گفت‌وگوی ویژه خبری، یکشنبه شب میزبان اهالی بازار سهام بود. این برنامه با موضوع «بورس و سهامدار حقیقی» و با حضور امیر هامونی، مدیر‌عامل فرابورس ایران پخش شد. در این گفت‌وگو مدیرعامل فرابورس ایران ضمن توضیح درباره وضعیت فعلی بازار سهام، مطالبی را بیان کردند. موضوع طولانی‌شدن توقف نمادها به‌ویژه بانکی‌ها و دلایل آن، تشریح دستورالعمل جدید سازمان و مزایای آن و همچنین بحث تخلفات در مورد انتشار اطلاعات نهانی سه موضوع مهم صحبت‌های امیر هامونی بود. این موضوعات که در پیش‌نویس دستورالعمل جدید سازمان بورس مورد تاکید قرار گرفته‌اند (هر‌چند ابهاماتی دارد)، می‌توانند احقاق حقوق سهامداران حقیقی را پی داشته باشند.

هامونی در این برنامه درخصوص بسته‌بودن نمادها گفت: بسته بودن نمادها ناشی از دو علت عمده است؛ ۱- تاخیر در انتقال اطلاعات از سمت ناشران و تخلف‌ها در ارتباط با افشای اطلاعات.۲- سختگیری‌های سازمان بورس.

به گفته وی بخشی از سختگیری‌های سازمان در بسته بودن نمادهای بانکی عمدتا به جهت اختلافات نهادهای ناظر بر‌می‌گردد. به‌طور مثال در بحث توقف نمادهای بانکی، اختلاف بانک مرکزی و سازمان بورس منجر به توقف طولانی‌مدت نمادها شد.

هامونی افزود: سال‌های گذشته بحثی بر اساس سیستم IFRS جهانی مبنی بر شفاف سازی اطلاعات شرکت‌های بورسی مطرح شده بود، در این خصوص اختلافاتی میان سازمان بورس و بانک مرکزی وجود داشت و سازمان حسابرسی به‌عنوان حسابدار بانک‌های خصوصی کشور برای بررسی وارد شد که این اتفاق برای مدتی بسته شدن نماد برخی بانک‌ها را به دنبال داشت. مدیر‌عامل فرابورس، به اهمیت شفافیت در بورس اشاره کرد و ادامه داد: همیشه این تعارض وجود دارد که نقدشوندگی فدای شفافیت شود یا شفافیت فدای نقدشوندگی. تضاد میان این دو موضوع در توقف‌های طولانی مدت در سال ۹۲ در صنعت پتروشیمی بروز کرد و سال گذشته و امسال نیز فعالان بازار شاهد توقف نمادهای بانکی هستند. وی تشریح کرد: بعضا در برخی از صنایع نهادهای سیاست‌گذار که در سود شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس اثر‌گذار بودند، سیاستی اتخاذ می‌شد که سبب ابهام در صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌شود.مثل صنعت بانکی که مکانیزم‌های متفاوتی را شامل می‌شد، بانک مرکزی بخشنامه‌ای ابلاغ کرد که می‌تواند به بین‌المللی شدن بانک‌ها کمک کند اما در شرایط فعلی ابهاماتی را ایجاد کرده است. می‌توان با همکاری بین نهادهای نظارتی و سازمان بورس این توقف‌ها را به کمترین زمان ممکن رساند.

هامونی به اصطلاح بلوک‌زنی در بازار اشاره کرد و گفت: طبق دستورالعمل‌های بازار، بلوک‌زنی از بازار اصلی جدا شده است و به کار خودش می‌پردازد، پس تداخل معاملات خارج از بورس با معاملات داخلی بورس پیش نمی‌آید و شاخص بازار به درستی قابل‌اعتماد است. این اظهارات در حالی مطرح شد که طی روزهای اخیر و همچنین معاملات دیروز سهامداران تحت‌تاثیر جابه‌جایی‌های عمده شاهد سبز نگه داشتن شاخص یا جلوگیری از افت بیشتر این متغیر هستند.طی روز دوشنبه داد‌و‌ستد‌های «فارس» در دقایق پایانی معاملات مانع ریزش بیشتر شاخص سهام شد.

