یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد با احتیاط شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۹۵ واحدی (۱۲/ ۰ درصدی) همراه شد. سیگنال‌های مثبت قیمت جهانی کالاها، رشد اخیر نرخ دلار، شناسایی کف در برخی نمادها و حرکت معامله‌گران در نمادهای کوچک‌تر، از شاخص حمایت کرد. افت شاخص دلار در کنار کاهش موجودی انبار در بورس فلزات لندن، از مس، روی و آلومینیوم حمایت کرد. چشم‌انداز تداوم رشد تقاضای چین، رشد قیمت فولاد و افزایش ۱۵ درصدی قیمت سنگ‌آهن تا ۶۴ دلار، با وجود دورنمای تداوم مازاد عرضه موجب رشد قیمت سهام تولیدکنندگان فولاد شد. به این ترتیب «کگل» و «فولاد» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. «پارسان» و «وغدیر» با افت اخیر قیمت برخی محصولات پتروشیمی از جمله اوره و حجم قابل توجه پرتفوی از محصولات شیمیایی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. پایداری رشد قیمت جهانی کالاها در کنار تعدیل ریسک‌های سیاسی و انتخاب کابینه می‌تواند محرکی برای ورود نقدینگی به بازار باشد.

بازار ارز

صعود بدون توقف دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 15 تومانی به نرخ 3785 تومان معامله شد. روز گذشته افزایش تقاضای آربیتراژی در کنار افزایش معاملات فردایی با چشم‌انداز صعودی دلار روند رشد آن را شدت بخشید. افزایش نرخ درهم تا سطح 1047 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، از نرخ دلار حمایت کرد. علاوه بر این افزایش تقاضای دلار در مناطق مرزی افغانستان و عراق نیز رشد تقاضای آربیتراژی دلار را تشدید کرد. علاوه بر این، رشد تقاضای مسافرتی و تجاری از ابتدای تابستان نیز عامل حمایت از دلار است. همچنین با تداوم روند نزولی اونس طلای جهانی، افزایش تقاضای دلار برای کاهش نوسانات سکه، از دلار حمایت کرد. بنابراین با اینکه در خرداد سطح 3750 تومانی در مقابل رشد دلار مقاومت می‌کرد؛ با شکسته شدن مقاومت سطح مزبور رشد 6/ 1 درصدی دلار در 2 هفته اخیر را شاهد هستیم.

بازار سکه

بی‌توجهی سکه به طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۲ هزار تومانی همراه شد. با وجود افت طلای جهانی رشد دلار از سکه حمایت کرد. در هفته اخیر با چشم‌انداز کاهش سیاست‌های محرک اقتصادی، افت اونس طلا (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) رقم خورد. با وجود افت شاخص دلار به کمترین سطح از سپتامبر، اما چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا نیز مانع از رشد اونس طلا شد. امری که احتمال شکسته شدن حمایت سطح ۱۲۴۲ دلاری را تقویت کرده است. در بازار ارز نیز در روزهای اخیر رشد تقاضای آربیتراژی در کنار افزایش تقاضای مناسبتی و همچنین حمایت معامله‌گران سکه برای کاهش نوسانات سکه به دلیل افت اونس طلای جهانی، رشد نرخ دلار تا سطح ۳۷۸۵ تومانی را رقم زد. کم واکنشی سکه به افت اونس طلا حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را تا ۱۱۰ هزار تومان رساند.

بازار طلای جهانی

نوسانات طلا با سیگنال بانک‌های مرکزی

هر اونس طلای جهانی با وجود افت هفتگی 2/ 1 درصدی، اما در نیمه اول 2017 رشد 8/ 7 درصدی را ثبت کرد. از ابتدای 2017، افت 4/ 6 درصدی شاخص دلار در کنار تداوم ریسک گریزی معامله‌گران عامل حمایت از اونس طلا شد. همچنین شاهد تشدید نوسانات اونس طلا بودیم؛ با وجود افت طلا تا سطح 1218 دلاری، اما در ابتدای ژوئن ریسک انتخابات انگلیس و تشدید تنش‌های داخلی واشنگتن رشد طلا تا 1294 دلار را رقم زد. هرچند افزایش نرخ بهره آمریکا و تعدیل ریسک‌های سیاسی مجددا طلا را در مسیر نزولی قرار داد. چشم‌انداز افزایش دوباره نرخ بهره در سال جاری از سوی فدرال رزرو و سیگنال توقف سیاست‌های به شدت انبساطی بانک‌های مرکزی اروپا، انگلیس، ژاپن و کانادا، نوسان طلا (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) را در کف 1240 دلاری رقم زد. بنابراین شکسته شدن حمایت سطح مزبور، محتمل است.

بازار اوراق مسکن

بازگشت آرام «تسه»ها به مسیر صعودی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۵/ ۰ درصدی به قیمت ۷۴ هزار و ۵۵۷ تومان معامله شدند. با وجود اینکه در شرایط نیمه تعطیل بازار در هفته اخیر، شاهد روند نزولی قیمت «تسه»ها بودیم اما روز گذشته اوراق جدیدتر در سطح ۷۶ هزار تومان معامله شدند. در سه ماه ابتدایی سال ۹۶، شاهد رشد یک درصدی تعداد معاملات نسبت به سال ۹۵ هستیم. اما در سه ماه نخست ۹۵، رشد ۲/ ۶ درصدی تعداد معاملات را نسبت به فصل بهار ۹۴ مشاهده می‌کنیم. با وجود کند شدن روند افزایش تعداد معاملات در بهار سال جاری، اما تداوم رشد تدریجی تقاضا، سیگنال‌های افزایش تقاضا از زمستان، ورود تقاضا از سوی «خانه اولی»ها با وام صندوق یکم بانک مسکن در کنار افزایش معاملات در فصل رونق مسکن، تابستان و افزایش سقف وام جعاله چشم‌انداز خروج مسکن از رکود را تقویت کرده است.

بازار نفت

بدترین نیمه سال نفت از ۱۹۹۸

هر بشکه نفت خام آمریکا در نیمه اول 2017 با افت بیش از 14 درصدی، بیشترین افت نیم‌ساله از 1998 را ثبت کرد. با این وجود در هفته اخیر با رشد 7 درصدی به قیمت 06/ 46 درصدی معامله شد. در ماه‌های اخیر اوپک و غیراوپک شامل روسیه، اقدام به تمدید توافق برای کاهش تولیدات میان اوپک و غیراوپک به میزان 8/ 1 میلیون بشکه در روز تا مارس 2018 کردند. اما رشد 10 درصدی تولیدات شیل از میانه 2016 و افزایش تولیدات لیبی و نیجریه که از توافق اوپک مستثنی شده‌اند تردیدها نسبت به بازگشت موجودی نفت به میانگین 5ساله را تقویت کرد و بازار رسما وارد فضای «خرسی» شد. اما در هفته اخیر کاهش تولیدات شیل به میزان 100 هزار بشکه در روز و کاهش (یک موردی) تعداد دکل‌های نفتی پس از 23 هفته روند صعودی باعث تعدیل فضای منفی بازار نفت شده است.