اگر تلویزیون راه بیاید

دنیای اقتصاد: به‌نظر می‌رسد مقامات دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای برپایی دربی در آلمان به‌طور جدی توافق کرده‌اند و قرار است این بازی خاص و ویژه بیرون از مرزهای کشور برگزار شود. مسابقه‌ای که با توجه به حضور ستاره‌های جدید هر دو تیم جذابیت‌های فراوانی خواهد داشت. خصوصا که اسپانسر باشگاه به‌دنبال فراهم کردن طرح جدیدی است تا هواداران دو تیم با استفاده از یک اپلیکیشن خاص قدرت چینش ترکیب بازی را هم داشته باشند و حتی تعویض بازیکنان در حین بازی هم با رای و خواست مردم و به‌صورت آنلاین صورت بگیرد. طرحی نو که درآمد قابل‌توجهی را هم برای هر دو باشگاه به ارمغان خواهد آورد. زمان و مکان مسابقه مشخص شده است. پیش از این قرار بود مسابقه در مونیخ آلمان برگزار شود، اما به دلیل آنکه ورزشگاه مطلوبی برای برگزاری این دربی پیدا نشد، مسوولان برگزارکننده سراغ شهرهای دیگر آلمان رفتند. طبق توافقات انجام گرفته تاکنون ورزشگاه آرمینیا آره‌نا در شهر آرمینیا بیله‌فیلد با گنجایش ۳۰ هزار نفر نهایی شده است.

علاوه ‌بر آرمینیا آره‌نا، مسوولان برگزار‌کننده این دربی با مدیران ورزشگاه دوسلدورف نیز به توافق رسیده‌اند. ورزشگاه دوسلدورف یکی از مجهزترین ورزشگاه‌های حال حاضر آلمان است که ۵۴ هزار نفر گنجایش دارد اما در زمینه برگزاری دربی سرخابی‌ها در این شهر هنوز ایرانی‌ها منتظر پاسخ پلیس شهر هستند. زمان مسابقه هم ۲۵ تیرماه در نظر گرفته شده است و مدیران دو باشگاه امیدوارند ایرانی‌های ساکن اروپا خود را برای دیدن بازی به محل آن برسانند. اتفاقی که می‌تواند تجمع قابل‌توجهی از ایرانی‌ها را به همراه داشته باشد. برآورد آنها این است که با توجه به استقبال ایرانی‌ها از تیم‌ملی در جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان این بار هم اگر اطلاع‌رسانی موثری صورت گیرد باز هم این اتفاق تکرار خواهد شد.

اما این وسط نیاز به همکاری جدی تلویزیون هم هست. تلویزیون که حق پخش مسابقات لیگ را نپرداخته می‌تواند با خرید این بازی و پخش آن کمک شایانی به این دوباشگاه کند. قطعا این همکاری دوطرفه است و البته حالا که تلویزیون عملا پرداخت حق پخش را غیرقانونی دانسته و از دستور کار خارج کرده مشارکت‌هایی از این دست که آورده‌های مالی قابل‌توجهی برای این دو باشگاه دارد و بخش زیادی از مشکلات مالی آنها را مرتفع می‌کند می‌تواند جبران حفره‌های قانونی در مورد حق پخش را هم کرده باشد. متوجه باشید که این بازی دوسر برد است. خود صداوسیما هم به خوبی می‌داند که زمانی این تلویزیون بود که فوتبال را به خانه‌های مردم می‌برد اما حالا این فوتبال است که کمک می‌کند مردم به‌جای تلویزیون‌های دیگر پای تلویزیون خودمان بنشینند و فوتبال تماشا کنند. اتفاقی که سود حاصل از آن قطعا برای تلویزیون بیشتر و قابل‌توجه‌تر است.

گویا سرخابی‌ها پیشنهاد ویژه‌ای به تلویزیون داده‌اند که به‌جای دادن حق پخش بخشی از فضای تبلیغاتی تلویزیون را به آنها دهد و حتى مبلغى هم به تلویزیون پرداخت شود اما با تخفیفات خاص، نه تنها بار مالی برای تلویزیون نداشته باشد بلکه به آنها هم انگیزه‌ای برای مشارکت داده باشند اما تلویزیون تا این لحظه جواب مشخصی به پیشنهاد مدیران دو باشگاه نداده است. اتفاقی که می‌تواند زمان را از آنها بگیرد و فوتبالی‌ها و این دو باشگاه را از یک بازی تماشایی و البته درآمد حاصل از آن محروم کند.