، گل‌گهر و کشتیرانی جمهوری اسلامی بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل داشتند. همچون معاملات روزهای اخیر، کمبود نقدینگی، روند ضعیف قیمت‌ها در بازار جهانی و همچنین تشدید فشار فروش (در پی رشد قیمت‌ها در دوماه ابتدای سال) موجب کاهش قیمت‌ها شده است.

در بازار دیروز در گروه مخابراتی شرکت ارتباطات سیار ایران سهامداران خود را به مجمع فراخواند. این شرکت از کلیه سهامداران، وکیل یا قائم مقام قانونی صاحب سهم و همچنین نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی دعوت کرد در جلسه مجمع عمومی این شرکت که در ساعت ۱۰ صبح روز پنج‌شنبه مورخ هشتم تیر ماه سال جاری در سالن آمفی تئاتر این شرکت برگزار می‌شود، حضور یابند. دستور جلسه این مجمع تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه شرکت ارتباطات سیار ایران است. در گروه پتروشیمی مدیرعامل پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس با اشاره به امضای قرارداد جدید تامین کمپرسورهای پالایشگاه گاز بیدبلند۲ با زیمنس آلمان، آخرین وضعیت پیشرفت ساخت پتروشیمی گچساران را تشریح کرد. عادل نژادسلیم درباره آخرین وضعیت ساخت و بهره‌برداری مجتمع پتروشیمی گچساران به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح در دست اجرای تولید اتیلن گفت: همزمان با شتاب در اجرای پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ به‌عنوان تامین‌کننده خوراک اتان، ساخت پتروشیمی گچساران هم پیشرفت قابل توجهی داشته است. وی با اشاره به پیشرفت حدود ۳۵ درصدی ساخت پتروشیمی گچساران تصریح کرد: در شرایط فعلی مشکلی برای تامین منابع مالی طرح‌های پالایشگاه بیدبلند و گچساران با بازگشایی خط اعتباری یوزانس و صندوق توسعه ملی وجود ندارد. در این گروه شرکت پتروشیمی مارون درخصوص صورت‌های مالی سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۹۵ شفاف‌سازی کرد. در این شفاف‌سازی به تسهیلات ۳۰۰ میلیارد تومانی از بانک صادرات اشاره شده است که ۶۰ میلیارد تومان آن در حساب بانکی شرکت بدون تعلق سود به سپرده‌گذار مسدود شده و بقیه آن برای تسویه بخشی از سود سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس در اختیار شرکت قرار گرفته است.

شرکت درباره هزینه بهره تسهیلات مذکور نیز توضیح داده است که در یادداشت ۲۵ شرکت اقدام به شناسایی سایر درآمدهای غیر عملیاتی تحت سرفصل «سایر» به میزان هزینه بهره کرده اما در این خصوص توضیحی ارائه نشده است. اداره نظارت بر ناشران بورسی در پایان این گزارش قید کرده است طبق بررسی‌های انجام شده در زمان دریافت وام، با وجود ادعای شرکت در یادداشت مربوطه مبلغ به حساب فی مابین اعمال شده و این موضوع در تاریخ دریافت وام (‌دوم مرداد ۹۵) از مانده حساب سود سهام پرداختی هلدینگ کسر نشده است. اما شرکت در شهریور ۹۵ نسبت به تهاتر مبلغ منظور شده در حساب فی ما بین (از بابت وام دریافتی) با مانده طلب سهامدار عمده از بابت سود اقدام کرده است. در گروه پتروشیمی دیروز گزارش عملکرد پتروشیمی جم برای سال ۹۵منتشر شد که براساس آن مبلغ ۱۷۵۸ ریال سود به ازای هر سهم محقق شد. در گروه تصفیه نفت پروژه تولید گازوئیل یورو ۴ پالایشگاه تبریز به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. اجرای پروژه تولید گازوئیل فاقد گوگرد با استاندارد یورو ۴ به ارزش ۱۰۰ میلیون یورو، طی ماه‌های آینده و در پالایشگاه تبریز به بهره‌برداری می‌رسد. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که هر چند حجم معاملات تا حدودی تقویت شد اما در کلیت بازار شرایط همچنان ضعیف ماند. در این روز ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۴۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۷۹میلیارد تومان بالغ شد.