پایان ماه عسل ترامپ با «شی»

دنیای اقتصاد: ماه عسل ترامپ و شی‌جینگ پینگ به اتمام رسیده است. این را عملکرد دو طرف نشان می‌دهد. به گزارش سی‌ان‌ان دولت ترامپ ظاهرا در جهت عکس سیاست‌های پیشین خود در قبال چین عمل می‌کند و رابطه دو ابرقدرت دنیا در حال سرد شدن است.

هفته گذشته آمریکا قرارداد فروش تسلیحات به تایوان را نهایی کرد. آمریکا قصد دارد ۴/ ۱میلیارد دلار اسلحه به تایوان بفروشد. همزمان آمریکا یکی از بانک‌های چینی را به‌دلیل قاچاق انسان و ارتباط مالی با کره‌شمالی مورد تحریم قرار داد. رئیس‌جمهوری چین و آمریکا تا پیش از رخ دادن این اتفاق در ظاهر رابطه بسیار خوبی داشتند و حتی دیدار آنها در ماه فوریه نشان می‌داد که پینگ و ترامپ قصد دارند همکاری بین دو کشور را بیشتر از پیش افزایش دهند.

ترامپ حتی شی‌جینگ پینگ را یک «انسان فوق‌العاده» توصیف کرد و برخی گفتند رابطه این دو کشور وارد ماه عسل شده است. زیرا چین به آمریکا قول داد در برخورد با کره‌شمالی با آمریکا همکاری داشته باشد و تاکید کرد که پیونگ‌یانگ را تحت فشار قرار خواهد داد. در مقابل آمریکا نیز قول داد در سایر حوزه‌ها از جمله دریای چین جنوبی و تلاش برای متهم کردن پکن در برابر دستکاری کردن ارزش یوآن فشارها را علیه چین کاهش دهد. با وجود این، ترامپ ۲۱ ژوئن در توییتی نوشت که محدود کردن کره‌شمالی از سوی چین موثر نبود، در حالی که او در این توییت از تلاش‌های چین در این زمینه تشکر کرده بود.

ایون گراهام، مدیر برنامه امنیت بین‌المللی در موسسه لووی سیدنی می‌گوید: «این یک نشانه بزرگ از پایان ماه عسل دو کشور بوده است. این یک سیگنال مهم است که همه چیز تغییر کرده و رابطه دو طرف در حال سرد شدن است.»

روز پنج‌شنبه دولت دونالد ترامپ اعلام کرد که کشورش یک قرارداد تسلیحاتی ۴/ ۱میلیارد دلاری را با تایوان نهایی کرده است. این قدم در واقع چین را بسیار عصبانی کرده است.

چین، تایوان را جزو قلمروی خود می‌داند و هرگز استقلال این کشور را به رسمیت نمی‌شناسد. این قرارداد تسلیحاتی با تحریم یک بانک چینی از سوی آمریکا همراه شده است. در توجیه این تحریم آمده است که این بانک به شکل بسیار وحشتناکی در قاچاق انسان دست دارد. آنتونیو روگریو، یک کارشناس مسائل کره‌شمالی می‌گوید: «از همان ابتدا، ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا همه مسائل بین دو طرف را به یکدیگر متصل کرده و از چین انتظار همکاری در قبال کره‌شمالی و سایر مسائل را داشته است.»

روگریو بر این باور است که تصمیم به تحریم بانک «داندونگ» دیر بوده و می‌توانسته چین را به‌دلیل نیاز به ارز دلار آمریکا تحت فشار قرار بدهد. با وجود این روگریو می‌گوید چین هم‌اکنون باید از بانک خود در قبال اتهام پولشویی نگران باشد. چین از این جهت که ممکن است برخی بانک‌های دیگرش هم به این اتهام مورد تحریم قرار بگیرند بیشتر نگران شده است. این فشارها از سوی دولت ترامپ پس از آن مطرح شد که کاخ سفید احساس کرد پکن آن‌گونه که باید کره‌شمالی را به دلیل برنامه هسته‌ای و آزمایش‌های موشکی تحت فشار قرار نداده است. روز چهارشنبه نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که کره‌شمالی ۳ تا ۵ سال با ساخت موشک‌های دوربردی که حامل کلاهک هسته‌ای باشد فاصله دارد.

در همان روز ژنرال مک‌مستر از احتمال حمله نظامی در میان سایر گزینه‌ها برای اقدام علیه کره‌شمالی خبر داد.

مک‌مستر به اتاق فکری در واشنگتن گفته است: «کاری که ما مجبوریم انجام دهیم این است که همه گزینه‌ها را آماده کنیم، برای اینکه رئیس‌جمهوری به صراحت به ما گفته است که یک کره‌شمالی مجهز به بمب‌های هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد.»

روز پنج‌شنبه ترامپ میزبان رئیس‌جمهوری تازه کره‌جنوبی یعنی «مون جائه این» بود و بیشتر در مورد کره‌شمالی گفت‌وگو کردند. هر چند «این» شخصا طرفدار حل دیپلماتیک بحران کره‌‌شمالی است اما گفته در کنار آمریکا خواهد ایستاد.