دنیای اقتصاد: فلز زرد توانست در سومین هفته ژوئن، روند افت دو هفته نخست را متوقف کند. اونس طلا که در هفته‌های اول و دوم، دو افت حدودا یک درصدی را ثبت کرده بود، هفته گذشته با ۴ دلار رشد به بهای ۱۲۵۷ دلار رسید. این رشد ۳/ ۰ درصدی در شرایطی اتفاق افتاد که اونس هفته گذشته کف حدودا یک ماهه ۱۲۴۱ دلار را هم تجربه کرد. این رشد با توجه به روند هفته‌های گذشته، امید فنی را به معامله‌گران بازگردانده، اما ضعف طلا هنگامی برجسته می‌شود که به یاد بیاوریم اونس در ششمین روز ژوئن در محدوده ۱۲۹۰ دلار نوسان می‌کرد. با همه اینها، رشد ۵ روز کاری گذشته، امید به رشد طلا در آخرین هفته نیمه نخست سال میلادی را شدت بخشیده است. پیش از آغاز هفته جدید، مرور تحولات هفته قبل، کمک‌کننده خواهد بود.هفته گذشته با افت ۹ دلاری اونس طلا آغاز شد. افت دوشنبه که اونس را به کف ۴ هفته‌ای ۱۲۴۴ دلار برد، عمدتا ناشی از رشد دلار و فشار فنی بود. دلیل دیگر افت ارزش فلز زرد در روز دوشنبه، افت بهای نفت خام بود. روز دوشنبه، بیشتر بازارهای سهام جهان هم رشد کردند که دلیل دیگری برای خروج سرمایه از بازار فلزهای گرانبها بود. علاوه‌بر همه اینها، چشم‌انداز انقباض بیشتر پولی در ایالات‌متحده نیز اثرگذار بود. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، دو هفته پیش علاوه‌بر افزایش نرخ بهره برای چهارمین بار پس از پایان بحران جهانی سال ۲۰۰۷ گفت که احتمال دارد در سال‌جاری میلادی، یک بار دیگر نرخ‌ها را بالا ببرد.

اونس سه‌شنبه تا بهای ۱۲۴۱ دلار افت کرد،‌ اما در نهایت روی بهای ۱۲۴۳ دلار ایستاد. اونس روز سه‌شنبه هم تحت‌فشار عوامل خارجی بود، اما افزایش خریدها در قیمت‌های پایین‌تر به داد طلا رسید. در این روز، همزمان با رشد شاخص دلار تا عدد ۷۶/ ۹۷ واحد، بهای نفت خام به زیر ۴۳ دلار رفت. در حالی که رشد دلار ناشی از چشم‌انداز سیاست پولی فدرال‌رزرو بود، افت بهای نفت خام به رشد دلار و البته ادامه وفور عرضه مربوط می‌شد. وقتی عوامل مختلف اونس را به یک‌قدمی مرز ۱۲۴۰ دلار بردند، شناسایی سود،‌ اونس را گران‌تر کرد تا قیمت نهایی یک دلار ارزان‌تر از قیمت دوشنبه باشد. با رشد اونس از کف قیمتی روز سه‌شنبه،‌ روز چهارشنبه هم روز رشد شد. اونس طلا در سومین روز هفته با ۳ دلار رشد به بهای ۱۲۴۶ دلار رسید. رشد روز چهارشنبه عمدتا ناشی از جهش فنی پس از رسیدن اونس به کف ۴ هفته‌ای و همچنین افت بازارهای دارایی بود. مهم‌ترین دلیل افت شاخص‌های بورس، ادامه افت بهای نفت خام در این روز و البته کاهش بازدهی اوراق قرضه دولتی بود. در این روز، افت بازارهای سهام، خرید طلا را به‌عنوان سرمایه امن افزایش داد اما احتمال کاهش تورم، در بازار کالاهای خام از جمله بازار فلزهای گرانبها یک عامل کاهشی مهم است. چهارشنبه، همزمان با افت بهای نفت خام به زیر بشکه‌ای ۴۳ دلار، شاخص دلار به عدد ۵۵/ ۹۷ واحد افت کرد.

پایان موقعیت‌های فروش که پس از خوردن طلا به کف قیمتی آغاز شده بود در چهارمین روز هفته نیز ادامه پیدا کرد تا بهای اونس روز پنج‌شنبه، ۴ دلار دیگر رشد کند. نفت خام هم در این روز اندکی رشد کرد تا بخشی از نگرانی‌ها کمتر شود. با این همه، نوسان نفت نزدیک کف ۱۴ ماهه، عمده نگرانی‌ها را پررنگ نگه داشت. شاخص دلار در این روز رشد داشت و به عدد ۵۹/ ۹۷ واحد رسید.پس از رشدهای دو روز چهارشنبه و پنج‌شنبه، روز آخر هم روز رشدی خوب بود که اونس را به ۳ قدمی مرز ۱۲۶۰ دلار رساند. مهم‌ترین دلیل رشد ارزش طلا در این روز، افت شاخص دلار بود. شاخص دلار در روز آخر هفته، با افتی قابل توجه به عدد ۲۶/ ۹۷ واحد رسید. رشد بهای نفت خام هم در این روز دومین عامل خارجی بود که به نفع طلا کار کرد. تحلیل‌های فنی هم در این روز به سود طلا کار کردند؛ چراکه جمعه، سومین روز رشد طلا بود و بهای این کالای گرانبها را از مرز میانه کانال فاصله داد.

توقف روند افت فلز زرد