همزمان با پایان ماه مبارک رمضان خوش‌بینی به تقویت بیشتر بازار پلیمرها در بورس کالای ایران ایجاد شده است. به گزارش «نیپنا» کاهش ۱۳ درصدی عرضه پلیمرها در کنار افت ۸/ ۸ درصدی معامله این محصولات در بورس کالا را می‌توان مهم‌ترین‌ خبرهای هفته گذشته به شمار آورد هرچند که این رویدادها، تاثیر چندانی در روند معاملاتی ایجاد نکرد و بازار در انتظار رونق در معامله‌ها طی هفته‌های آتی است.در هفته گذشته شاهد معامله ۴۸ هزار و ۴۳۰ تن از انواع پلیمرها در بورس کالا بودیم که از شرایط مطلوب معاملاتی و حتی رونق داد و ستدها حکایت می‌کند اگرچه در همین مدت نیز حجم تقاضا ۴/ ۰ درصد افزایش یافت. به نظر می‌رسد بازار پلیمرها شرایطی منطقی را تجربه می‌کند که برای معاملات ماه رمضان وضعیتی امیدوارکننده به شمار رفته و همچنین خوش بینی به تقویت بنیادین بازار پلیمرها را موجب شده است.

در بازار محصولات شیمیایی نیز افزایش ۲۳/ ۲ درصدی عرضه، رشد ۸۸/ ۷ درصدی تقاضا و همچنین افزایش ۳۸/ ۱۱ درصدی حجم معاملات کارنامه هفته گذشته این گروه کالایی به نسبت هفته پیش از آن به شمار می‌آید. معامله ۲۲ هزار و ۳۸۴ تن از انواع محصولات شیمیایی در هفته گذشته نشان می‌دهد که این بازار نیز شرایط مطلوبی را سپری کرده و کاهش تقاضای فصلی در ماه رمضان نیز تاثیر چندانی بر روند فعالیت در این بازار بر جای نگذاشته است.نگاهی به وضعیت معامله پلیمرها و ترکیبات شیمیایی در هفته گذشته نشان می‌دهد که بازار از فاز رکودی در ماه رمضان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل عبور کرده و شرایط مطلوبی را سپری کرده است.همین رخداد نشان می‌دهد که تقاضای موثر به میزان نسبتا متناسبی در بازار وجود دارد که نوید وضعیت نسبتا مطلوب تولید در صنایع پایین‌دستی را برجسته تر می‌سازد.

افزایش حجم عرضه پلی‌پروپیلن‌های نساجی در بورس کالا نیزگویی موثر واقع شد زیرا بخش بزرگی از التهاب در این بازار کاهش یافته و در صورت ادامه عرضه با حجم بالا در روزهای پیش رو، به احتمال قوی التهاب در این بخش از بازار پلیمرها به کل آرام خواهد شد.این در حالی است که هنوز التهاب در بازار پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی وجود دارد تا جایی که در برابر ۳۱۵ تن عرضه پلی‌پروپیلن شیمیایی ZR۲۳۰C، ۱۴ هزار و ۶۱۶ تن تقاضا به ثبت رسید. پلی‌اتیلن‌های ترفتالات بطری پس از مدتی آرامش، مجددا به سمت التهاب در بورس کالا حرکت می‌کنند هرچند که پایان ماه رمضان زمانی برای افزایش مصرف آب معدنی و برخی نوشیدنی‌های خنک و شیرین است، بنابراین احتمال افزایش بیشتر تقاضای این گروه کالایی نیز وجود دارد یعنی در صورت ادامه این وضعیت، بازار پت بطری نیز در صورت عدم تامین کامل نیاز تولید‌کنندگان به سمت التهاب پیش خواهد رفت.

در بازار آزاد شاهد آرامش نسبی قیمت‌ها بودیم هرچند که جرقه‌های رشد قیمتی مهمی نیز در این بازار به ثبت رسید ولی روال بازار از نوسان منطقی قیمت‌ها همراه با چند جرقه رشد قیمتی حکایت داشت. درخصوص برخی از نوسان نرخ‌ها باید به افزایش قیمت‌های پایه برخی گریدهای پلیمری، نگرانی از رشد قیمت ارز در بازار آزاد و همچنین امیدواری به افزایش تقاضا پس از ماه رمضان اشاره کرد که در نهایت به حمایت از بازار منجر خواهد شد.این موارد را باید جدی گرفت زیرا نشان می‌دهد بدنه غالب در بازار گویی منتظر افزایش قیمت‌ها هستند و در صورت جرقه‌های قیمتی در بورس کالا یا وقفه در روند عرضه‌ها در بورس، رشد پراکنده قیمت‌های پایه، افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین ورود تقاضایی جدید به بازار از سوی واحدهای صنعتی پایین‌دستی ممکن است به سمت رشد قیمت‌ها متمایل شود. این در حالی است که در ماه‌های اخیر روند کلی بازار به سمت افت نرخ‌ها حرکت کرده یعنی می‌توان از به کف قیمت رسیدن بهای کالاها یا حتی افزایش مقطعی نرخ‌ها در کوتاه مدت نیز سخن گفت. این در حالی است که قیمت‌های جهانی نفت خام چندان هم فضایی برای رشد نرخ‌ها ایجاد نکرده ولی تغییر فاز نرخ‌های منطقه‌ای یا قیمت‌های صادراتی می‌تواند تاثیرات بزرگی بر جریان قیمتی در بازار داخلی بر جای بگذارد.