یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد محدود شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۹ واحدی (۰۵/ ۰ درصدی) همراه شد. با وجود قرار داشتن ارزش معاملات زیر ۷۰ میلیارد تومان، همچنان سیگنال بازارهای جهانی، با وجود کند شدن روند صعودی قیمت روی در ۲۷۰۰ دلار و مس در ۵۸۰۰ دلار، در کنار مجامع شرکت‌ها و شناسایی کف در برخی نمادها از جمله پالایشی‌ها با وجود تداوم افت قیمت نفت، از شاخص حمایت کرد. «فولاد» در دومین روز بازگشایی پس از تعدیل مثبت ۶۳ درصدی سود، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. با این وجود «فخاس» با وجود حمایت حقوقی‌ها، پس از بازگشایی در کنار «اخابر»، «خودرو» با نوسانات محدود نزدیک سطح تکنیکال بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. «پارسان» نیز با توجه به سهم قابل‌توجه پرتفوی از پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها، تداوم روند نزولی قیمت اوره تا سطح ۱۹۰ دلاری از دیگر نمادهای اثرگذار بر افت شاخص بود.

بازار ارز

نوسان محدود دلار و جهش یورو

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک ۲ تومانی به نرخ ۳۷۶۱ تومان معامله شد. در روزهای اخیر با توجه به کاهش حجم معاملات به دلیل نیمه‌تعطیلی بازار، شاهد نوسان محدود نرخ دلار پایین‌تر از سطح ۳۷۶۰ تومانی بودیم. در ابتدای هفته با نزدیک شدن به تعطیلی و افزایش تقاضای مناسبتی در کنار رشد نرخ درهم، دلار برای اولین بار از اردیبهشت وارد کانال ۳۷۵۰ تومانی شد. بنابراین شکسته شدن مقاومت سطح مزبور، با افزایش معاملات فردایی عامل دیگر حمایت از دلار شد. امری که روز گذشته نیز قابل‌مشاهده بود؛ بنابراین نرخ دلار بالاتر از سطح ۳۷۶۰ تومانی قرار گرفت. اما همچنان احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها می‌تواند مجددا مقاومت سطح مزبور را تشدید کند. در سایر ارزها نیز، با رشد ارزش جهانی یورو به سقف یکساله، نرخ یورو در بازارهای داخلی از ۴۲۸۵ تومان به ۴۳۲۵ تومان افزایش داشت.

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی همراه شد. رشد اندک نرخ دلار در شرایط تشدید نوسانات اونس طلای جهانی عامل حمایت از قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی، در روزهای اخیر شاهد افت طلا تا سطح ۱۲۴۰ دلاری بودیم، اما در ادامه افت شاخص دلار در کنار افت بازارهای سهام و تداوم ریسک‌های سیاسی و اقتصادی، رشد اونس طلا بالاتر از سطح ۱۲۵۰ دلاری را رقم زد. در بازار ارز نیز شاهد رشد نرخ دلار با افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی بودیم؛ موضوعی که نرخ دلار را بالاتر از سطح ۳۷۶۰ تومانی قرار داد. اما همچنان چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد قابل‌توجه دلار است. همچنان تردیدها به عوامل اثرگذار و تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان رساند.

بازار طلای جهانی

حمایت یورو و بازارهای سهام از طلا

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۵۲ دلار معامله شد. افت شاخص دلار و تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران از طلا حمایت کرد. اظهارات ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا از موقتی بودن عواملی که نرخ تورم را پایین نگه‌ می‌دارند، چشم‌انداز کاهش سیاست‌های انبساطی را ارائه داد. امری که یورو را به بالاترین سطح در یک سال اخیر رساند. علاوه‌بر این در روزهای اخیر جنت یلن، رئیس فدرال رزرو، نایب رئیس فدرال رزرو استنلی فیشر در کنار نماینده سانفرانسیسکو، جان ویلیامز، با توجه به بالا بودن ارزش دارایی‌ها (شامل بازارهای سهام و اوراق قرضه) چشم‌انداز افزایش تدریجی نرخ بهره آمریکا را تقویت کرد؛ عاملی که مانع از رشد قابل‌توجه طلا است. با این وجود، کاهش پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از نرخ رشد آمریکا، تنش‌های سیاسی واشنگتن و حملات سایبری رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا را رقم زدند.

بازار اوراق مسکن

رشد آرام معاملات مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت یک درصدی مواجه شدند. در شرایط نیمه تعطیل هفته شاهد افت «تسه»ها تا سطح ۷۵ هزار تومانی بودیم. چشم‌انداز رشد تدریجی قیمت «تسه»ها با شروع فصل تابستان، فصل رونق مسکن در کنار ارائه سقف وام جعاله تا پایان شهریور، چشم‌انداز رشد تدریجی «تسه»ها را تقویت کرده است. گزارش تحولات بازار مسکن بانک مرکزی رشد ۷/ ۰ درصدی میانگین قیمت مسکن در تهران را در خرداد نسبت به اردیبهشت و رشد ۴/ ۵ درصدی قیمت را در خرداد نسبت به خرداد سال ۹۵ نشان داد. تداوم رشد غیرتورمی قیمت مسکن به‌تدریجی بودن خروج مسکن از رکود اشاره دارد. علاوه‌بر این، تعداد معاملات در خرداد نسبت به اردیبهشت با افت ۲/ ۶ درصدی مواجه شد؛ اما تعداد معاملات در سه ماه اول سال‌جاری با رشد یک درصدی نسبت به سال ۹۵ همراه شده است.

بازار نفت

نوسان محدود نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۴۴ دلار معامله شد. با وجود حمایت افت شاخص دلار از نفت، اما تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش ۸۵۱ هزار بشکه موجودی نفت تجاری نوسان نفت را محدود کرد. پیش‌تر نظرسنجی‌ها افت ۲۵/ ۲ میلیون بشکه را پیش‌بینی کرده بودند که آمار رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد. این در شرایطی است که بازار در هفته‌های اخیر با افت بیش از ۲۰ درصدی قیمت نفت در سال ۲۰۱۷، رسما وارد وضعیت «خرسی» شد. در شرایط کنونی رشد تولیدات لیبی و نیجریه در کنار رشد ۱۰ درصدی تولیدات شیل از میانه ۲۰۱۶ و چشم‌انداز بازگشت تولیدات کانادا و برزیل فشار بر قیمت نفت را حفظ کرده است. موضوعی که تردیدها نسبت به اثرگذاری توافق کاهش تولیدات اوپک و غیراوپک بر بازگشت بازار به تعادل را پررنگ‌تر کرده است.