یک کارشناس و فعال بخش کشاورزی تعادل بخشی به بازار داخلی و صادرات، ساماندهی صندوق بیمه محصولات کشاورزی، اجرای طرح جامع الگوی کشت و نظارت بر توزیع نهاده‌های اولیه را مهمترین نیازهای کنونی این بخش اعلام کرد. هم‌اکنون که بخش مهمی از معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران تمرکز یافته، توجه به آمارها و واقعیت‌های این نهاد مالی می‌تواند چهره شفافی از این بازار را ترسیم کند. «گودرز رضایی» به «ایرنا» گفت: از دولت دوازدهم انتظار می‌رود در زمینه ساماندهی تولید محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای، به تعادل بازار داخلی و همچنین صادرات محصولات توجه ویژه‌ای داشته باشد. رضایی افزود: مشکل کنونی کشاورزان و باغداران فقدان بازار فروش محصولات و فعالیت برخی دلالان در این زمینه است.

وی ادامه داد: کشاورزان همچنین از بازارهای صادراتی و فرصت‌های موجود در این عرصه آگاهی چندانی ندارند و باز هم سود صدور محصولات آنان به جیب واسطه‌ها می‌رود. به گفته وی، بی برنامگی کشت، انتخاب محصول نامناسب و فاقد کشش، وجود بازارهای غیرقابل پیش بینی و هزینه‌های بالای تولید سبب می‌شود کشاورزان در مواردی محصولات را در زمین رها کنند و حتی از پرداخت دستمزد کارگران ناتوان باشند. مدیرعامل شرکت خدمات کشاورزی بهاران دشت دالاهو، راه حل این مشکل را در برنامه‌ریزی راهبردی تولید و کشت دانست و تاکید کرد طرح جامع الگوی کشت مناسب برای مناطق مختلف کشور که در آخرین نشست شورای عالی آب نیز با تاکید معاون اول رئیس‌جمهوری همراه شده است، باید هر چه زودتر نهایی و اجرا شود. این کارشناس بخش کشاورزی، یکی دیگر از الزام‌های این بخش را ساماندهی ناظران، ارزیابان و کارگزاران بخش صندوق بیمه محصولات کشاورزی عنوان کرد.

وی توضیح داد: بسیاری از فعالان در این زمینه با وجود سابقه‌های بیش از هشت سال، هنوز به‌صورت قراردادی فعالیت می‌کنند و از امنیت شغلی و بیمه مناسب برخوردار نیستند. حتی گاهی به شوخی مطرح می‌شود این افراد مسوول بیمه کردن گاو و گوسفندها هستند، اما خود بیمه نیستند!رضایی فقدان حمایت پایدار و منسجم از تولیدکنندگان بخش کشاورزی را از دیگر مسائل این بخش دانست و گفت: هنگامی که بذر گندم چندساله بدون قوه نامیه بین کشاورزان توزیع می‌شود، باید یک نظارت قوی از یک مرجع قانونی عالی تری وجود داشته باشد که به این موارد رسیدگی کند.این ارائه‌کننده خدمات فنی مهندسی کشاورزی تاکید کرد دولت دوازدهم با تقویت نظارت بر توزیع نهاده‌های اولیه تولید مانند بذر کیفی، نهال مناسب، کود، سم و... می‌تواند در خودکفایی کشور در این بخش و تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی گام بلندی بردارد.