هامونی در ادامه سخنان خود در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان بورس اجازه می‌دهد سودهای تخیلی پیش‌بینی اما محقق نشود، افزود: در دنیا شرکت‌ها سودهای خود را پیش‌بینی و اعلام نمی‌کنند و از ارائه اطلاعات گمراه‌کننده از سوی آنها جلوگیری و این موضوع توسط تحلیلگران بازار انجام می‌شود.وی ادامه داد: سایت «تدان» در سازمان بورس راه‌اندازی شده و تحت‌نظارت کدال است. شرکت‌ها اطلاعات واقعی و محقق‌شده خود را در کدال ارائه می‌کنند و شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و تحلیلگران بازار و شرکت‌های پردازشگر اطلاعات مالی که مجوز دارند، موظفند تحلیل و اطلاعات درست را به بازار و سرمایه‌گذار ارائه کنند.هامونی با اشاره به اینکه این موارد در دستور‌العمل‌های جدید سازمان بورس دیده شده است، اضافه کرد: با جمع‌بندی نظرات مردم و کانون کارگزاران دستورالعمل افشا، دستور‌العمل پذیرش و دستور‌العمل معاملات با رویکرد بهبود فرآیند توقف و بازگشایی نمادها اجرایی خواهند شد.

مدیرعامل فرابورس ایران گفت: فصل ششم قانون بازار سرمایه، سوءاستفاده‌کنندگان از اطلاعات نهانی و معاملات متکی بر اطلاعات نهانی را جرم دانسته و برای آن مجازات تعیین کرده است.هامونی با بیان اینکه این مورد را پیگیری می‌کنیم، ادامه داد: در ماه گذشته با دو تخلف در این زمینه برخورد شده است.وی با اشاره به اینکه در سال ۸۵ در حد ۲ تا ۳ میلیون تومان تخلف شد که شدیدا با عوامل مربوط برخورد شد، گفت: از سال ۸۵ تا‌کنون حتی یک مورد پیش نیامده که همکاران در سازمان بورس و فرابورس و سایر بورس‌ها بخواهند سوء‌استفاده کنند. هامونی با بیان اینکه نسبت به ۱۰ تا ۱۴ سال گذشته دائما روند بهبود پیدا کرده است، افزود: اگر اصل ۴۴ اجرا نمی‌شد و شرکت‌ها وارد بازار بورس نمی‌شدند، اکنون سرمایه‌گذاران با یک بازار ۲۰ هزار میلیارد تومانی مواجه بودند. در حالی که اکنون بازار ما حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد. وی افزود: از اواخر سال گذشته نرخ بازدهی در بازار بدهی حدود ۴ تا ۵ درصد کاهش یافته است.

هامونی اضافه کرد: اگر نرخ سود بانکی در بازار بین بانکی اصلاح و مدیریت نشود، بازار بدهی ما اصلاح نخواهد شد.وی افزود: بحث نماد کنتورسازی در حال پیگیری در دادگاه است و سازمان منتظر رای دادگاه است و پیش از آن نمی‌توان مطلبی ابراز کرد.مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه صنایع جدید به آرامی در حال ورود به بازار هستند، افزود: تا‌کنون اکثر شرکت‌ها با تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین بورسی حضور دارند اما اخیرا درخواست صنایعی جدید برای ورود به بازار وجود دارد. هامونی با بیان اینکه ۲۶۰ شرکت دانش‌بنیان در این هفته به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری درخواست دادند تا وارد بازار شوند، اضافه کرد: با این فرآیندی که هرسال ۲۰ شرکت ارزیابی اولیه و وارد بازار می‌شود، ورود این ۲۶۰ شرکت، ۱۳ سال طول خواهد کشید، از این‌رو باید برنامه مدونی برای ورود شرکت‌ها و صنایع جدید تدوین کنیم.