دنیای اقتصاد: با آغاز جلسات غیررسمی منتخبان شورای شهر پنجم طی هفته‌های اخیر، گمانه‌زنی‌ها برای نامزدهای نهایی شهردار شانزدهم پایتخت قوت پیدا کرده‌ و منجر به شکل‌گیری یک دوقطبی برای انتخاب کلیددار ساختمان بهشت شده‌است.

اظهارنظرهای برخی منتخبان شورای شهر پنجم در مورد سبک و سیاق عملکرد ۲۱ عضو جدید پارلمان محلی نیز ایجاد این دوقطب در انتخاب شهردار را تایید می‌کند. گروه اول یکی از گزینه‌های جدی شهردار جدید پایتخت را از میان اعضای شورای شهر پنجم (گفته می‌شود فردی که بالاترین رای را از میان لیست ۲۱ نفره شورای شهر کسب کرده است) معرفی می‌کنند و گروه دوم با اشاره به توجه به میثاق‌نامه‌ای که اعضای لیست منتخب برای چهار سال پایداری به اعتماد رای‌دهنده‌ها در صورت ورود به شورا برای باقی‌ماندن در شورای شهر معتقدند قطعا شهردار آینده پایتخت باید از خارج شورا انتخاب شود. به گزارش «دنیای اقتصاد» طی چند روز اخیر که نیروهای حاصل از این دو قطبی با یکدیگر رقابت می‌کنند اظهارات برخی اعضای شورای شهر که بدون ملاحظات سیاسی و در جهت منافع شهر قصد دارند شفاف‌سازی کنند، نشان می‌دهد: برآیند رقابت دو گروه فعلا به سمت انتخاب شهردار در جهت مخالفت با انتخاب شهردار از ترکیب شورای شهر پنجم است. با این منطق که باید به تعهدی که به رای‌دهنده‌ها داده شده است، پایبند بود.

در این زمینه محمدجواد حق‌شناس یکی از اعضای شورای شهر پنجم می‌گوید: «وقتی یک جریان به مردم اعلام کرده افراد لیست را برای نمایندگی مردم قرار است انتخاب کنند طبیعتا انتظار مردم هم این است که آن افراد به این رای احترام بگذارند؛ بنابراین کسی که می‌خواهد از این رای عدول کند، باید دلیلی قوی داشته باشد.» از سوی دیگر شهربانو امانی عضو دیگر شورای شهر پنجم با اشاره به شاخص‌های تعیین انتخاب شهردار آینده تهران می‌گوید: «براساس این شاخص‌ها شهردار از میان مدیران تراز اول شهری یا کسی که تجربه مدیریت کلان را دارد، انتخاب خواهد شد.»

به گفته او «اگر کسی بخواهد از داخل شورا شهردار شود؛ نیاز به دو بار رای‌گیری دارد. در مرحله اول برای لغو عضویت در شورا و در مرحله دوم رای‌گیری برای انتخاب شهردار. او در عین حال تاکید می‌کند: اگر در بین کاندیداها فردی ویژگی‌های لازم را داشته باشد، شورا برای بیرون رفتن کسی از ترکیب ۲۱ نفره رای نخواهد داد.»

از سوی دیگر مطابق با اخبار جلسات غیررسمی از شورای شهر پنجم رقابت دو قطب بر سر دو گزینه جدی‌تر شده‌ است. تعدادی از اعضای شورای شهر پنجم یکسری گزینه‌های جدید به گزینه‌های مطرح قبلی برای شهرداری تهران افزوده‌اند که اگرچه این افراد به پاکدستی شهرت دارند، اما تجربه کارآمد و موثر در زمینه مدیریت شهری ندارند. این در حالی است که کارشناسان شهری معتقدند: وضعیت غیرطبیعی تهران در این مقطع نیازمند یک شهردار با تسلط کافی در مسائل مختلف مدیریت شهری دارد تا از یکسو بتواند تدبیری برای مشکلات مالی و اقتصادی شهر داشته باشد و از سوی دیگر با شناخت دقیق از ساختار شهر بتواند در راستای ارتقای کیفیت زندگی از طریق حل مشکلات آلودگی هوا و ترافیک و... اقدام کند.