دنیای اقتصاد: تنها یک روز پس از آنکه حسن روحانی رئیس‌جمهوری و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی در اظهاراتی، از نهایی شدن تصمیم عملیات موشکی علیه داعش در شورای‌عالی امنیت ملی سخن گفت، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای تاکید کرد که این حمله موشکی تحت امر رهبر انقلاب انجام گرفته است. سپاه در این اطلاعیه با تشریح بخشی از جزئیات عملیات موشکی ضد تروریست‌های تکفیری تاکید کرد که عملیات«لیله‌القدر» در سلسله مراتب نظامی و با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و تحت امر فرمانده معظم کل قوا(مدظله‌العالی) انجام پذیرفت.

پیش از این حسن روحانی شامگاه سه‌شنبه در ضیافت افطارش با علما و روحانیون اعلام کرده بود که ‌«آماده کردن موشک و پرتاب ‌آن از سوی سپاه پاسداران، به نقاطی از دیرالزور که سران داعش در آن بودند»، بر مبنای «تصمیم شورای‌عالی امنیت ملی» وارد فاز عملیاتی شد. براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی، «شورای‌عالی‌ امنیت‌ ملی» به‌‌منظور تامین‌ منافع ملی‌ و پاسداری‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ و تمامیت‌ ارضی‌ و حاکمیت‌ ملی‌، به‌ ریاست‌ «رئیس‌جمهور» تشکیل می‌شود. بر مبنای این اصل، آنچه به‌عنوان مصوبات این شورا با رای اعضای آن به تصویب رسیده، با تایید مقام معظم رهبری قابل اجرا خواهد بود.

رئیس‌جمهوری شامگاه سه‌شنبه با تاکید بر اینکه تصمیم اتخاذ شده برای عملیات موشکی، «تصمیم فرد یا یک رکن نظامی نیست» گفته بود: «در مسائل مربوط به امنیت ملی بحث جناح و حزب وجود ندارد و ما اگر تصمیمی می‌گیریم که به مکانی موشک بزنیم، این تصمیمات در حوزه ‌امنیت ملی ما قرار دارد و در شورای‌عالی امنیت ملی به تصویب می‌رسد.»

تاکید بر پایان مناقشات لفظی

با این همه نظر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیروز در حاشیه راهپیمایی روز قدس درباره عملیات لیله‌القدر قابل تامل است. دریابان علی شمخانی تاکید کرد که اقدام موشکی سپاه، با «اراده رهبر انقلاب» و براساس «آنچه در شورای‌عالی امنیت ملی تصویب شد»، صورت گرفت. شمخانی تاکید کرد که شورای‌عالی امنیت بدون اذن رهبری تصمیمی نمی‌گیرد. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در عین حال گفت هر دو سخن مطرح درباره عملیات موشکی درست است؛ تصمیم حمله موشکی با اراده رهبر معظم انقلاب و مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی صورت گرفت. در همین حال سرلشگر ‌حسن باقری فرمانده ستادکل نیروهای مسلح هم در مورد مسائل مطرح شده درباره دستور شلیک موشک و برخی حواشی، با تاکید بر اینکه این قواعد در کشور مشخص است و باید به این حرف و سخن‌ها پایان داد، گفت: اجرای عملیات علیه تروریست‌ها پیشنهاد سپاه و نیروهای مسلح بود و شورای‌عالی امنیت ملی از این پیشنهاد استقبال کرد و پس از آن سلسله مراتب نیروهای مسلح که تحت امر فرمانده کل قوا هستند، تصمیم‌گیری و اجرای این‌گونه اقدامات را بر عهده دارند.

ماجرای شناسایی نقاط تجمع داعش

با این همه، این اطلاعیه سپاه، تنها به توضیح چگونگی فرمان آتش در عملیات موشکی لیله‌القدر علیه داعش ختم نشد. در بخش دیگری از این اطلاعیه به چگونگی شناسایی نقاط هدف موشک‌ها نیز اشاره شده است؛ موضوعی که روز چهارشنبه سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات آن را محصول تلاش سربازان گمنان امام زمان‌(عج) خوانده بود. او با تاکید بر اینکه مسوولیت شناسایی نقاط تجمع داعش را وزارتخانه تحت امر او بر عهده داشته، اعلام کرده بود که «وزارت اطلاعات» با «شناسایی نقاط تجمع سرکردگان داعش»، گرا و مختصات این نقاط را در اختیار یگان موشکی سپاه قرار داد.

با این حال سپاه دیروز در اطلاعیه خود تاکید کرد که کلیه مراحل شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات پیرامون وضعیت مقرها و موقعیت تروریست‌های تکفیری در منطقه دیرالزور، صرفا از سوی عوامل میدانی نیروی قدس سپاه پاسداران در فرآیندی دقیق و مطمئن صورت پذیرفت و در اختیار نیروی هوافضای سپاه قرار گرفت.

با وجود این موضع سپاه پاسداران، سیدمحمود علوی دیروز هم اظهارات روز چهارشنبه خود را تایید کرد. براساس آنچه «ایلنا» از حاشیه راهپیمایی روز قدس گزارش داد، علوی در پاسخ به این خبرگزاری درباره برخی ادعاها مبنی بر عدم اطلاع دولت و شورای‌عالی امنیت از حمله موشکی با تفسیر بیانیه اخیر سپاه گفت: ما خلاف نمی‌گوییم. هرچه گفته شده درست است.

با این همه روابط‌عمومی سپاه همچنین در بند سوم این اطلاعیه تاکید کرد که نیروی هوافضای سپاه مبتنی بر اشراف اطلاعاتی حاصله، عملیات را طراحی و با شلیک ۶ فروند موشک میان‌برد زمین به زمین به سمت اهداف تعیین شده در دیرالزور سوریه به مرحله اجرا در آورد. گرچه در موضوع بند سوم این اطلاعیه یعنی آنچه به اجرای عملیات موشکی از سوی سپاه اشاره دارد میان دولتی‌ها و سپاه مناقشه نیست اما سوالی جدی در این میان مطرح است؛ آنکه چرا عملیات مهم موشکی ایران علیه مواضع داعش که در واقع نخستین عملیاتی است که ایران با اجرایی کردن آن وارد فاز عملیاتی کردن موشک‌های خود شده، در حاشیه‌هایی غوطه‌ور می‌شود که اصل ماجرا به دست فراموشی سپرده شود؟

این موضوع واکنش وزیر دفاع را نیز در پی داشته است؛ سردار حسین دهقان وزیر دفاع دیروز در حاشیه راهپیمایی روز قدس، القای ناهماهنگی حمله موشکی سپاه با دولت و شورای‌عالی امنیت ملی را اشتباه و شیطنت خواند. او در گفت‌وگو با «ایلنا» تاکید کرد که ناهماهنگی درمیان نبوده است.